|

علایم هشداردهنده آبله میمونی/ «آبله میمونی» به ایران رسید؟

علایم آبله میمونی مانند علایم سرماخوردگی است. این بیماری ممکن است با بدن‌درد، تب و شاید گلودرد همراه باشد، اما ضایعات پوستی که به صورت جوش‌هایی برجسته بروز می‌کند، اصلی‌ترین علایم آبله میمونی است. عوامل و فاکتور‌های متعددی مانند سن و شرایط فیزیکی بدن بر شدت جوش‌ها اثرگذار است.

علایم هشداردهنده آبله میمونی/ «آبله میمونی» به ایران رسید؟

به گزارش شبکه شرق، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران جزو مناطق سطح هشدار پایین سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با «آبله میمونی» است، اظهار کرد: «کیت‌های تشخیص اولیه و قطعی بیماری آبله میمونی در اختیار دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی قرار دارد.»

دکتر شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با «آبله میمونی» یا «ام‌پاکس» اطلاعیه‌ای صادر کرده، گفت: اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی، سطوح مختلفی دارد؛ به نحوی که سطوح اضطرار «پایین»، «متوسط» و «بالا» درنظر گرفته‌است. بر اساس سطح‌بندی سازمان بهداشت جهانی، «جمهوری دموکراتیک کنگو» در قاره آفریقا جزو منطقه «سطح اضطرار بالا» است و در حال حاضر هیچ کشور دیگری در این سطح قرار ندارد.

او با بیان اینکه انتقال محلی آبله میمونی در برخی کشور‌ها گزارش نشده، افزود: «ایران جزو کشور‌هایی است که انتقال محلی آبله میمونی در آن گزارش نشده است. در حال حاضر، کشور ما در مناطق سطح هشدار پایین قرار دارد. اگرچه جزو مناطق با سطح هشدار پایین هستیم، اما مراقبت‌های مرزی را در کانون توجه قرار داده‌ایم.»

تمهیدات مرزی برای پیشگیری از آبله میمونی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره مراقبت‌های مرزی به منظور کنترل و پیشگیری از آبله میمونی گفت: «این احتمال وجود دارد برخی افراد غیرتبعه کشورمان که خواهان ورود به ایران هستند، دارای علایم بیماری آبله میمونی باشند؛ پس از شناسایی این افراد، آن‌ها به کشور خود بازگردانده می‌شوند. همچنین افرادی که به برخی از کشور‌های اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا که جزو کشور‌های پرخطر به حساب می‌آیند و سابقه شیوع بالای این بیماری در آن کشور‌ها وجود دارد، سفر کنند؛ احتیاط‌های اولیه در نظر گرفته می‌شود. اگر مسافران کشور‌های اروپایی دارای علایم اولیه بودند باید به طور حتم به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود.»

عرشی درباره تمهیدات مدنظر برای مسافران کشور‌های آفریقایی توضیح داد: «وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از آبله میمونی، تمهیدات ویژه‌ای برای افرادی که از کشور‌های آفریقایی به ویژه «جمهوری دموکراتیک کنگو» وارد ایران می‌شوند، در نظر گرفته است. در حال حاضر، اقدامات در نظر گرفته شده به منظور پیشگیری از آبله میمونی در سطح متوسط قرار دارد.»

آمادگی سیستم درمانی علیه آبله میمونی

او  با بیان اینکه سیستم درمانی کشور برای مواجهه با آبله میمونی آمادگی کامل را دارد، افزود: «پرستاران و پزشکان از آمادگی کامل برخوردار هستند که نسبت به شناسایی و تشخیص بیماران در صورت لزوم اقدام کنند. حداقل ۱۲ آزمایشگاه قطب که زیرمجوعه‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند برای انجام آزمایش‌های تشخیصی آبله میمونی آمادگی دارند.»

در دسترس بودن کیت‌های تشخیصی آبله میمونی

عرشی درباره کیت‌های تشخیص بیماری آبله میمونی بیان کرد: «کیت‌های تشخیص اولیه و قطعی بیماری آبله میمونی در اختیار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی قرار دارد و هیچ نگرانی در ارتباط با کیت‌های تشخیصی این بیماری وجود ندارد.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره شیوع و انتقال آبله میمونی خاطرنشان کرد: ارتباط جنسی از اصلی‌ترین علل شیوع و انتقال آبله میمونی محسوب می‌شود. بررسی‌ها بیانگر این است آبله میمونی به دلیل ارتباط جنسی در برخی کشور‌های آفریقایی و اروپایی شیوع یافته است. علاوه بر ارتباط جنسی، تماس با ترشحات آلوده‌کننده که در سطوح وجود دارد، ممکن است عامل انتقال بیماری باشد. اگرچه امکان انتقال آبله میمونی به دلیل ارتباط با سطوح آلوده وجود دارد، اما میزان انتقال بیماری به این نحو، بسیار کم است. لازم است مراقبت سندرومیک در ارتباط با این بیماری در کانون توجه قرار گیرد؛ یعنی اگر یک فرد به بیماری آبله میمونی مبتلا است از تماس با سطوح خودداری کند.

علایم آبله میمونی چیست؟

عرشی درباره علائم بیماری آبله میمونی گفت: «علایم آبله میمونی مانند علایم سرماخوردگی است. این بیماری ممکن است با بدن‌درد، تب و شاید گلودرد همراه باشد، اما ضایعات پوستی که به صورت جوش‌هایی برجسته بروز می‌کند، اصلی‌ترین علایم آبله میمونی است. عوامل و فاکتور‌های متعددی مانند سن و شرایط فیزیکی بدن، بر شدت جوش‌ها اثرگذار است؛ به نحوی که ممکن است یک یا ۲ جوش در بدن فرد بیماری وجود داشته باشد یا تمام سطح بدن بیماری را دربرگیرند. مسافرت به مناطق آلوده و داشتن علایم پوستی، جزو علایم اولیه بیماری به حساب می‌آید.»

وی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آبله میمونی گفت: «میزان مرگ‌ومیر ناشی از «آبله میمونی» به طور معمول کم است و احتمال مرگ‌ومیر در صورت همه‌گیری بسیار زیاد وجود دارد. با چند هفته مراقبت از بیمار و پیشگیری از آبله میمونی می‌توان این بیماری را مدیریت کرد.»

آبله میمونی

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها