|

هشدار به شهروندان در تهران و کرج/ طوفان در راه است

وزش باد شدید،‌ خیلی شدید و طوفان لحظه‌ای در استان تهران طی عصر و امشب به تناوب رخ دهد؛ همچنین هوای گرم تا پایان هفته در تهران، ماندگار خواهد بود.

هشدار به شهروندان در تهران و کرج/ طوفان در راه است

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی امروز  برای مناطقی از کشور هشدار نارنجی هواشناسی صادر کرد و نسبت به وقوع طوفان و وزش باد شدید در تهران و البرز هشدار داد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، امروز «سه‌شنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۳»، در مناطقی از آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، قم، غرب و اصفهان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. این سازمان همچنین با صدور هشدار نارنجی هواشناسی اعلام کرد که تا پایان امروز در مناطقی از آذربایجان غربی و شرقی، ارتفاعات البرز، زنجان، گیلان و مازندران صادر و رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده‌است.

هشدار وزش باد شدید و طوفان در تهران

مدیرکل هواشناسی استان تهران از وزش باد با سرعت ۷۶ کیلومتر در پایتخت طی روز گذشته و وزش باد شدید و وقوع طوفان لحظه‌ای تا امشب، همچنین وقوع رگبار و رعد و برق در روزهای پایانی هفته در استان خبر داد.

مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به وزش باد طی برخی ساعات روز گذشته اظهارکرد: بیشترین سرعت وزش باد طی روز گذشته در پایتخت، حدود ۷۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شد. شهرستان قدس نیز با ثبت وزش باد حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت در استان تهران رکورددار بود. اوج این پدیده جویُ در ساعات ۱۷ تا ۱۸ بود که در برخی نقاط موجب خیزش گرد و خاک شد.

او اضافه کرد: انتظار داریم وزش باد شدید،‌ خیلی شدید و طوفان لحظه‌ای در استان تهران طی عصر و امشب به تناوب رخ دهد؛ همچنین هوای گرم تا پایان هفته در تهران، ماندگار خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به بارش باران طی روزهای پایانی هفته در استان گفت: از چهارشنبه شب تا جمعه «۲۳ تا ۲۵ خرداد ماه» در برخی نقاط به‌ویژه نیمه شمالی استان شامل فیروزکوه، دماوند، شمیرانات، لواسانات و بالادست شهر تهران با تاکید بر ارتفاعات، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و  در نواحی مستعد بارش تگرگ در نواحی کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران در پایان تاکید کرد: در این شرایط جوی جاری شدن روان‌آب و سیلاب در برخی نقاط به‌ویژه در نواحی کوهستانی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها دور از انتظار نیست بنابراین از هرگونه استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود.

هشدار بارش سنگین باران و طوفان در البرز

مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کرد: «با توجه به احتمال بارش سنگین باران و وزش باد و طوفان تأکید می‌شود البرزی‌ها از توقف در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از صدور هشدار نارنجی رنگ هواشناسی خبر داد و گفت: با توجه به احتمال بارش سنگین باران و وزش باد و طوفان تأکید می‌شود البرزی‌ها از توقف در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند.

مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در البرز، اظهار کرد: در پی صدور هشدار نارنجی هواشناسی، تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان روز سه‌شنبه، بیست‌ویکم خرداد، آماده‌باش هستند.

او بر ضرورت هماهنگی کامل دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان، نیروی انتظامی و نیرو‌های مردمی برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی تاکید کرد و افزود: به‌منظور حفظ آمادگی و استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن، فراهم کردن تجهیزات و پاسخ‌گویی سریع به حوادث، کنترل، پایش و اقدامات پیشگیرانه از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز خاطرنشان کرد: به‌منظور مقابله با جاری شدن سیل در رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، رعدوبرق، وزش باد شدید، ریزش سنگ، رانش کوه، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی یا هرگونه حادثه احتمالی، مراکز درمانی و پایگاه‌های امدادی، شرکت‌های خدماتی آب و فاضلاب شهری روستایی، برق، گاز، تلفن همراه، ثابت و آب منطقه‌ای در آماده‌باش کامل هستند.

مهرور اضافه کرد: شهروندان از تردد در محل‌های پرخطر، اسکان، چادر زدن و توقف در حریم رودخانه‌ها، مکان‌های مرتفع و تپه‌ها، زیر درختان، سیم برق هوایی، لوله‌ها، فنس‌های فلزی و پهنه‌های آبی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز بر داشتن تجهیزات لازم سفر از جمله لوازم گرمایشی، البسه، پتو، کمک‌های اولیه، برف‌پاک‌کن و به‌همراه داشتن وسایل ارتباطی تاکید و اضافه کرد: تمهیدات لازم توسط جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها برای کشاورزان با هدف حفظ محصولات کشاورزی، کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و خودداری از چرای دام در مراتع و دامنه کوه‌ها با هدف جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها