|

کاظمی، وزیر آموزش و پرورش:

باید کاری کنیم معلم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر می‌خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کنیم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. ما باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

باید کاری کنیم معلم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد

به گزارش شبکه شرق، وزیر آموزش و پرورش گفت: باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه دومین رویداد بین‌المللی الف تا گفت: اگرچه جسته و گریخته در برخی از بخش‌ها و در قالب برنامه‌های مختلف شاهد نشان دادن الگو‌های جزئی بودیم، هرگز این الگو‌ها در سراسر کشور دیده نمی‌شد.

کاظمی با تاکید بر اینکه می‌توانیم اتفاقات خوبی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم گفت: با یک فکر و ایده خوب و با یک معلم خلاق و توانمند و با یک مدیر با انگیزه نشان می‌دهیم که فکر و انگیزه‌های خوب تا چه حد می‌تواند همه نداشته‌های ما را پر کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر معلمان و مدیران الگو و نمونه خود را بدانیم اظهار کرد: اگر قرار است قله سازی و نمونه سازی اتفاق بیفتد صرف برگزاری یک رویداد الف تا این امر محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به لزوم انتقال تجربه‌ها و انتشار دستاورد‌های رویداد الف تا در بدنه نظام تعلیم و تربیت گفت: به نظر می‌رسد برای آنچه مقام معظم رهبری در این زمینه اندیشیده و طرح کرده‌اند؛ راهی طولانی در پیش و نیاز به همفکری و هم‌اندیشی بیشتری داریم.

اگر می‌خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کنیم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. ما باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

وی گفت: به عنوان یک معلم این افتخار نصیبم شده است که در خدمت جامعه معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های آنان و مجموعه نظام تعلیم و تربیت باشم، اما همه می‌دانیم این نظام تعلیم و تربیت با انباشتی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: زمانی می‌توانیم به آموزش و پرورشی پیشرو و تمدن‌ساز دست پیدا کنیم که آموزش و پرورش دغدغه و مسئله اصلی همه ملت باشد. اما متأسفانه آنچه که تاکنون دیده و شنیده‌ایم؛ انباشتی از مسائل حل نشده است؛ با وجود همه تأکیدات مقام معظم رهبری این آرزوی دیرینه ایشان در بخش‌های مختلف محقق نشده و آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود نرسیده‌است و معلمان هنوز مرجعیت علمی خود را در جامعه پیدا نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در مسیر اصلی خود حرکت دهیم گفت: نگاه کوچک انگارانه به نظام تعلیم و تربیت باید از بین برود. تربیت پیچیده‌ترین عمل در نظام هستی است و اگر پیچیده‌ترین مسئله و مهم‌ترین مأموریت جامعه بشریت تربیت است پس باید مهم‌ترین مأموریت یک حکومت باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه قرار است با همه توان و در کنار هم همدلانه آن را دنبال کنیم؛ پایبندی همه ما به میثاق است و آن میثاق چیزی نیست جز تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. برای تحقق سند تحول بنیادین مجموعه‌ای از اقدامات باید رقم بخورد.

وی با بیان اینکه برای تحقق سند تحول مأموریت‌های گوناگونی بر عهده ماست گفت: بخشی از مأموریت‌ها ناظر به طراحی بخشی ناظر به اجرا و بخشی ناظر به پشتیبانی است؛ اما یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین بخش‌ها همین الگوسازی و نمونه سازی است که در رویداد الف تا می‌بینیم.

کاظمی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران هستند، گفت: زمانی می‌توانیم این تجربیات را به دوردست‌ترین نقاط کشور برسانیم که زمینه دسترسی همه معلمان و مدیران را به این تجربیات به معنای واقعی فراهم کنیم. اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید سال آینده رویداد الف تا را به دل استان‌ها و شهرستان‌ها ببریم و با دو رویکرد (منطقه‌ای، استانی) و ملی دنبال کنیم. البته باید از موازی کاری و هدر رفت منابع در حوزه‌های مختلف پرهیز کنیم.

وی خطاب به حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت کاری کنیم که از توان مدیریتی این الگو‌های مدیریت در بالاترین سطوح مدیریت کشور هم استفاده کنیم. ما باید نظام مدیریتی آموزش و پرورش را به افراد محدودی منحصر نکنیم. باید زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر این نخبگان حوزه تعلیم و تربیت در عرصه‌های علمی و تربیتی و مدیریتی و اجرایی مهیا کنیم.

کاظمی در پایان ابراز امیدواری کرد با عنایات خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت و و با همکاری و همفکری همه صاحب نظران اتفاقات خوبی در عرصه انتقال تجربیات رقم بزنیم.

در دومین نمایشگاه الف‌تا ۱۰۸ هزار اثر در دو قالب مدارس پیشتاز و تک‌تجربه‌ها، ایده‌ها، تجربه‌ها و هنر خود را به نمایش گذاشتند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها