|

ماجرای جنجالی جشن «بنفش بپوش» سفارت استرالیا در تهران چیست؟/ عکس

برگزاری مراسم و جشن روز «بنفش بپوش» سفارت استرالیا در تهران خبرساز شده است؛ روز «بنفش بپوش» برای حمایت از همجنس‌‌گرایان و دگرباشان در استرالیا نام‌گذاری شده است.

ماجرای جنجالی جشن «بنفش بپوش» سفارت استرالیا در تهران چیست؟/ عکس

به گزارش شبکه شرق، برگزاری مراسم و جشن روز «بنفش بپوش» سفارت استرالیا در تهران، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

روز «بنفش بپوش» برای حمایت از همجنس‌‌گرایان و دگرباشان در استرالیا نام‌گذاری شده است؛ سفارت استرالیا در تهران نیز، با استفاده از نمادهای بنفش و برگزاری مراسم و انتشار آن، تصاویری از این مراسم منتشر کرده است.

«ایان مک کانویل» سفیر استرالیا در تهران به همراه دبیر دوم سفارت این کشور، در ایران، پستی در صفحه اینستاگرامی سفارت استرالیا در تهران برای حمایت از همجنس‌گرایان و دگرباشان منتشر کردند. در این پست آمده است: «بنفش بپوش؛ این روز را ما امروز با استفاده از رنگ بنفش در گوشه و کنارهای مختلف و کاپ کیک‌های خوشمزه‌ای که با عشق درست شده‌اند، جشن گرفتیم».

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «سفارت استرالیا در تهران در پستی اینستاگرامی، بدون توجه به عرف و اعتقادات مردم ایران، به ترویج یک مسئله غیراخلاقی پرداخت.

روز گذشته، سفارت استرالیا در تهران در پستی اینستاگرامی بدون توجه به عرف و اعتقادات مردم ایران به ترویج و تبلیغ یک مسئله غیراخلاقی پرداخت که نیازمند پیگیری مسئولان و پاسخگویی سفیر است که چرا خطوط قرمز جامعه میزبان را زیر پا گذاشته است. اما این اقدام چه بود؟

در مطلبی که به زبان فارسی در صفحه مجازی سفارت استرالیا در تهران، به همراه تصاویری از سفیر این کشور منتشر شده، آمده است: «بنفش بپوش؛ این روز را ما امروز با استفاده از رنگ بنفش در گوشه و کنارهای مختلف و کاپ کیک‌های خوشمزه‌ای که با عشق درست شده‌اند، جشن گرفتیم. امروز و هر روزه، ما به دنبال ایجاد محیطی هستیم که حامی همگان باشد، جایی که در آن همه، به‌خصوص جوانان دگرباش بتوانند به آنچه هستند، افتخار کنند. پس بیایید همه با هم با حمایت از تفاوت‌ها برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر و فراگیرتر در تلاش کنیم.»
 

جشن بنفش بپوش سفارت استرالیا در تهران

«روز بنفش بپوش» برای حمایت از همجنس‌‌گرایی در استرالیا نام‌گذاری شده است؛ سفارت استرالیا در تهران نیز، با استفاده از نمادهای بنفش و برگزاری مراسم و انتشار آن، تصاویری از این مراسم منتشر کرده است.

واکنش‌ها به برگزاری جشن «بنفش بپوش» سفارت استرالیا در تهران 

برگزاری مراسم و جشن روز «بنفش بپوش» سفارت استرالیا در تهران ، باعث شده است که اعتراضات در این زمینه شکل بگیرد؛ برای مثال، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل سیاست خارجی در این‌باره معتقد است: «قوانین بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران باید در این خصوص ضمن احضار سفیر استرالیا یک یادداشت شدید لحنی نیز به سفیر استرالیا ارائه داده و در این خصوص اقدامات دیپلماتیک لازم را انجام بدهد زیرا این اقدامات شرایطی فراهم میکند تا کشورهایی که به زعم خود دارای قدرت بالا هستند قوانین کشورما را نقض و حاکمیت خود را اعمال کنند.»

او ادامه داد: «پروتکل‌های بین المللی در این خصوص کاملا روشن هستند و هر کشوری که سفارتخانه در کشور دیگری دارد باید قوانین آن کشور را محترم بشمارد و شرایطی فراهم نکند که به هر حال قوانین بین المللی زیر پا گذاشته شود.»

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی نیز در واکنش به جشن «بنفش بپوش» در سفارت استرالیا در تهران گفت: «وقتی در صفحه رسمی سفارت استرالیا در تهران سفیر از همجنس‌گرایی که در ایران غیرقانونی است، حمایت کرده و آن را تبلیغ کرده است، قاعدتاً وزارت امور خارجه باید اعتراض داشته و سفیر را احضار کند و با تذکر دادن این مسأله را پیگیری کند. موضوع همجنسگرایی در استرالیا قانونی است و با توجه به اینکه در صفحه رسمی سفارت استرالیا در تهران این موضوع را مطرح کردند، باید با آن برخورد شود؛ همانطور که رهبری فرمودند، باید حکمرانی جمهوری اسلامی توسط سفرای دیگر کشورها بر اساس قانون رعایت شود و مسئولین ما در این موضوع باید حساسیت نشان دهند و ما نمی‌توانیم قوانین خودمان را به لحاظ اینکه سفیر استرالیا در این گناه کبیره قرار دارد؛ قانون جمهوری اسلامی را نادیده بگیریم.»

علاوه بر این، علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس دیگر سیاست خارجی نیز در این باره گفته است:  «سفیر هر کشوری اگرچه مصونیت قضایی دارد، اما ملتزم به رعایت قوانین کشور مقصد است و حق ندارد اقدامی بر خلاف قوانین کشور مقصد انجام دهد.»

به گفته او، کشورهای غربی سعی دارند از طریق توهین کردن به ملت ایران  فرهنگ و معنویات و دستورات دین اسلام آرام آرام ایران را استحاله فکری و فرهنگی کنند و با استفاده از فرهنگ خودشان عادی‌سازی گرایش همجنس‌گرایی را دنبال کنند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها