|

در جستجوی سعادت عمومی؛

کتابی انعکاس دهنده اندیشه‌ سیاسی احمد میدری

راه برون‌رفت از سه بیراهۀ مذکور (یعنی دموکراسی‌خواهی در دولت ضعیف، ایجاد حکومت توانمند با تضعیف جامعه و منازعه با حکومت توانمندبرای مردمسالاری) دست کشیدن از منازعه برای باز توزیع قدرت میان حکومت و جامعه و ائتلاف برای افزایش قدرت جامعه و حکومت به طور همزمان است. ... این الگو نه تنها در ایران بیگانه نبوده بلکه هرگاه در ایران ثبات سیاسی وجود داشته و از یورش اقوام و همسایگان در امان بوده است، شیوه‌ای از حکومت‌داری مشاهده می‌شود که اقتدار حکومت با سازمان یافتن جامعه همراه می‌شود.

کتابی انعکاس دهنده اندیشه‌ سیاسی احمد میدری

با توجه به معرفی احمد میدری از سوی رییس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،بازخوانی کتاب "در جستجوی سعادت عمومی: درآمدی بر توانمندسازی حکومت و جامعه" که در سال‌های گذشته در جهت تبیین نظریات وی و جمعی از همفکرانش‌ به تألیف درآمده است، جهت شفاف‌ شدن مواضع سیاسی و اجتماعی وی برای فعالین سیاسی و نمایندگان مجلس مفید خواهد بود.

این کتاب با بررسی برهه‌هایی از تاریخ کشور در کنار بررسی تاریخی تحولات کشورهای منتخب و نظریات مختلف اقتصاد سیاسی، به تبیین و توصیف بیراهه‌های دولت ضعیف، جامعه ضعیف و بیراهه منازعه در طول تاریخ پرداخته و راه برون‌رفت از مشکلات تاریخی کشور را حرکت به سمت «جامعه متشکل و دولت نیرومند» عنوان می‌کند. 

در بخشی از این کتاب آمده است: 

" راه برون‌رفت از سه بیراهۀ مذکور (یعنی دموکراسی‌خواهی در دولت ضعیف، ایجاد حکومت توانمند با تضعیف جامعه و منازعه با حکومت توانمندبرای مردمسالاری) دست کشیدن از منازعه برای باز توزیع قدرت میان حکومت و جامعه و ائتلاف برای افزایش قدرت جامعه و حکومت به طور همزمان است. ... این الگو نه تنها در ایران بیگانه نبوده بلکه هرگاه در ایران ثبات سیاسی وجود داشته و از یورش اقوام و همسایگان در امان بوده است، شیوه‌ای از حکومت‌داری مشاهده می‌شود که اقتدار حکومت با سازمان یافتن جامعه همراه می‌شود. 

برخلاف سنت رضاشاهی که اقتدار را در تضعیف نهادهای مردمی جستجو می‌کرد، در برهه‌هایی از تاریخ ایران، حکومت‌های پادشاهی مانند حکومت صفوی بوده‌اند که قدرت خود را در پرتو تشکل یافتن جامعه ونهادهای مردمی می‌دیدند و از طریق ائتلاف با گروه‌ها وسازمان‎‌های اجتماعی توانسته‌اند علاوه بر بقای خود،رشد اقتصادی و فرهنگی نسبی را رقم بزنند."

میدری در این کتاب با بازخوانی تاریخ کشور از منظر چارچوب‌های مختلف نظری، کوشیده‌ است به سهم خود به نقد گفتمانی و عملکرد جریان‌های سیاسی کشور در چند دهه گذشته بپردازد و نشان دهد که ریشه مشکلات در منازعه طولانی‌مدت و مزمن  جریان‌های مختلف قدرت در طول تاریخ معاصر بوده است. 

کتاب راه برون‌رفت از این مشکلات و حرکت در جهت سعادت عمومی کشور را انتخاب راهبرد دست شستن از منازعه و ایجاد ساز و کارهای توافق‌سازی و ایجاد ائتلاف‌های مسئله محور جهت کاستن از مشکلات پیش روی کشور می‌داند. 

دکتر میدری در دهه اخیر در جهت تبیین و ترویج این دیدگاه در مجامع فکری و عرصه سیاسی کشور از طرق مختلف کوشیده‌ و در قالب تألیف چند کتاب و مقاله علمی و یادداشت‌ها و مصاحبه‌های رسانه‌ای این منظر را تجزیه و تحلیل کرده و بسط و نشر داده‌ است. به علاوه در دوران تصدی خود در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این چارچوب برای حل مسائل اساسی حوزه رفاه اجتماعی سیاستگذاری و عمل کرده ‌که به دستاوردهای ملموس در جهت بهبود سیاست‌های رفاهی کشور و تقویت ابزارهای سیاستگذاری مانند ایجاد پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انجامید. 

آنچه پزشکیان طی شعارهای انتخاباتی خود و پس از رسیدن به ریاست جمهوری در خصوص راهبرد حرکت به سمت توافق‌سازی در کشور برای حل مشکلات در این دوره پر مشقت کشور بیان کرده‌ است، از سال‌ها پیش دغدغه فکری و پژوهشی میدری بوده و در جهت تبیین آن در ساحت سیاسی و سیاستی کشور در این مدت اهتمام فراوانی داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها