|

رئیس قوه قضائیه: جوانانی که در زندان هستند فرزندان ما هستند

رئیس دستگاه قضا گفت: امروز گوشه‌ای از وضعیت زندان‌های استان را بازدید داشتم و جوانانی را دیدم که حقیقتاً جایشان در زندان نباید باشد. اگرچه اینان جُرم‌های سنگینی دارند اما نباید در زندان باشند، سال‌های سال در زندان بمانند و از تحصیل و زندگی محروم شوند.

رئیس قوه قضائیه: جوانانی که در زندان هستند فرزندان ما هستند

به گزارش شبکه شرق، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سوم مردادماه در ستاد صبر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه غیرت و حمیت یکی از ویژگی‌های غیورمردان این خطه در بام ایران است و با استناد به مبانی نورانی آیات ۱۳۳ و ۱۳۴ از سوره مبارکه آل‌عمران، ادامه داد: بهشت پروردگار برای متقین آماده شده است و اینان کسانی هستند که در همه حالات چه در تنگدستی و چه در گشایش، در راه خدا انفاق می‌کنند، متقین همچنین خشم خود را کنترل می‌کنند. طبیعی است که انسان در قبال برخی امور دچار خشم شود اما اگر کنترل نکند، خسارت در پی خواهد داشت.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: بر طبق این آیات شریفه، متقین آنانی هستند که عفو و بخشش می‌کنند که آنها در زمره محسنین و نیکوکاران هستند و خداوند آنان را دوست دارد.

وی با تأکید بر اینکه جا دارد دادگستری کل استان گاهی زمینه حضور صلح‌یاران، خانواده‌های زندانیان، مسئولان، وعاظ و ... در زندان‌ها و دادگاه‌ها را فراهم کند، توضیح داد: این اقشار باید به ارزش کار خود پی ببرند که به عشق اهل بیت (ع) می‌توان گذشت و بخشش کرد و این مهم آثار و برکات فراوان هم در این دنیا و هم در آخرت دارد.

محسنی اژه‌ای با تأکید بر اینکه خداوند حتماً توجه ویژه به اهل گذشت و بخشش دارد، افزود: اهل بیت(ع) دست‌گیر این افراد در روز قیامت هستند. امروز گوشه‌ای از وضعیت زندان‌های استان را بازدید داشتم و جوانانی را دیدم که حقیقتاً جایشان در زندان نباید باشد. اگرچه اینان جُرم‌های سنگینی دارند اما نباید در زندان باشند، سال‌های سال در زندان بمانند و از تحصیل و زندگی محروم شوند.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان این جوانان را نجات داد؟ گفت: پدر و مادرها این جوانان را رشد و پرورش دادند و آرزوها برایشان داشتند. اینجا دیار دلیرمردان و غیوران است پس چرا پدر و مادرها باید سرافکنده باشند. لذا از دست به‌خیران این عرصه درخواست دارم در کنار عرصه‌ای که برای صلح و سازش تلاش می‌کنند، فرهنگ بخشش را نیز گسترش دهند.

محسنی اژه‌ای گفت: تلاش برای جلب رضایت و بخشش اولیای دم بسیار ارزشمند است اما این صلح‌یاران و معتمدان و میانجی‌گران می‌توانند خودشان مبلغ باشند و در مساجد و محافل عمومی فرهنگ صلح و بخشش‌ و گذشت را ترویج و فرهنگ‌سازی کنند تا نظیر این جرم‌ها، نزاع‌ها و درگیری‌ها تکرار نشود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه زندانیانی که در بیرون بودنشان ضرری برای جامعه ندارد باید در دستور کار ما قرار گیرند، تصریح کرد: کسی که مرتکب جرمی شده است، کاری کنیم که در زندان توبه کند، از هر راه ممکن عذرخواهی و جبران و رضایت طرف مقابل را جلب کند که فراهم‌آوری تمهیدات و مقدمات این مهم بر عهده ماست.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه کار صلح‌یاران از کارهای محبوب نزد پروردگار است، افزود: ایجاد صلح و سازش در بین مردم از بالاترین معروف‌هاست و خداوند به رسولش امر می‌کند که «خُذِ الْعَفْوَ» (اعراف/۹۹) یعنی طریقه عفو و بخشش پیش‌گیر.

وی با تأکید بر اینکه ما نسبت به دین خدا دِین داریم، اظهار کرد: یکی از بهترین وسیله‌ها که مورد بخشش و عفو الهی قرار بگیریم این است که مردم را ببخشیم. کسی که بخواهد با محمد و آل محمد(ص) و اولیا و انبیای الهی در قیامت حشر و نشر کند و از جنت الهی بهره‌مند شود، باید مورد آمرزش الهی قرار گیرد و این آمرزش در سایه بخشش دیگران محقق می‌شود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بخشش هم برای بخشنده و هم بخشیده شده دارای آثار و برکات است، گفت: کسانی که می‌خواهند به دادگاه بروند، هر طرف در مقابل دیگری جبهه‌گیری و زورآزمایی می‌کند، گاه چه بسا گناه بالاتری کرده و دروغی می‌گویند یا قسم دروغی می‌خورند، لذا گاه رفتن به دادگاه برای گرفتن حق سبب چند گناه دیگر هم می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه قاضی کسی است که در مقابل طرفین پرونده چیزی نمی‌داند و علم ندارد، افزود: اگر کسی به فرض فحش و ناسزایی گفته یا حقی را پایمال کرده است، خودش می‌داند در حالی که قاضی به آن علم ندارد.

اگر قاضی حاذق و دقیق باشد بر طبق ظواهر، بینه شرعی، اسناد و مدارک حکم را صادر می‌کند و اگر این بنیه ناکافی باشد، طرفین باید سوگند بخورند تا پرونده فیصله یابد. کسی که در این فرآیند تبرئه شده یا آن‌ که حق را به او ندادند، در هر حال راضی نیستند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگر در چنین شرایطی صلح‌یاران پادرمیانی کنند، همسایه‌ها، ریش‌سفیدان، معتمدان و بزرگان پا به میدان بگذارند و وساطت کنند، طرفین را به عذرخواهی و دلجویی دعوت می‌کنند، پرونده با شیرینی مختومه خواهد شد.  

وی با تأکید بر اینکه صلح‌یاران درواقع کار فرهنگی می‌کنند، توضیح داد: تلاش برای مصالحه یکی از بزرگ‌ترین کارهای نیک فرهنگی است زیرا آثار مثبت فراوانی در دنیا و آخرت در پی دارد. در این استان ۱۰ پرونده با تلاش اعضای ستاد صبر ‌و صلح‌یاران به مصالحه ختم شده است که این بسیار ارزشمند است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: هر کسی که در این نظام مسئول است باید تلاش کند تا یک فضای اسلامی و آرام در کشور حاکم باشد و در این فضا مشکلات کشور به فضل الهی حل و فصل شود و امور پیش برود. با درگیری، تحقیر همدیگر، رقابت‌های بی‌جا جز دردسر و مشکل‌آفرینی در پی ندارد و کل جامعه نیز ضرر می‌کند.

محسنی اژه‌ای در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دور اول و دوم، گفت: در زمان انتخابات حرف‌هایی زدیم و کارهایی کردیم که برخی‌ها خوب نبود و چه بسا برای دنیای دیگران آخرت خودمان را خراب کردیم. امروز که این انتخابات تمام شده همگی دست به دست هم بدهیم و مسائل جزئی را کنار بگذاریم چرا که در دعوا و درگیری امور استان و کشور پیش نمی‌رود.

منبع: برنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها