|

آخرین آمار از زلزله ترکیه و سوریه؛

آمار جان‌باختگان زلزله ترکیه به ۲۲ هزار نفر نزدیک شد/ثبت هزار و ۶۰۰ پسلرزه/کشته‌ها در سوریه به بیش از ۳ هزار نفر رسید

آخرین آمار از زلزله ترکیه و سوریه نشان می‌دهد صدها هزار نفر در این دو کشور کشته و زخمی شده‌اند.

آمار جان‌باختگان زلزله ترکیه به ۲۲ هزار نفر نزدیک شد/ثبت هزار و ۶۰۰ پسلرزه/کشته‌ها در سوریه به بیش از ۳ هزار نفر رسید

به گزارش شبکه شرق، آمار تلفات زلزله مرگبار ترکیه و سوریه همچنان صعودی است. منابع خبری ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور از افزایش دوباره مجموع جانباختگان زلزله در این کشور به ۲۱ هزار و ۸۴۸ نفر خبر دادند.

به این ترتیب تا حدود ساعت ۱۸ امروز (شنبه)، شمار تلفات زلزله‌های شدید روز دوشنبه در ترکیه و سوریه از ۲۵ هزار نفر فراتر رفته و امدادگران به رغم گذشت بیش از پنج روز از حادثه و کاهش امیدها برای زنده یافتن بازماندگان، همچنان به جست‌وجو در میان آوار به امید نجات جان حتی یک نفر دیگر تلاش می‌کنند.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه در سخنانی گفت که کشورش با یک فاجعه بزرگ در پی زلزله اخیر مواجه شده و این زلزله بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است.
نیروهای امداد در هردو کشور تلاش دارند تا کسانی را که هنوز احتمال زنده بودن‌شان هست از زیر آوار نجات دهند اما گفته می‌شود با توجه به سرمای هوا و گذشت چند روز  از زمان وقوع زلزله، این احتمال بسیار کم است و انتظار می‌رود آمار کشته‌شدگان در هر دو کشور بالاتر رود.

 خبرگزاری فرانسه با تاکید بر شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه، خبر داد که اتحادیه اروپا به زودی میزبان نشستی برای ارسال کمک‌های مالی برای کمک به زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه خواهد بود.
 
گزارش روز اول و دوم و سوم را اینجا بخوانید.
 
نجات پس از ۱۰۱ ساعت
نیروهای امدادی در جنوب ترکیه ۶ نفر را پس از ۱۰۱ ساعت از زیرآوارهای یک ساختمان فروریخته نجات دادند. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، یکی از نیروهای امدادی در جنوب ترکیه اعلام کرد که در پی عملیات جستجو و نجات، یک خانواده شش نفره را که به مدت ۱۰۱ ساعت زیر آوار ناشی از یک ساختمان فروریخته محبوس شده بودند، نجات داده‌اند.
 
«پ‌ک‌ک‌» عملیات‌هایش در ترکیه را متوقف کرد
شبه‌نظامیان کرد از گروه پ‌ک‌ک از توقف موقت عملیات‌هایشان به منظور تسهیل عملیات نجات پس از زمین‌لرزه عظیمی که جنوب شرق ترکیه و بخش‌هایی از سوریه را لرزاند، خبر دادند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جمیل بایک، یکی از رهبران این گروه به خبرگزاری ANF مرتبط با پ.ک.ک گفت که «هزاران نفر از مردم ما زیر آوار هستند.» او خواستار تمرکز بر کار نجات جان انسان‌ها به جای پرداختن به جنگ شد.
او در اظهاراتی که شامگاه پنج‌شنبه در این سایت منتشر شد، گفت: ما از تمام نیروهای خود که درگیر اقدامات نظامی هستند می‌خواهیم تا اقدامات نظامی در ترکیه، در کلان شهرها و شهرها را متوقف کنند. ما تصمیم گرفته‌ایم تا زمانی که دولت ترکیه حمله نکرده، هیچ عملیاتی انجام ندهیم.
بایک گفت که توقف عملیات‌ها «تا زمانی که درد مردم ما تسکین یافته و زخم‌های آنها التیام یابد» باقی خواهد ماند. او افزود: البته نگرش دولت ترکیه نیز در تصمیم ما تعیین‌کننده خواهد بود.
 
 
تخریب هزاران ساختمان در ترکیه
وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد: در جریان زلزله سحرگاه دوشنبه این هفته، ۱۲ هزار و ۱۴۱ ساختمان بلندمرتبه و چند طبقه و ۶۶ هزار و ۵۸ بنای مستقل در ۱۰ استان زلزله زده تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده است.
به گزارش ایرنا مورات کوروم روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران از پایان عملیات امداد و نجات در بیش از یک هزار ساختمان در مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد و گفت: ۱۰۰ ساعت پس از زلزله، هنوز عملیات امداد و نجات در زیر آوار ماندگان در تعدادی از محلات ادامه دارد و افراد زنده هنوز در زیر آوار شناسایی می‌شوند.
او با بیان این که تا آخرین لحظه، امید خود را برای نجات افراد در زیر آوار از دست نخواهیم داد، افزود: امکان ورود به خانه های سالم و با درصد آسیب کمتر وجود دارد ولی شهروندان باید با احتیاط به این بناها وارد شوند.
 
وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اضافه کرد: شهروندان می‌توانند از طریق نرم افزار دولت الکترونیک، از وضعیت ایمنی ساختمان‌های مسکونی خود مطلع شوند و پس از اطمینان از وضعیت خانه‌های با آسیب کم و متوسط، به آن محل وارد شوند.
او بیان کرد: پس از عملیات تثبیت و آواربرداری، با بسیج همگانی بزرگترین پروژه ساخت مسکن در تاریخ جمهوری ترکیه را در ۱۰ استان آسیب دیده از زلزله آغاز خواهیم کرد.
کوروم در ادامه از راه اندازی ۳۴ ایستگاه تامین اینترنت در غازی آنتپ و تلاش برای برقراری خطوط قطع شده برق در مناطق زلزله خبر داد.
 
پسلرزه‌های متعدد در ترکیه
مدیر کل کاهش ریسک مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) از وقوع بیش از ۱۶۰۰ پس لرزه طی پنج روز اخیر در پی زلزله شدید سحرگاه روز دوشنبه این هفته در سطح کشور ترکیه خبر داد.  به گزارش ایرنا، او آخرین آمار جانباختگان زلزله ترکیه را ۱۹ هزار و ۳۸۸ نفر و تعداد مجروحان را نیز ۷۷ هزار و ۷۱۱ نفر اعلام کرد.
 
 
دانلود فیلترشکن در ترکیه افزایش یافت
اگرچه هیچ توضیح رسمی درباره فیلتر توییتر ارائه نشد، اما دیده بان اینترنت "نت بلاکس" اعلام کرد ممنوعیت توییتر راهی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست پیرامون این فاجعه در اینترنت بوده است. به نظر می‌رسد توییتر اکنون در ترکیه رفع فیلتر شده است، اما با این حال، استفاده از پروتون در ترکیه، ۱۰ برابر شرایط معمول شده است.
 
استفاده از نرم افزار فیلترشکن (VPN) پس از این که مقامات ترکیه روز چهارشنبه دو روز پس از وقوع زلزله ویرانگر، دسترسی به توییتر را محدود کردند، افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، وی پی ان پروتون که یکی از بهترین فیلترشکن‌های ترکیه در بازار است، با افزایش قابل توجه استفاده در این کشور روبرو شد. ثبت نام‌های ساعتی در اوج، ۳۰ هزار درصد بالاتر از سطح عادی افزایش یافت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها