|

گزارش شرق از مدارس رقم‌های عجیب و غریب مدارس غیرانتفاعی در آستانه آغاز سال تحصیلی؛

هزینه یورویی مدارس خاص

شهریه مصوب سازمان مدارس غیرانتفاعی امسال چیزی بین 10 تا 80 میلیون تومان بوده است، اما تماس با مدارس غیرانتفاعی و پرسیدن از شهریه این مدارس در تهران شما را به اعداد و ارقام عجیبی می‌رساند.

هزینه یورویی مدارس خاص
خبرنگار: پانیذ میلانی

کمتر از دو هفته دیگر به آغاز سال تحصیلی جدید مانده است، اما خیلی از والدین هنوز درگیر شهریه مدرسه‌ها هستند. با اینکه طبق اعلام آموزش‌وپرورش  شهریه مصوب چیزی بین 10 تا 80 میلیون تومان است اما مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می‎‌دهد بعضی مدارس رقم 120 تا ۱۸۰ میلیون تومان شهریه می‌گیرند. برخی از مدارس هم در قالب مدرسه بین‌المللی فعالیت می‌کنند که از خانواده ها به خاطر فعالیت‌هایی که ارائه میدهند، هزینه به یورو دریافت می‌کنند.

 

شهریه مدارس غیرانتفاعی؛ از 40 تا 120 میلیون و شاید بیشتر

شهریه مصوب سازمان مدارس غیرانتفاعی امسال چیزی بین 10 تا 80 میلیون تومان بوده است، اما تماس با مدارس غیرانتفاعی و پرسیدن از شهریه این مدارس در تهران شما را به اعداد و ارقام عجیبی می‌رساند.

اکثر مدارس غیرانتفاعی امکاناتی مانند صبحانه، سالن ورزش و کتابخانه را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند اما برخی از این مدارس امکانات بیشتری دارند. شهریه یک دبستان دخترانه غیرانتفاعی در محله قلهک تهران حدود 40 میلیون تومان است که البته شامل هزینه سرویس نمی‌شود.

شهریه یک مدرسه راهنمایی پسرانه در محله سعادت‌آباد تهران حدود 75 میلیون تومان است. از امکانات این مدرسه می‌توان به صبحانه، سالن بسکتبال و کتابخانه اشاره کرد. البته هزینه سرویس رفت‌آمد به صورت جداگانه از خانواده دانش‌آموزان گرفته می‌شود. 

شهریه سالانه یک دبیرستان دخترانه حوالی خیابان شریعتی حدود 120 میلیون تومان است. این مدرسه صبحانه، ناهار، سالن ورزشی، امکانات هوشمندسازی کلاس‌های آموزشی و...داراست.

 

درس خواندن در مدارس بین‌المللی چقدر هزینه دارد؟

مدارس بین‌المللی، مدارسی است که  دانش‌آموزان را برای گرفتن دیپلم بین‌المللی آماده می‌کنند. دروسی که این دانش‌آموزان می‌خوانند با دروسی که دیگر دانش‌آموزان در امتحانات نهایی می‌خوانند، متفاوت است. مهدی دانش‌آموز یکی از همین مدارس بین‌المللی در تهران بوده است که قصد دارد برای ادامه تحصیل به فرانسه برود. او با تحصیل در این مدرسه دیپلم بین‌المللی از سوییس گرفته و راحت‌تر می‌تواند برای مقطع کارشناسی به فرانسه مهاجرت کند. او می‌گوید:«شهریه‌ای که سال گذشته از خانواده او گرفتند، مبلغی حدود ۹۰ میلیون تومان بوده است. البته علاوه بر مبلغ ۸۰ میلیون تومان برای شهریه مدرسه،  بابت دیپلم بین‌المللی که گرفتم هم ۵۰۰ یورو پرداخت کردم که این مبلغ ربطی به شهریه مدرسه نداشت.»

 

مدرسه دخترانه بین‌المللی با معلم هنر و کلاس باله

مهدی نام یکی از مدارس بین‌المللی را می‌آورد که امکانات این مدرسه عجیب و شنیدنی است:«یکی از مدارس معروف دخترانه تهران که هم بخش تطبیقی دارد و هم بخش بین‌الملل و هم بخش عادی دارد امکاناتی داشت که امکانات مدرسه بین‌المللی ما در مقابل آن خیلی کم و کوچک به نظر می‌رسید. مثلا این مدرسه دخترانه معلم هنر هم داشت که دانش‌آموزان باید از بین مباحث مختلف هنری یعنی موسیقی، نقاشی، باله و... یک درس را انتخاب کنند و امتحان بدهند. در صورتی که مدرسه بین‌المللی ما اصلا معلم هنر نداشت.»

 

برخی مدارس غیرانتفاعی فقط اسم مدرسه غیرانتفاعی را یدک می‌کشند

نرگس ملک‌زاده، معلم و کنشگر آموزشی است. او در گفت‌وگو با شبکه شرق از مدارس غیرانتفاعی می‌گوید که اصلا شبیه مدرسه غیر انتفاعی خاص نیستند:« همه مدارس غیرانتفاعی به لحاظ آموزشی درجه یک نیستند و خدمت مناسب آموزشی را به خانوادت ها نمیدهند، همچنین این مدارس نه دستمزدی به معلم می‌دهند، نه ساختمان شیک و تمیزی دارند. فقط شهریه های بالای میلیونی می‌گیرند و خدماتی در حد مدارس دولتی ارائه می‌دهند. »

 

همه مدارس غیرانتفاعی درجه یک نیستند

نرگس ملک‌زاده، درباره تفاوت سطح آموزش در مدارس غیرانتفاعی لاکچری و مدارس غیرانتفاعی متوسط می‌گوید: «نکته‌ای که کمتر دیده می‌شود، این است که سطح امکانات و آموزش برخی مدارس غیرانتفاعی با  خیلی از مدارس دولتی تفاوت چندانی ندارد. حتی ظاهر برخی از این مدارس به قدری کهنه است که به نسبت بسیاری از مدارس دولتی هم در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرند.  این در حالی است که خیلی از این مدارس غیرانتفاعی علاوه بر شهریه مصوب، هزینه‌ای هم بایت کلاس‌های فوق برنامه از خانواده دانش‌آموزان می‌گیرند که می‌تواند تا ۳۰ درصد بیشتر از شهریه مصوب آموزش و پرورش باشد.»

 

چرا خانواده‌ها سراغ مدرسه غیرانتفاعی می‌روند؟

 این کارشناس تعلیم و تربیت می‌گوید:« بعضی از این مدارس غیرانتفاعی فقط اسم مدرسه غیرانتفاعی را یدک می‌کشند و برخی از خانواده‌ها هم به خاطر اینکه تصور می‌کنند مدارس غیرانتفاعی جمعیت کمتری دارند و مدارس دولتی شلوغ‌تر هستند و در مدارس غیرانتفاعی دانش‌آموزان خدمات آموزشی بهتری دریافت می‌کنند تمایل بیشتری دارند که فرزندانشان در این مدارس درس بخوانند. متاسفانه سیاست آموزش‌وپرورش هم این است که دانش‌آموزان بیشتر به سمت تحصیل در مدارس غیرانتفاعی بروند تا از جمعیت مدارس دولتی کم شود.»

 

ساختمان مدارس غیرانتفاعی قدیمی‌تر است

ملک زاده درباره وضعیت ساختمان‌های مدارس غیرانتفاعی می‌گوید: «وقتی به ظاهر خیلی از مدارس غیرانتفاعی‌ دقت کنیم می‌بینیم که این مدارس در مقایسه با مدارس دولتی ساختمان‌های قدیمی‌تر و کهنه‌تری دارند. اطلاع دقیقی از اینکه در مدارس غیرانتفاعی لاکچری و درجه یک چه اتفاقی می‌افتد و آیا همه شهریه صرف آموزش دانش‌آموزان می‌شود یا خیر را ندارم اما خیلی از مدارس غیرانتفاعی سطح متوسط  ما از برخی مدارس دولتی محروم‌تر هستند و بعضی امکاناتی که در مدارس دولتی وجود دارد در مدارس غیرانتفاعی متوسط وجود ندارد.»

 

مدارس غیرانتفاعی حقوق معلمان را هم نمی‌دهند

نرگس ملک‌زاده، معلم و کنشگر صنفی می‌گوید: برخی معلمان که بازنشسته آموزش‌وپرورش هستند و در ساعات آزاد خود در مدارس غیرانتفاعی تدریس می‌کنند، وضعیت بهتری دارند اما معلمانی که فقط کارت صلاحیت معلمی دارند،  حتی اسم آن‌ها در دفتر حضور و غیاب مدرسه نیست که جز نیروهای ثابت مدرسه حساب شوند. آن‌ها حقوق بالایی نمی‌گیرند چون در مدارس غیرانتفاعی با این معلمان به صورت ساعتی قرارداد می‌بندند و بیمه و حقوق ثابتی که بتوان به آن تکیه داد، ندارند.  

همچنین شهریه در مدارس غیرانتفاعی بیشتر صرف هزینه نگهداشت ساختمان مدرسه می‌شود.قسمت زیادی از شهریه‌ای که خانواده دانش‌آموزان به مدارس می‌دهند صرف هزینه نگهداشت و تعمیرات ساختمان مدرسه و اجاره ساختمان مدرسه می‌شود چرا که ساختمان اکثر مدارس غیرانتفاعی اجاره‌ای است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها