|

سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

شناسایی ۱۳۲ قلم محصول آرایشی غیرمجاز

مدیرکل فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: از ابتدای سال تا کنون ۱۳۲ قلم محصول آرایشی غیر مجاز توسط معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور، شناسایی شده است.

شناسایی ۱۳۲ قلم محصول آرایشی غیرمجاز

به گزارش شبکه شرق، مدیرکل فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو، در خصوص محصولات آرایشی غیر مجاز که وارد بازار کشور می‌شود، توضیح داد.

دکتر محمود آل بویه، گفت: نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی به شکل‌های مختلف و در قالب برنامه‌های مشخص توسط کارشناسان غذا و دارو انجام می‌شود.

وی افزود: این نظارت شامل نظارت‌های حین تولید و نظارت بر انبارهای نگهداری و توزیع و حتی نظارت در محل عرضه در فروشگاه‌ها است و عموماً در این شکل‌های نظارتی که عنوان شد، محصولاتی غیر مجاز تلقی می‌شوند که مجوز سازمان غذا و دارو را نداشته باشند.

آل بویه ادامه داد: ممکن است یک برند معروف که قبلاً توسط یک شرکت مطمئن و با مجوز وارد می‌شده، به صورت قاچاق وارد شده باشد و خود شرکت به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند و ما آن را غیر مجاز اعلام می‌کنیم، دلیلش هم مشخص است؛ نظارتی بر تولید و نگهداری‌اش وجود نداشته و ممکن است در فرایند تولید و نگهداری و حمل تا رسیدن به دست مصرف کننده ماهیت خود را از دست داده و حتی مضر سلامت هم باشد.

وی افزود: همچنین ممکن است برخی محصولات هم به دلیل بازار خوب و قیمت بالا، توسط سودجویان با ظاهر شبیه برند اصلی، ولی با کیفیت بد و مضر سلامت، ساخته و به عنوان محصول اصلی در اختیار مصرف کننده قرار گیرند.

مدیرکل فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو ادامه داد: برخی‌ها محصولات هم ممکن است به دلیل انبار اشتباه یا انقضای تاریخ مصرف به عنوان غیر مجاز معرفی شوند.

آل بویه گفت: با توجه به افزایش قیمت فرآورده‌های آرایشی در سال‌های اخیر، برخی افراد سودجو با تولید فرآورده‌های بی کیفیت و بعضاً غیر بهداشتی اقدام به عرضه محصولات آرایشی با قیمت کمتر کرده اند و با توجه به ممنوعیت واردات فرآورده‌های خارجی اقدام به تولید فرآورده‌های مشابه به صورت تقلبی شده است که به دلیل تولید آنها در محلی که تحت نظارت کارشناسان بهداشتی نیست، نمی‌توان به سلامت آنها اطمینان کرد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی افزود: عموم مصرف کنندگان می‌توانند با استفاده از برچسبی که روی کالاهای آرایشی نصب شده و استعلام اصالت آنها با تلفن همراه خود به سادگی فرآورده آرایشی اصل و تولید شده در شرایط بهداشتی را خریداری کنند و بدین ترتیب با خودداری از خرید کالاهای تقلبی و فاقد برچسب اصالت، از رواج تولید و توزیع آنها در جامعه جلوگیری کنند.

آل‌بویه ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۱۳۲ قلم محصول آرایشی غیر مجاز توسط معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور، شناسایی و توسط اداره کل اعلام عمومی شده است.

وی افزود: در این چنین محصولاتی، اطلاع دقیق در خصوص محل تولید آنها در دسترس نیست و در صورت شناسایی توسط معاونت‌های غذا و دارو، اقدام قانونی انجام می‌گیرد.

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها