|

در صحن شورای شهر تهران چه گذشت

ناایمن‌های پرخطر دورقمی شدند

درآمد شهرداری به 107 هزار میلیارد می‌رسد ؟

بررسی متمم بودجه سال 1402 در شورای شهر تهران آغاز شده است. به گفته مدیران شهری از ابتدای سال تا پایان آذرماه، 53هزارو 200 میلیارد تومان و تا امروز هم حدود ۷۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از 75هزارو 990 میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۲ محقق شده که شهرداری تهران با این لایحه به دنبال تحقق ۱۰۷ هزار میلیارد تومان است. در این لایحه؛ ۳۱ هزار میلیارد تومان به عنوان متمم بودجه در نظر گرفته شده است که ۴۱ درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب دارد.

ناایمن‌های پرخطر دورقمی شدند

شرق:‌ بررسی متمم بودجه سال 1402 در شورای شهر تهران آغاز شده است. به گفته مدیران شهری از ابتدای سال تا پایان آذرماه، 53هزارو 200 میلیارد تومان و تا امروز هم حدود ۷۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از 75هزارو 990 میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۲ محقق شده که شهرداری تهران با این لایحه به دنبال تحقق ۱۰۷ هزار میلیارد تومان است. در این لایحه؛ ۳۱ هزار میلیارد تومان به عنوان متمم بودجه در نظر گرفته شده است که ۴۱ درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب دارد.

روز گذشته محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم در تذکری در صحن شورای شهر به موضوع متمم بودجه سال 1402 شهرداری پرداخت و گفت: شهرداری تهران متمم بودجه ۱۴۰۲ را ارائه کرده، امروز جلسه‌ای داشتیم و فردا نیز جلسه‌ای خواهیم داشت. لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز باید تا پایان دی و قبل از شروع بهمن ارسال شود.

او ادامه داد: بهتر است قبل از ارائه بودجه ۱۴۰۳، متمم بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کنیم، بر همین اساس از اعضای شورای شهر تقاضا دارم متمم را هرچه‌زودتر بررسی کرده و تا آخر وقت شنبه در اختیار کمیسیون بودجه قرار دهند تا بتوانیم روز یکشنبه بررسی نهایی را انجام داده و این لایحه را برای هیئت‌رئیسه ارسال کنیم.

روز گذشته موضوع ساختمان‌های پرخطر پایتخت نیز از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران یادآوری شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با کمک دادستانی ساختمان‌های ناایمن به‌ویژه ساختمان‌های بزرگ شناسایی شدند و پس از آن مقاوم‌سازی در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده از تعداد ساختمان‌های ناایمن کاسته شد و امیدواریم از تعداد ساختمان‌های ناایمن درجه یک مجددا هم کاسته شود.

او با تأکید بر اینکه برخی بیمارستان‌های قدیمی ناایمن هستند و به چند بیمارستان اخطار داده شده که نسبت به ایمن‌سازی یا حتی تغییر ساختمان اقدام کنند، گفت: ساختمان‌های جدید از مقاومت و ایمنی برخوردار هستند.

مهدی بابایی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم درخصوص کاهش تعداد ساختمان‌های پرخطر به خبرنگاران توضیح داد: طبق برنامه چهارساله چهارم شهر تهران مقرر شده است تا تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران تا پایان سال ۱۴۰۲ به صفر برسد. بر همین اساس روز گذشته جلسه‌ای با حضور شهرداران مناطق بیست‌ودوگانه و شهرداران نواحی برگزار و تأکید شد که به صورت ویژه ظرف چند ماه پایانی باقی‌مانده از سال جاری این موضوع به صورت جدی پیگیری شود تا بتوانیم تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران را براساس آنچه در برنامه چهارم معین شده است به صفر برسانیم. بی‌تردید باید تا پایان سال ۱۴۰۲ براساس این برنامه همه ساختمان‌های بحرانی در حوزه حریق در شهر تهران تعیین تکلیف شوند.

او ادامه داد: در فرایند این کار مالکان به رعایت اصول ایمنی ملزم خواهند شد و موضوع مورد توجه در این ساختمان‌ها بحث حریق بود که به نصب سیستم اعلام و اطفای حریق و رعایت دستورالعمل‌هایی که سازمان آتش‌نشانی دارد، ملزم می‌شوند و پس از اخذ تأیید سازمان آتش‌نشانی از فهرست ساختمان‌های ناایمن خارج خواهند شد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۱۲۹ ساختمان ناایمن شهر تهران در حال حاضر به ۸۰ ساختمان کاهش پیدا کرده است، گفت: امیدواریم این عدد تا پایان سال به صفر برسد، البته کار سختی است اما تمام تلاش مدیریت شهری در جهت تحقق این مهم به کار گرفته خواهد شد.

موضوع دیگری که روز گذشته در صحن شورای شهر تهران مطرح شد، گودبرداری‌های غیراصولی بود. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، ضمن عرض تسلیت و ابراز تأسف به دلیل جان‌باختن دو نفر از شهروندان تهرانی در پی گودبرداری غیراصولی و ریزش ساختمانی در منطقه 18، متذکر شد: در امر گودهای بسیار پرخطر گودهای رهاشده و همچنین ساختمان‌هایی که عملیات ساختمانی و گودبرداری دارند، شهرداری مناطق ملاحظات کافی و قانونی را در این باره داشته باشد.

موضوع ایمن‌سازی شهر تهران در همایشی که هم‌زمان با صحن شورای شهر تهران برگزار شد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

عباس شعبانی، معاون شهردار تهران، در دومین همایش ارزیابی شهرداران نواحی پایتخت در ایمن‌سازی شهر تهران هشدار داد که فرسودگی شهر تهران یک خطر است و باید به این موضوع توجه کرد و با نوسازی شهر، میزان ایمنی افزایش پیدا خواهد کرد.

قدرت‌اله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم با اشاره به اینکه شهرداران نواحی در ایمن‌سازی ساختمان و اماکن ناایمن و کاهش حوادث ناشی از گودبرداری و ساخت‌وسازهای غیراصولی باید سخت‌گیری کنند گفت:‌ بیش از ۴۵۰ نوع حادثه مختلف در شبانه‌روز در شهر تهران رخ می‌دهد؛ در هر ماه و هفته حوادث ناشی از وجود بافت‌های فرسوده در پایتخت رخ می‌دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به معرفی ۱۲۹ ساختمان ناایمن در چهار سال گذشته گفت: در این مدت فقط عدد اعلام می‌شد، اما با پیگیری سازمان آتش‌نشانی، شهرداری تهران و دادستانی در دوره اخیر مدیریت شهری، این عدد کاهش یافت به‌طوری که امیدواریم تا پایان سال به عدد ۷۰ برسیم.

او با تأکید بر اینکه هر حریق و مأموریت به‌طور میانگین حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای آتش‌نشانی هزینه دارد، افزود: وجود ۱۷هزار ساختمان پرخطر در ۲۲ منطقه شهرداری تهران مورد توجه است، اما جالب است بدانید که ۷۵ درصد آتش‌سوزی‌ها مربوط به حریق‌های خارج از ساختمان، فضای سبز، معابر، سطل‌های زباله مکانیزه و... است.

به گفته او در مراکز حساسی مانند مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری و... وقتی حادثه‌ای رخ دهد بیش از ۱۰ ایستگاه و ۲۰۰ آتش‌نشان درگیر می‌شوند و جان افراد زیادی به خطر می‌افتد و مال افراد و کسبه در خطر می‌افتد که نشان‌دهنده ضرورت توجه به ایمن‌سازی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها