|

در هواپیما چه غذاهایی سرو می‌شود؟

فرقی ندارد که اولین بار است می‌خواهید سوار هواپیما شوید یا بارها و بارها غذای ایرلاین‌های مختلف را چشیده‌اید. به هر حال وقتی در هواپیما باشید و بخواهید در اسرع وقت با یک وعده غذای خوب، غول گرسنگی را شکست دهید، کیفیت غذا برایتان اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. با توجه به این موضوع، در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات جالب توجهی در مورد غذای هواپیماها، فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی کیفیت و قیمت آن‌ها، انواع غذاهای منوی سفرهای هوایی و همچنین معرفی ایرلاین‌هایی با بهترین کیفیت غذا بپردازیم.

در هواپیما چه غذاهایی سرو می‌شود؟

حقایق ناگفته در مورد غذاهای هواپیماها

 

  1. شاید برایتان جالب باشد بدانید اولین باری که در هواپیما یک وعده غذایی برای مسافران سرو شد در سال 1919 و در مسیر لندن به پاریس بود. در این پرواز یک بسته غذایی شامل یک ساندویچ و مقداری میوه به مسافران داده شد و این آغاز فرآیند سرو غذا در هواپیما بود که با این حساب، سابقه‌ای بیش از 100 سال دارد.

  2. متاسفانه وجود امکان مسمومیت غذایی بر اثر مصرف غذاهای ایرلاین‌ها حقیقتی انکار نشدنی است که مو به تن هر کس، راست می‌کند. چرا که در صورت وجود در مشکلی در غذای هواپیما، ده‌ها و حتی شاید صدها نفر بیمار شوند؛ آن هم در هواپیما و در ارتفاعی باورنکردنی از زمین و امکانات درمانی! خوشبختانه غذاهایی که در هواپیما سرو می‌شود توسط کترینگ‌هایی آماده می‌شوند که به طور خاص در زمینه تولید غذاهای خطوط هوایی فعالیت می‌کنند و ملزم به رعایت چارچوب‌ها و قوانین سفت و سختی هستند.

  3. یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید «هر چه پول بدهی، آش می‌خوری» و این کاملا در مورد کیفیت غذاهای ایرلاین‌ها صدق می‌کند. هر چه بیشتر برای خرید بلیط هواپیما هزینه کرده باشید، می‌توانید در مورد غذایی که در هواپیما سرو می‌شود نیز انتظارات بالاتری داشته باشید اما در صورتی که بلیط خود را از ایرلاین‌های ارزان‌تر تهیه کرده باشید، کیفیت غذا احتمالا زیاد هم جالب نباشد.

  4. به جز کیفیت، مقدار غذاهای ایرلاین‌های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. برخی از آن‌ها اسنک‌هایی را در پکیج‌های کوچک به عنوان وعده غذایی به مسافر می‌دهند در حالی که برخی دیگر، یک سفره مفصل برایتان خواهند چید!

  5. پرواز در ارتفاع بالا روی حس چشایی و بویایی شما تاثیرگذار است! اگر همان غذایی که در هواپیما خوردید را روی زمین امتحان کنید، مزه متفاوتی برایتان خواهد داشت. البته خوشبختانه این روزها ایرلاین‌ها منوی غذایی خود را به طور خاص روی غذاهای مخصوص هواپیما تنظیم می‌کنند.

2

 

غذای هواپیما در ایرلاین‌های ارزان قیمت

برخی از ایرلاین‌های ارزان قیمت برای سفرهای هوایی کوتاه و در کلاس اقتصادی، غذا یا نوشیدنی رایگان ارائه نمی‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر برای سفر، یک ایرلاین با بلیط ارزان‌قیمت و مناسب پیدا کرده‌اید، روی غذای هواپیما حساب نکنید و مقداری خوراکی به همراه داشته باشید. حتی می‌توانید برای خودتان غذا ببرید ولی حتما قبل از انتخاب غذا، قوانین ایرلاین و فرودگاه در مورد به همراه داشتن مواد خوراکی را بررسی کنید.

 

غذا در ایرلاین های میان رده و رده بالا

ایرلاین‌های میان رده با قیمت بلیط متوسط، صرفا در سفرهای طولانی برای مسافران خود غذا تهیه می‌کنند. ایرلاین‌های رده بالا و فول سرویس، معمولا یک وعده غذای گرم، میان وعده و نوشیدنی در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند که هزینه آن‌ها روی قیمت بلیط برای سفرهای طولانی محاسبه می‌شود. البته برای سفرهای کوتاه نیز برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند چای یا قهوه را رایگان به مسافران ارائه می‌کنند. در مورد وعده غذایی سفر نیز بدیهی است که با توجه به زمان پرواز شما، غذاهایی که به شما پیشنهاد می‌شود می‌توانند صبحانه، ناهار و یا شام باشند.

 

منوی غذای هواپیماها

علاوه بر کیفیت غذا و مقدار آن که بالاتر به آن‌ها اشاره شد، منوی غذایی ایرلاین‌های مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است. غذاهای کلاس اقتصادی ایرلاین‌ها معمولا شامل غذاهایی با گوشت، مرغ یا ماهی، سبزیجات یا سالاد، نان و سایر موارد این چنینی می‌شود که بسته بندی شده و روی یک سینی پلاستیکی در اختیار شما قرار می‌گیرند. در سفرهای کلاس اقتصادی که طولانی‌تر باشند، برخی ایرلاین‌ها میان وعده‌ها یا نوشیدنی‌هایی را نیز متناسب با ساعت و طول پرواز، برایتان فراهم خواهند کرد.

لازم است بدانید ایرلاین‌ها گاهی اوقات به شما اجازه می‌دهند پیش از پرواز، غذای خود را انتخاب کنید. یعنی آن‌ها به هر حال یک وعده غذای استاندارد کلاس اقتصادی خود را در اختیار شما قرار می‌دهند اما در صورت تمایل، شما از 30 روز تا 24 ساعت قبل از پرواز مهلت دارید تا یک غذای بهتر را از منوی اصلی آن‌ها به جای غذای استاندارد کلاس اقتصادی بلیط خود، خریداری کنید و به این صورت، صرفا غذای خود را متفاوت از غذای معمول کلاس اقتصادی انتخاب کنید. البته بدیهی است که باید بابت این غذا، هزینه متفاوتی را هم پرداخت کنید.

هر چه ایرلاین انتخابی شما لوکس‌تر باشد، غذاهای ارائه شده در منو هم بهتر خواهند بود. برای مثال بعضی از ایرلاین‌های رده بالا برای منوی غذاهای خود از سرآشپزهای معروف و بین المللی کمک می‌گیرند یا علاوه بر غذای اصلی، پیش غذا و دسر هم ارائه می‌کنند. منوی غذایی کلاس بیزینسی ایرلاین‌ها معمولا با توجه به فصل تنظیم می‌شود و غذاها کیفیت قابل توجهی دارند. پروازهای فرست کلس بهترین کیفیت غذایی را دارند و تجربه خوبی را از غذاهای هواپیمایی در اختیارتان قرار خواهند دارد. غذاهای این کلاس پروازی سبک‌تر بوده و سرآشپزهای ماهری آن‌ها را تهیه می‎کنند و هزینه این خدمات روی هزینه بلیط محاسبه می‌شود.

3

غذای هواپیما برای افراد دارای نیازهای غذایی خاص

امروزه بیشتر از هر زمانی به این موضوع توجه می‌شود که افراد به دلیل مشکلاتی مانند آلرژی‌های غذایی یا مسائل مذهبی و غیره، ممکن است از خوردن بعضی غذاها صرف نظر کنند. با توجه به این موضوع، بسیاری از خطوط هوایی در حال حاضر در منوی خود موارد زیر را رعایت می‌کنند:

  • آلرژی: تولید غذاهایی متناسب با آلرژی‌های افراد.

  • حساسیت به لاکتوز: تولید غذایی فاقد هر گونه محصول لبنی.

  • اعتقادات مذهبی: تهیه غذاهای حلال.

  • مسائل پزشکی: ارائه غذاهای کم کالری، کم چرب، کم نمک یا وعده‌های غذایی مناسب برای افراد دیابتی.

  • ترجیحات شخصی: تولید غذاهای مخصوص افراد گیاهخوار و وگان.

  • غذای کودک

در صورتی که به هر دلیلی می‌خواهید وعده غذایی خود در هواپیما را متناسب با رژیم غذایی خاصی تنظیم کنید تا 48 ساعت قبل از پرواز مهلت دارید که به صورت آنلاین غذای معمول و استاندارد هواپیما را با غذای مد نظر خود جابجا کنید. در صورت نیاز می‌توانید با شرکت هوایی مورد نظر تماس گرفته و نیازهای غذایی خاص خود را برای آن‌ها توضیح دهید.

اگر کودکی به همراه دارید بهتر است حتما از گزینه سفارش غذای کودک استفاده کنید، چرا که خطوط هوایی معمولا هنگام سرو غذا ابتدا غذاهای افراد با نیازهای خاص و کودکان را توزیع می‌کنند که در این صورت، با تحویل گرفتن غذای کودک می‌توانید اول غذای او را بدهید و سپس در آرامش خودتان غذا بخورید. حال که صحبت از غذای کودک شد باید بدانید که تعداد بسیار کمی از خطوط هوایی برای نوزادان یا کودکان خیلی کم و سن و سال غذا تهیه می‌کنند. در نتیجه اگر نیاز به غذای کودک یا شیر دارید باید خودتان این موارد را همراهتان داشته باشید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها