|

هزینه‌های اول مهر دانش‌آموزان چقدر است؟

هزینه کیف، مداد و دفتر؛ ۴ میلیون تومان ناقابل!

اگر سری به بازار بزنید، از دیدن قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر، کیف و کفش مدارس شوکه می‌شوید. قیمت بالای لوازم التحریر موجب شده تا خانواده‌ها مجبور شوند، مبلغ زیادی را برای تهیه آن کنار بگذارند.

هزینه‌های اول مهر دانش‌آموزان چقدر است؟
خبرنگار: پانیذ میلانی

دانش‌آموزان کم کم در حال آماده شدن برای ورود به سال تحصیلی جدید هستند و تب خرید لوازم التحریر هم حسابی گرم شده است. اگر سری به بازار بزنید، از دیدن قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر، کیف و کفش مدارس شوکه می‌شوید. قیمت بالای لوازم التحریر موجب شده تا خانواده‌ها مجبور شوند، مبلغ زیادی را برای تهیه آن کنار بگذارند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار شبکه شرق،خرید لوازم‌التحریر با کیفیت متوسط برای یک دانش‌آموز نزدیک چهار میلیون تومان تمام می‌شود.

 

جامدادی 300 هزار تومانی در بازار

قیمت جامدادی‌ها در فروشگاههای آنلاین از 20 هزار تومان شروع شده و تا دو میلیون و 500 هزار تومان هم بالا می‌رود. قیمت اکثر جامدادی‌های موجود در بازار چیزی بین 200 تومان تا 500 تومان است. البته قیمت حدودی جامدادی در فروشگاه‌های خیابان انقلاب بین 300 تا 350هزار تومان است.

برای خریدن کوله‌پشتی باید حداقل دو میلیون تومان کنار بگذارید

کوله‌پشتی مدرسه از ۲۵۰ هزار تومان در ارزان‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن شروع می‌شود و تا 10 میلیون تومان هم بالا می‌رود. یک تولیدکننده کیف در پامنار تهران می‌گوید:« کیفی که۲۵۰ هزار تومن قیمت دارد برای یک ماه دانش آموز هم جواب نمیدهد. چرا که این کیف کیفیت لازم را ندارد.حداقل خانواده ها برای اینکه بتوانند کیف خوبی برای دانش آموز تهیه کنند که پاره نشود و از بین نرود باید یک میلیون  تا  یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند.»

 

هزینه دو میلیون و 500 هزار تومانی برای دفتر مشق 

یک خانواده برای خرید یک دفتر مشق ساده برای دانش‌آموزش باید به طور متوسط 250 هزار تومان هزینه کند.. هر چند دفترهایی با قیمت 60 تا 70 تومان هم پیدا می‌شود. اما قیمت اکثر دفترهای موجود در بازار بین 100 تا 250 تومان است. اگر در نظر بگیریم که هر دانش‌آموز در ابتدای سال تحصیلی، حداقل به ۱۰ دفتر احتیاج داشته باشد و خانواده هم معمولی‌ترین دفتر بازار را تهیه کند. هزینه این تعداد دفتر مشق برای یک دانش‌آموز چیزی بین ۶۰۰ تا دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. البته قیمت کلاسور بسیار گران‌تر از این حرف‌ها است. کلاسور در کمترین حالت از 350 هزار تومان شروع می‌شود.

 

لوازم رنگ‌آمیزی چند؟

قیمت لوازم نقاشی و رنگ‌آمیزی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. مثلا قیمت یک بست مداد شمعی از 50 هزار تومان شروع میشود و تا سه میلیون و 500 هزار تومان هم بالا می‌رود، با این حال برای خرید یک مداد شمعی با کیفیت متوسط باید بین 200 تا 500 هزار تومان هزینه کنید.

قیمت مدادرنگی مخصوص دانش‌آموزان حدودا بین 300 هزار تومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان است. متوسط قیمت یک بسته 12 عددی ماژیک هم چیزی بین 300 تا یک میلیون تومان است.

 

دو عدد مداد و تراش: 100 هزار تومان

قیمت هر مداد در اکثر فروشگاه‌های خیابان انقلاب 20 هزار تومان است و قیمت هر تراش در کمترین حالت 50 هزار تومان است هر چند که در بین تراش‌ها قیمت 350 هزار تومانی هم پیدا می‌شود.

اگر کسی به دنبال یک خودکار باکیفیت‌تر در بازار است باید در کمترین حالت حداقل 30 هزار تومان برای هر خودکار هزینه کند.

قیمت روان‌نویس حداقل 95 هزار تومان، پاک‌کن 30 تا ۱۷۰ هزار تومان و یک مدادنوکی یا اتود باکیفیت هم 200 هزار تومان است.

 

هزینه شروع سال تحصیلی برای هر خانواده جمعا چقدر است؟

اگر هزینه حدودی یک کیف برای دانش‌آموز را حدود یک میلیون تومان در نظر بگیریم و برای یک جامدادی هم حدود 200 هزار تومان کنار بگذاریم، هزینه همین دو قلم، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. اگر قیمت دو تراش را 50 هزار تومان،۱۰  عدد مداد را 60 هزار تومان، ۷ عدد خودکار 60 هزار تومان، ۴ عدد پاک‌کن را 60 هزار تومان، یک بسته مدادرنگی را 300 هزار تومان و یک بسته مدادشمعی را 200 هزار تومان در نظر بگیریم. تا اینجای کار حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان برای همین چند قلم هزینه می‌شود. قیمت هر دفتر مشق هم به طور متوسط 100 هزار تومان است و برای خرید۱۰ عدد دفتر مشق باید حداقل یک میلیون تومان هزینه کرد. با حساب کردن هزینه همین اقلام می‌توان دریافت فرستادن هر دانش‌آموز به مدرسه حداقل ۴ میلیون و ۶۰ هزارتومان هزینه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها