|

هشدار مهم هواشناسی درباره موج جدید گرما/ گرمای شنبه و یک‌شنبه در ایران کشنده است!

هر یک درجه گرما، می‌تواند ابتلا به انواع بیماری‌ها را تشدید کرده و همچنین آسیب‌های غیرقابل جبران، از جمله آسیب‌های مغزی را تشدید می‌کند.

هشدار مهم هواشناسی درباره موج جدید گرما/ گرمای شنبه و یک‌شنبه در ایران کشنده است!

به گزارش شبکه شرق، گرمای بی‌سابقه و طاقت‌فرسا تمام اروپا، آمریکا و کانادا را درنوردیده و ایران را هم گرفتار کرده است؛ طی پنج‌روز آینده، در بیشتر مناطق کشور، روند تدریجی افزایش دما تا ۵۰درجه پیش‌بینی می‌شود.

شرایط ناهنجاری دمایی برای انسان‌ها بسیار مضر است چرا که هر یک درجه گرما، می‌تواند ابتلا به انواع بیماری‌ها را تشدید کرده و همچنین آسیب‌های غیرقابل جبران، از جمله آسیب‌های مغزی را تشدید می‌کند. علاوه بر گرما، موج اشعه فرابنفش هم در حالت اکستریم یا ناهنجار قرار گرفته و هر دقیقه ماندن زیر آفتاب در این شرایط، به معنای نزدیک شدن سرطان پوست به انسان است.

افزایش شدید دما، وضعیت بغرنجی در شهر‌های مختلف از جمله شهر‌های آلوده به وجود آورده است. برخی کارشناسان مدعی‌اند که این افزایش دما در کنار آلودگی‌های موجود و قرارگیری موج فرابنفش در وضعیت ناهنجار، سلامت مردم به شدت به خطر می‌اندازد و باید شهر‌های بزرگ در روز‌های پیش رو تعطیل شوند.

گرما

مهدی عباس‌نژاد، کارشناس اقلیم و هواشناسی، درباره آخرین وضعیت آب و هوایی گفت: «شرایط بسیار دشواری در کشور حکمفرما شده گرما به اوج خود رسیده و شاهد آن هستیم که رکورد‌های گرمایی یکی یکی شکسته می‌شوند. در یک هفته گذشته ناهنجاری‌های دمایی در برخی از نقاط کشور دیده شده و در منطقه جنوب شرق ایران رکورد ۳۰ ساله دما شکسته شد.

او افزود: «در روز‌های پیش‌رو، به ویژه در یکشنبه و شنبه هفته آینده، پایتخت به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و احتمال رکورد شکنی دما وجود دارد.»

او در رابطه با آثار افزایش دما بر سلامتی جامعه اظهار داشت: «شرایط ناهنجاری دمایی برای انسان‌ها بسیار مضر است چرا که هر یک درجه گرما می‌تواند ابتلا به انواع بیماری‌ها را تشدید کرده و همچنین زمینه آسیب‌های غیر قابل جبران از جمله آسیب‌های مغزی را تشدید کند. علاوه بر گرما موج اشعه فرابنفش هم در حالت اکستریم یا ناهنجار قرار گرفته و هر دقیقه ماندن زیر آفتاب در این شرایط به معنای نزدیک شدن سرطان پوست به انسان است.»

 این کارشناس اقلیم ضمن انتقاد از دولت در توصیف شرایط گرمایی بیان کرد: «شرایط بسیار بغرنج است و تعجب می‌کنم دولت چرا مطابق قانون، پروتکل‌ها و مثل سایر کشور‌های دنیا اعلام شرایط بحرانی نمی‌کند. تعطیلی همه فعالیت‌ها از جمله ادارات در روز‌هایی که دما به حداکثر خود می‌رسد یک تقاضا از دولت نیست بلکه یک قانون است و باید در دستور کار قرار گیرد.»

عباس‌نژاد درباره لزوم تعطیل کردن روز‌های پیش‌رو گفت: «در صورتی که تعطیلی در دستورکار هیات دولت نباشد به معنای آن است که سلامت مردم برای آن‌ها اهمیتی ندارد؛ تهران روز سه‌شنبه هفته آتی برای تحلیف تعطیل می‌شود و باید منتظر ماند و دید آیا جان مردم کم ارزش‌تر از مراسم تحلیف است و مسئولین برای حفظ سلامتی مردم چه اقدامی می‌کند.»

گرمای روزهای شنبه و یکشنبه، قاتل مردم ایران

گرمایی طاقت‌فرسا تمام اروپا، آمریکا و کانادا را درنوردیده و ایران را هم گرفتار کرده است. طی پنج‌روز آینده در بیشتر مناطق کشور روند تدریجی افزایش دما تا ۵۰درجه پیش‌بینی می‌شود.

استان تهران طی سه روز آینده با گرم‌ترین روزهای خود روبه‌رو خواهد شد‌. اوج گرما نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه با درجه دمای ۴۱درجه خواهد بود؛ دمایی که به گفته کارشناسان، با رکورد‌شکنی به بحرانی‌ترین حالت می‌رسد و می‌تواند جان بگیرد.

دولت اختیاری را به معاون اول و جمعی از وزرا داده تا موضوع تعطیلی را بررسی کنند و ممکن است تصمیم به تعطیلی گرفته شود. 

یکشنبه، ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیرماه) گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ زمین بوده است. 

۴۸۹ هزار نفر در دنیا به دلیل گرما در هر سال جان خود را از دست می‌دهند که ۴۵ درصد این موارد در کشورهای آسیایی و ۳۶ درصد در کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد. 

گرما

تعطیلی ادارات به دلیل موج گرمای بی‌سابقه در ایران

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «استانداران براساس اقلیم و شرایطی که در هر استان حاکم است، تصمیم می گیرند که ادارات، کارخانه جات را تعطیل کنند یا ساعات اداری کم شود.»

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «در ارتباط با موج هوای گرم پیش‌رو که در هفته آینده با آن مواجه هستیم، با توجه به اینکه استان‌ها وضعیت متفاوتی دارند و ممکن است برخی از استان‌هایی که وضعیت بهتری در شمال غرب داشته باشند خیلی درگیر با موج گرما نباشند و بیشتر استان‌های مرکزی و جنوبی درگیر این بحث باشند.»

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: «بنابراین اختیار به استان‌ها داده شده که با توجه به بوم و اقلیم و میزان گرمای استان، در ستاد استانی تصمیم گیری کرده و متناسب با آن پیشنهادات خود را اطلاع رسانی کنند ممکن است یک استان ساعات اداری را کم کند یا یک استان در یک روز خاص تعطیل کند یا در همان روز استان دیگری کارخانه‌های پرمصرف را تعطیل کند پس این اختیار به استان‌ها داده شده که بنا به وضعیت گرمایی که دارند، خودشان تصمیم گیری کنند. این تصمیمات ممکن است استان به استان متفاوت باشد.»

گرمای هوا تا هفته آینده ادامه دارد

مشاور سازمان هواشناسی گفت: «رکورد دمای هوای ۴۳ درجه‌ای در استان تهران شکسته شده است و گرمای هوا تا هفته آینده ادامه دارد.»

اصغری، مشاور سازمان هواشناسی در برنامه شبکه خبر، با بیان اینکه حالت عادی این افزایش دما برای سال آبی و زراعی است و نسبت به شرایط عادی، افزایش دما داشتیم، گفت: «بیشترین دماها و ناهنجاری‌ها در شرق کشور رخ داده است. در استان‌های یزد، کرمان، خراسان جنوبی، اصفهان و قم، ما شاهد افزایش دمای هوا هستیم. در استان قم، گردوغبار که مانند ابر عمل می‌کند اجازه نمی‌دهد که دما خیلی کاهش پیدا کند و یک فکر اساسی باید برای آن شود.»

مشاور سازمان هواشناسی  اظهار کرد: «جنوب استان کرمان به شرایط عادی نزدیک‌تر است. رکورد های جدی در بخش غرب کشور  وجود ندارد و آب و هوای خشک باید به سمت دریای خزر حرکت کند.»

او اظهار کرد: «زمانی که در  شمال بارندگی وجود داشته باشد، صبح‌های خنکی در کرج و البرز خواهیم داشت؛ در آذربایجان شرقی بی هنجاری مثبت وجود دارد؛ در استان تهران به جز شنبه و یکشنبه که گرم است، بعد از آن ما یک افت دما خواهیم داشت.»

اصغری توضیح داد: «اوج این گرما برای نیمه اول هفته آینده است. وقتی دما از دمای بدن انسان بالاتر می رود تحمل آن سخت می شود.»

مشاور سازمان هواشناسی با بیان اینکه استان تهران مرز بین استان‌های غرب و شرق است گفت: «روز گذشته در شهر خوی، سیل آمد؛ بارش‌هایی که ما در جاهایی مثل خوی، ماکو، سلماس، چالدران، کلیبر، خودآفرین، جلفا و مرند داریم، این روزها خطرناک است و بستر برای وقوع سیلاب فراهم است. این ابرهایی که در تهران هستند، باعث می‌شوند که دما گرم‌تر از شرایط عادی شود؛ فردا به نظر می‌آید که صبح خنک‌تری داریم. رکورد گرمای هوای ۴۳ درجه‌ای در استان تهران شکسته شد. تا اواسط هفته آینده، تداوم افزایش دمای هوا را شاهد خواهیم بود.»

مدیرعامل توانیر نیز گفت: «فردا اطلاعات هواشناسی را بررسی می‌کنیم و اگر احتمال بدهیم نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز برقی باشیم، برای تهران درخواست تعطیلی شنبه را مطرح می‌کنیم.»

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها