|

شناسایی ۱۸۴ مبتلا به تب دنگی از ابتدای سال

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۱۸ شهریورماه بالغ بر ۱۸۴ مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.

شناسایی ۱۸۴ مبتلا به تب دنگی از ابتدای سال

به گزارش شبکه شرق، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین آمار تب دنگی در کشور و اسامی شهرهایی که پشه آئدس در آن‌ها صید شده را اعلام کرد.

شهنام عرشی با اشاره به آخرین وضعیت تب دنگی در کشور اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۱۸ شهریورماه بالغ بر ۱۸۴ مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر اکثر موارد تشخیص داده‌شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته‌اند. ۱۳۱ مورد سابقه سفر به کشور امارات، ۹ مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین (آفریقا) داشته‌اند.

عرشی گفت: ۴۲ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که ۱۱ مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و ۳۱ مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند. یک نفر از بیماران دارای ملیت آفریقایی، چهار نفر ملیت افغانستانی، سه نفر ملیت پاکستانی و باقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آمار فوتی‌های تب دنگی بیان کرد: تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

وی با اشاره به استان‌هایی که پشه آئدس در آن‌ها صید شده، تصریح کرد: در حال حاضر پشه "آئدس اجیپتی" در مناطق مستعد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و در بخش‌هایی از استان‌های مجاور این مناطق نیز حضور دارد یا در طی ماه‌های آینده مستقر خواهد شد. پشه "آئدس آلبوپیکتوس" نیز در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و بخش‌های مجاور صید شده و یا با احتمال زیاد مستقر شده است.

تب دنگی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌ای موسوم به «آئدس» از انسان مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود، ابتدا پشه آئدس یک فرد آلوده را می‌گزد و خونخواری انجام می‌دهد؛ ویروس از این طریق وارد بدن پشه می‌شود و در صورتی که پشه، فرد سالم دیگری را بگزد می‌تواند باعث انتقال تب دنگی به انسان شود.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها