|

حضور بیش از دو میلیون اتباع رسمی در استان تهران

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از حضور بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی رسمی در استان تهران خبر داد.

حضور بیش از دو میلیون اتباع رسمی در استان تهران

به گزارش شبکه شرق، سلیمانی در نشست خبری امروز سه‌شنبه در تشریح اقدامات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در حوزه برنامه و بودجه به اعتبار سه هزار و ۲۰۰ میلیاردی استان تهران در سال گذشته اشاره کرد و افزود: دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این بودجه از سوی سازمان مدیریت استان برای توزیع بین دستگاه‌ها تصمیم‌گیری شده و مابقی از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا کرده است که در سال گذشته تخصیص بودجه برای استان تهران حدود ۵۹ درصد یعنی معادل یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. در چنین شرایطی باید با این بودجه توسعه استان تهران محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه استان تهران دارای پیچیدگی‌های خاصی است، افزود: استان تهران با ۱۶ شهرستان شرایطی را دارد که درآمد سرانه شهرستان‌های آن با یکدیگر اختلاف بسیار زیادی دارند و از سوی دیگر چهار مدل عدم تعادل در استان تهران قابل مشاهده است. بر همین اساس در مقایسه با پایتخت‌های مشابه تهران، عدم تعادل بسیار زیادی مشاهده می‌شود.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: عدم تعادل با سایر استان‌ها به نسبت تهران نیز مشاهده می‌شود و متاسفانه تهران به عنوان یک استان برخوردار معروف شده اما عملا چنین نیست. همین نگاه در مجلس شورای اسلامی نیز برای تهران وجود دارد. این در شرایطی است که اگر شهر تهران به ویژه مناطق یک تا سه کنار گذاشته شوند، می‌توان تهران را از محروم‌ترین استان‌های کشور قلمداد کرد. گواه این موضوع هم برخی سرانه‌های این استان همانند سرانه آموزشی با ۳۲ نفر است که پس از استان سیستان و بلوچستان، تهران بدترین شرایط را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: عدم تعادل در داخل استان تهران نیز قابل مشاهده است که با مقایسه شهرستان تهران با سایر شهرستان‌ها همچون قدس و قرچک به خوبی این عدم تعادل قابل احصا است. عدم تعادل دیگر در مناطق شهر تهران به شکلی است که منطقه‌ای همچون خلازیر و قیطریه در تهران با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. امروز تهران با مشکلات عدیده‌ای همچون فرونشست زمین و بحران آب مواجه است. به شکلی که تهران در حوزه بحران آب پس از سیستان و بلوچستان دومین استان بحرانی در حوزه آب است که در حال حاضر از ظرفیت‌های سایر استان‌ها نیز برای تامین آب استفاده می‌کند.

سلیمانی به مشکل آلودگی هوا در استان تهران اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۱۱۶ روز هوای ناسالم در شهر تهران وجود داشته لذا این شهر در موضوع ترافیک و آلودگی هوا وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند. در این استان به صورت رسمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی وجود دارد که آمار اتباع غیررسمی را به آن اضافه کنیم حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اتباع خارجی در این استان حضور دارند که قطعا سیاست‌گذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات لازم متناسب با حضور اتباع در این استان را ضروری می‌کند.

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها