|

گزارشی از حضور شهردار تهران در صحن شورای شهر و اخراج یکی از مدیران شهرداری از صحن علنی

دستور به اخراج از شورا

مهلت قانونی شهردار تهران برای پاسخ به سؤال سوده نجفی تمام شده. شهردار تهران قرار بود این هفته به صحن شورای شهر بیاید و پاسخ سؤال این عضو شورای شهر درباره آدرس 200 هزار واحد مسکونی که شهردار تهران آن را کلنگ‌زنی کرده، بدهد. شهردار تهران می‌گوید آمادگی پاسخ به این سؤال را دارد اما روند قانونی طرح سؤال طی نشده است

دستور به اخراج از شورا

  مهلت قانونی شهردار تهران برای پاسخ به سؤال سوده نجفی تمام شده. شهردار تهران قرار بود این هفته به صحن شورای شهر بیاید و پاسخ سؤال این عضو شورای شهر درباره آدرس 200 هزار واحد مسکونی که شهردار تهران آن را کلنگ‌زنی کرده، بدهد. شهردار تهران می‌گوید آمادگی پاسخ به این سؤال را دارد اما روند قانونی طرح سؤال طی نشده است؛ موضوعی که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، هم به آن تأکید می‌کند و می‌گوید این سؤال روند قانونی را طی نکرده. سوده نجفی دو بار این سؤال را به هیئت‌رئیسه داده است. مهدی چمران تأخیر در پاسخ به سؤال نجفی را به دلیل شرایط کلی جامعه می‌داند و به رسانه‌ها گفت: شهردار تهران تنها در صحن گزارش سفر سوریه و توافقاتی را که در این سفر انجام شده، ارائه می‌کند. با اعضا توافق کردیم که در این جلسه به موضوع ساختمان و ساختمان‌سازی پرداخته نشود و سؤالی مطرح نشود و این موضوع را برای شرایط بهتری بگذاریم. مقداری جو عمومی و فضای کشور را باید در نظر بگیریم. قطعا به این سؤالات بعدا پاسخ داده خواهد شد.

علیرضا زاکانی در صحن شورای شهر تهران هم با وجود آنکه معاون شهرسازی و مدیرعامل سازمان نوسازی همراهی‌اش می‌کردند، درباره عملکرد شهرداری تهران در حوزه مسکن‌سازی سکوت کرد. گزارش سفر او به سوریه هم با واکنش سرد شورای شهر تهران روبه‌رو شد. نه اعضای موافق او و نه منتقدانش پس از گزارش سفر او سخنی نگفتند و او پس از این گزارش صحن را ترک کرد. در حاشیه شورا رسانه‌ها از شهردار تهران پرسش‌هایی درباره پروژه مسکن‌سازی، انتصابات، تابلوهای موزه امام علی (ع)، هتل ولنجک، شایعه ممنوع‌الخروجی‌اش و... مطرح کردند. او نزدیک به یک ساعت در حاشیه شورا به همه پرسش‌ها پاسخ گفت. اتفاقی که می‌توان گفت هیچ‌کدام از شهرداران تهران در 16 سال اخیر انجام نداده‌اند. در این فاصله مهدی چمران یکی از مدیران شهرداری را از صحن بیرون کرد. خبرنگار «شرق» دوباره به حاشیه صحن شورای شهر بازگشت و از زاکانی درباره ادامه روند توهین مدیران شهری به اعضای شورای شهر پرسید و شهردار تهران پاسخ داد:‌ فکر نمی‌کنم شهرداری وجود داشته باشد که درباره مسائل با این جزئیات پاسخ دهد. موضوع توییت یکی از مدیران شهرداری به عضو شورا را رسیدگی خواهم کرد.

 مدیر توبیخی شهردار شد

این نخستین باری نیست که شهردار تهران به یکی از اعضای شورای شهر توهین می‌کند. پیش‌ازاین هم سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به انتشار عکس شهردار تهران در نماز عید فطر و تمسخر برخی از کاربران فضای مجازی نوشته بود: کسانی که عکس شهردار تهران در نماز عید فطر را تمسخر می‌کنند، قطعا بویی از ایمان نبرده‌اند و آخرت خود را خراب می‌کنند. ناکارآمد و ضعیف است و سر جایش قرار نگرفته. هر نقدی به او دارید درست، اما ورود به روابطش با خدا و تمسخر، گناهی نابخشودنی است. محمدعلی الفت‌پور، رئیس وقت مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران، هم در واکنش به سخنان دوپهلوی این عضو شورای شهر تهران نوشته بود: وقتی ناکارآمدترین و ضعیف‌ترین‌ها که ربطی به هیچ‌گونه مدیریتی ندارند، اظهارنظر می‌کنند. سخنان الفت‌پور با واکنش جمعی اعضای شورای شهر مواجه شد. در همان جلسه ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران، هم در واکنش به توهین برخی مدیران شهرداری به اعضای شورای شهر تهران در فضای مجازی گفته بود:‌ در ماه گذشته سه مرتبه مدیران شهری در پی تذکر قانونی اعضای شورا،‌ توییت زدند و توهین کردند؛ در واکنش به تذکر من، آقای اقراریان و خانم نجفی. برای من که اصلا اهمیتی ندارد اما این‌بار به خاطر نوع اهانتی که به خانم نجفی شد و جایگاه ایشان به‌عنوان فرزندان شهید،‌ همانند خانم سلیمانی،‌ اصلا نباید عبور کنیم. توهین این مدیر شهری از سوی رئیس شورای شهر تهران پیگیری شد و او اعلام کرد که این مدیر شهری توبیخ کتبی شده است. هرچند که روز گذشته الفت‌پور حکم شهرداری منطقه 15 را از زاکانی گرفت. شهردار منطقه 17 هم یکی از مدیران شهری بود که اعضای شورا درباره توییت توهین‌آمیز و حضورنداشتن او در دیدار مردمی یکی از اعضای شورا انتقاد کردند. پس از این اعتراض او از اعضای شورا عذرخواهی کرد و توییت خود را پاک کرد. اما روز گذشته مهدی چمران صحبتی از توبیخ و برخورد شهرداری با مدیر شهری نکرد. او مهدی قمی، مدیرعامل شرکت پیام رسا، از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران را به دلیل اهانت به اعضای شورا در فضای مجازی از صحن شورا اخراج کرد. مهدی چمران، رئیس شورا، گفت فردی که به‌صراحت به خود اجازه اهانت به اعضای شورا را می‌دهد، اجازه حضور در صحن شورا را ندارد. او در برابر گلایه نجفی درباره جمع‌آوری زباله از سطح شهر نوشته بود:‌ زباله جمع‌شدنی هست ولی چگونه می‌شود رذیله‌های اخلاقى بعضی از اعضای شورای شهر را که باعث ایجاد شبهه و ناکار‌آمد نشان‌دادن شهردار تهران و تضعیف جبهه انقلاب می‌شود، جمع کرد؟ گفته شد او این توییت را پاک کرده است.

  ممنوع‌الخروج نیستم

در حاشیه صحن شورای شهر، زاکانی در گفت‌وگوی طولانی‌اش با رسانه‌ها درباره انتصابات در شهرداری هم توضیح داد. او اعلام کرد که تغییرات در شهرداری ادامه دارد و انتصاب امری متداول است که انجام خواهد شد. او درباره علت سفرنکردن خود به مسکو، یادآور شد: ممنوع‌الخروجی بنده حرف غلطی است و تمدید‌‌نشدن پاسپورت بنده مثل همان قضیه بلندتر بودن ۸۰ سانتی‌متری واگن‌هاست. زاکانی با اشاره به پایدارشدن قرارداد با چین گفت: بخشی از پیش‌پرداخت انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده است. وزارت صمت و بانک مرکزی تمام اهتمام خود را به کار بسته‌اند که این اتفاق رقم بخورد اما تا زمانی که پرداخت نشود، قرارداد رسمی نخواهد شد. ما بخشی را پایدار کردیم و تا هفته‌های آینده مابقی بخش‌ها نیز پایدار خواهد شد و طرف چینی اعلام کرده پس از پایدارشدن، ماهانه چهار هزار تاکسی تحویل می‌دهد. زاکانی با اشاره به باز‌بودن درهای مترو در روزهای اخیر، گفت: تعداد زیادی از قطارها دی‌سی و مربوط به دهه ۷۰ است که هرچند بازسازی اساسی انجام می‌شود، تلاش می‌کنیم که شرایط جبران شود. قطارهای دی‌سی پلاس که بازسازی شدند، وضعیت خوبی دارند. امیدواریم روند بازسازی و واردات قطارها هم تسریع شود.

 گزارش‌های مردمی 137، مبنای نظارت‌های تکمیلی

شهردار تهران با بیان اینکه ما هر شب گزارشی از وضعیت پله‌های برقی دریافت می‌کنیم، گفت: تمام گزارش‌ها در چند بخش صحت‌سنجی می‌شود. ما از مردم می‌خواهیم مشکلات را از طریق ۱۳۷ به ما اعلام کنند. هر اتفاقی بیفتد، بازرسی شهرداری نظارت تکمیلی انجام می‌دهد و علاوه‌بر‌این نظارت درونی دستگاه‌ها هم انجام می‌شود. همه باید تلاش کنیم که گره از آلودگی هوا و حمل‌ونقل شهر باز شود.

او با اعلام اینکه قطع درختی که در سال ۹۷ در خیابان ولی‌عصر (عج) انجام شد، به نام ما نوشتند، گفت: در پارک لاله و قیطریه ما درختی قطع نکردیم و دروغ گفتند.

 شهرداری خانه‌سازی نمی‌کند، بلکه تسهیلگر است

شهردار تهران درباره عملکردش در حوزه مسکن‌سازی هم توضیح داد: من امروز حاضر بودم درباره مسکن توضیح دهم اما آقای چمران تماس گرفت که تنها درباره سوریه صحبت شود. موضوعی که مطرح شد، سؤال نبود و سؤال رویه‌ای دارد و باید بر‌اساس ماده ۸۳ فرد تذکر دهد و رئیس شورا رسما به شهرداری ارائه دهد و اگر فرد از پاسخ شهرداری قانع نشد، سؤال مطرح شود. آقای چمران هم به بنده گفت آن مورد سؤال نیست اما بنده گفتم در صحن توضیح خواهم داد؛ چراکه قرارگاه جهادی مسکن افتخار شهر است و توانستیم ۲۸۵ هزار واحد مسکن را به نتیجه برسانیم. وظیفه شهرداری ساخت مسکن نیست و ما مجوز می‌دهیم. این سازنده است که می‌گوید می‌خواهد بسازد یا نه. کار ما تسهیلگری برای نجات مردم است و این افتخار شهرداری است. عبور از گلوگاه کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۱۲ روند بسیار سختی است و وقتی چند ده هزار پروانه می‌گیرد، مسیری را در قانون شهر و کشور دارد که کار شبانه‌روزی برای آن انجام شد که ابهامات را پاسخ خواهم داد. وی افزود: ۳۰ هزار واحد مسکونی متعلق به سازمان نوسازی شهرداری است و برای ۲۵ هزار واحد نیز مجوزها در حال دریافت است. این واحدها هم برای کارکنان است و هم مسکن استطاعت‌پذیر برای عموم جامعه. شهرداری باید خدمت به مردم را تسهیل‌‌ کند.

زاکانی گفت: این کار ابداعی و کمک‌کننده بود، اما کار ساده‌ای نبود. برای یک واحد هم باید تلاش کرد، چه رسد به این تعداد واحد که بسیار زیاد بود. به لطف الهی مسیری که طی کردیم بر اساس گزارش‌های دولت سابق قیمت مسکن را ثابت کرد. اگر ساخت‌وساز نبود، قیمت‌ها بالا می‌رفت. فاجعه‌ای که در گذشته در تهران اتفاق افتاده بود، هم پایتخت را به سمت ویرانی می‌برد و هم مردم را به سمت حاشیه. اما مسیر هموار شد.

 درباره تابلوهای موزه امام علی آدرس غلط دادند

او با بیان اینکه برای تابلوهای موزه امام علی صد سال قدمت تعیین شده است، گفت: آنچه مطرح می‌کنند از اساس غلط است. در آیین‌نامه سال ۸۱ قدمت صدساله مطرح شده است. ‌‌رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری موارد را دقیق اعلام کرد. شهرداری مگر معطل ۸۰ میلیون تومان است؟ باید آیین‌نامه را دقیق مطالعه کرد. فروش این آثار اگر در کشور رواج پیدا کند و آثار هنرمندان مطرح شود، عرصه بزرگی را با پیوست اقتصادی ایجاد می‌کند و بازی بزرگی است که دولت باید پرچم‌دار آن باشد. دولت هم از گذشته و امروز دنبال آن است که حاصل دسترنج هنرمندان در دنیا عرضه شود. همه کشورها به دنبال این موضوع هستند و من از برخی موارد تعجب می‌کنم. زاکانی با اعلام اینکه قانون برای ساخت مسکن وجود دارد، تأکید کرد: موضوع هتل ولنجک در کمیسیون ماده 5 تصویب و به شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد. زیر امضای این مصوبه اعلام شده بود‌ باید به شورای عالی ارجاع داده شود، اما دیوان اعلام کرد‌ باید تصویب شود و به اتفاق آرا‌ تصویب شد.

 ورود دادستانی به ماجرای تابلوهای شهرداری

روز گذشته در صحن شورای شهر تهران باز هم به موضوع تابلوهای موزه امام علی اشاره شد. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا، ضمن تشکر از ورود دادستانی به موضوع فروش تابلوهای موزه امام علی‌(ع) گفت: از دادستانی به دلیل ورود به موضوع تابلوهای موزه امام علی‌(ع) تشکر می‌کنیم. در این زمینه مستنداتی به‌‌تازگی در اختیار ما قرار گرفته است که از مسیر قانونی خود به دادستانی ارسال خواهند شد. نتیجه رسیدگی دستگاه قضا در این خصوص، فصل‌الخطاب خواهد بود و اگر شاهد قصوری در موضوع تابلوها بودیم، امیدواریم با افراد بدون ملاحظات سیاسی برخورد لازم انجام شود. اقراریان در ادامه خطاب به شهردار تهران درباره نگهداری آثار و منزل مرحوم آیت‌الله طالقانی، خواستار ارائه گزارش در‌این‌باره از سوی شهردار تهران به صورت مکتوب در اسرع وقت شد.

وی همچنین نسبت به عدم ارسال پاسخ‌های کامل و قانع‌کننده شهردار به تذکرات اعضای شورا تذکر داده و خطاب به او بیان کرد: با عنایت به ماده ۸۳ قانون شوراها مبنی بر اعتراض یا ایراد و عملکرد شهردار تهران در شهرداری که در شکل تذکر مطرح شده است، به اطلاع می‌رساند بخشی از پاسخ‌های مطرح‌شده به تذکرات اینجانب، کامل و قانع‌کننده نیست ‌یا مفاد مورد تذکر رعایت نشده ‌و در مواردی، در پاسخ ارائه‌شده مستندات ارسال نشده که از‌جمله این موارد تذکر شماره ۹۳ مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ است که در پاسخ ارسالی، مستندات مطرح‌شده‌ پیوست نشده و راستی‌آزمایی آن بدون مستندات امکان‌پذیر نیست. لازم به ذکر است این تذکر درباره ودیعه‌های مسکن بوده که پاسخ آن بدون دریافت مستندات بوده است. رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، خطاب به شهرداری تهران نسبت به بی‌توجهی به حراست از سهم شهرداری در تفکیک زمین‌ها و باغ‌ها‌ در تهران‌ تذکر داده و تأکید کرد شهرداری اجازه دریافت این سهم از زمین‌های خارج از شهر را ندارد.

 ظهور پدیده خطرناک بی‌توجهی به قدر‌السهم شهرداری

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز در ادامه جلسه با اشاره به نامه‌نگاری سرپرست اداره کل تدوین ضوابط نظارت و صدور پروانه در‌خصوص موضوع حذف استعلام فرم الف کمیسیون ماده 7 متذکر شد: ضرورت دارد شهرداری به فوریت در‌این‌باره گزارشی را ارائه دهد که علت حذف این استعلام چه بوده است؛ چرا‌که این می‌تواند مقدمه‌ای برای عدم تشخیص صحیح در نوعیت زمین در پهنه‌های گسترده‌ای از تهران باشد.

سلیمانی ادامه داد: به‌تازگی گزارش‌های متعددی از مناطق، از‌جمله مناطق‌ 1، 2 و 22 به دست می‌‌رسد که نشان‌دهنده ظهور و بروز پدیده خطرناکی به نام بی‌توجهی به حفظ و حراست از قدرالسهم شهرداری است که حق آن بوده و این امر ناشی از تفکیک و افتراق زمین‌ها و باغات در این مناطق است. در واقع زمین‌های استحصال‌شده از محل 30-70 در فرایندی خلق‌الساعه شهر را از داشتن آینده‌ای مناسب و زیرساخت‌های مورد نیاز محروم می‌کند. یعنی آن بخشی که قرار است زیرساخت شهر را تأمین کند، بار دیگر به چرخه بارگذاری باز‌می‌گردد. لذا ضرورت دارد این چرخه پایان‌ناپذیر شهرفروشی‌ مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه نسبت به نوع دریافت قدرالسهم شهرداری تهران در‌این‌باره خطاب به شهرداری تذکر داده و تأکید کرد: به‌هیچ‌وجه اجازه دریافت زمین خارج از شهر تهران برای شهرداری وجود ندارد. حتی شورا نیز اجازه تصویب چنین چیزی را ندارد و اساسا خلاف و غیر‌قابل توجیه است. نمی‌شود زمینی در تهران تفکیک شده و سهم شهرداری از زمین‌های قم و کاشان داده شود. بنابراین درخواست می‌شود اولا آیین‌نامه اجرائی تعیین تکلیف بانک زمین را به فوریت در کمیسیون مربوطه و در صورت لزوم در صحن به تصویب رسانده و زمین‌های استحصال‌شده به‌طور مداوم و بدون هر‌گونه ابهام، ثبت کاربری شوند. دوما، عدالت در همه زمین‌ها و باغ‌ها‌ رعایت شود و از همه مهم‌تر فرایند شهرفروشی که دهه‌هاست در تهران خواسته یا ناخواسته قابل کنترل نبود، مهار شود.

 درخواست برای جابه‌جایی درختان به شورا ارسال شود

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز با اشاره به بارندگی‌های چند‌روزه در شهر تهران‌ گفت: فصل سرد سال و شروع پاییز با آغاز بارندگی‌ها شرایط را برای مدیریت شهری به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که مأموریت‌ها، به‌ویژه در حوزه خدمات شهری و شهرسازی، باید متناسب با این فصل تعریف و بازتعریف شود. عباسی گفت: با توجه به گودهایی که در پروژه‌های ساخت‌وساز و عمرانی وجود دارند و نیز در زمینه فرهنگی با توجه به مشغولیت دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها و مشارکت‌های حوزه پیرامونی آن با آموزش و پرورش و مراکز علمی کشور، از فرصت استفاده کرده و یادآور می‌شوم که زمان انجام برخی اقدامات الان است و نباید به تأخیر افتد. باید از همین حالا برای آنها چاره‌ای اندیشید. برای مثال برای جابه‌جایی درختان، اگر قرار است که پروژه‌ای توسط شهرداری منطقه‌ یا معاونتی در شهرداری تهران اجرا شود، از همین حالا باید درخواست آن صورت بگیرد تا در کمیسیون ماده 7 در‌خصوص آنها تصمیم‌گیری شده و در انتهای پاییز جابه‌جایی این درختان انجام شود. در برخی مواقع شاهد انجام این اقدامات در اسفند‌ماه هستیم که یا دیگر زمانی برای جابه‌جایی درختان وجود ندارد‌ یا اجرای پروژه به دلیل الزامات موجود، به طبیعت و فضای سبز آسیب جدی خواهد زد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درباره انجام اقدامات لازم در حوزه خدمات شهری، توجه به موضوع انهار و لایروبی آنها و مهم‌تر از همه ساماندهی، جمع‌آوری آب‌های سطحی را یک ضرورت دانسته و بیان کرد: با توجه به اینکه در دوره‌ای قرار داریم که با خشکسالی‌های پی‌در‌پی مواجه هستیم، در این زمینه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و تدابیری اندیشیده شده است، اما در برخی مواقع این زیرساخت‌ها دچار نقص شده و باید حل شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها