|

پاسخ مثبت ترکیه به درخواست رسمی عراق برای افزایش آب‌های دجله و فرات

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الخلیج اونلاین،روسیا الیوم،العربی الجدید، و خبرگزارى رسمى عراق.

پاسخ مثبت ترکیه به درخواست رسمی عراق برای افزایش آب‌های دجله و فرات

به گزارش شبکه شرق، در این میان الخلیج اونلاین،در گزارشی به پاسخ مثبت ترکیه به درخواست رسمی عراق برای افزایش آب‌های دجله و فرات پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین:

 دور جدید مذاکرات ترسیم مرزها بین عراق و کویت پس از عید فطر برگزار می‌شود

 

المنهل الصافی، سفیر عراق در کویت، موعد برگزاری جلسه مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بین عراق و کویت را اعلام کرد.

سفیر عراق با اشاره به برگزاری مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی پس از نقطه 162 در بغداد با حضور منصور العتیبی، معاون وزیر خارجه کویت، بیان کرد که آنچه در این جلسه بررسی شد، گام نخستی برای تبادل نظر و طرح ها و ایجاد نقشه راهی برای عمل به آن در آینده بود.

وی ضمن اشاره به اینکه بغداد میزبان 5 دور از نشست های کمیته فنی و حقوقی برای ترسیم مرزهای دریایی بوده، درخصوص موعد برگزار دور ششم این مذاکرات گفت که پس از عید فطر برگزار خواهد شد.

الصافی درباره تصمیم دولت عراق برای تمدید ورود شهروندان شورای همکاری به عراق بدون دریافت روادید، گفت که این تصمیم، تداوم تسهیل ورود شهروندان شورای همکاری و به خصوص کویت با هدف رونق بخشیدن به گردشگری است.

 

خبرگزاری رسمی عراق:

 برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره

 

159 امین نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره با مشارکت هیئت عراقی برگزار شد

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، ریاست هیئت عراق در 159 امین نشست اتحادیه عرب در سطح وزرا را برعهده داشت.

 وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که فؤاد حسین، ریاست هیئت عراق در 159 امین نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه در قاهره را برعهده داشت.

 

در این هیئت سفیر عراق در قاهره و رئیس اداره عربی وزارت خارجه عراق نیز حضور داشتند.

براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، در این نشست که در مقر دبیرخانه اتحادیه عرب برگزار شد، دستورکار نشست از جمله بندهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی بررسی شد.

وزرای خارجه اتحادیه عرب همچنین اوضاع منطقه ای و بین المللی و مسائل دارای اهمیت مشترک را بررسی کردند.

 

 

روسیا الیوم:

 تلاش کشورهای عربی برای افزایش مبادلات تجاری با چین به 400 میلیارد دلار

 

اتحادیه عرب نشست اخیر سران کشورهای عربی و چین در ریاض را یک جهش بزرگ در روابط دوجانبه دانست.

«جمال رشدی»، سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب، طی اظهاراتی تأکید کرد که مهم‌ترین دستاورد این نشست گسترش بیش از پیش روابط کشورهای عربی با چین و برداشتن گام‌هایی در مسیر ساخت جامعه عربی ـ چینی با سرنوشت مشترک در عصر جدید بوده است.

او گفت که حجم مبادلات تجاری کشورهای عربی و چین پیش‌تر 36 میلیارد دلار بود اما اکنون در روندی تدریجی و پس از تقویت مناسبات دو جانبه به 330 میلیارد دلار رسیده است.

 

رشدی تأکید کرد که اقتصاد چین امکانات عظیمی دارد و در جامعه بین‌المللی از اعتبار بالایی برخوردار است و می‌توان به مسیر اصلاح و توسعه درون‌زا ادامه دهد.

وی افزود که تلاش‌هایی برای افزایش مبادلات تجاری کشورهای عربی و چین به بیش از 400 میلیارد دلار جریان دارد.

سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که نشست اخیر سران کشورهای عربی و چین عزیمتگاه مهمی برای گسترش روابط دوجانبه در همه عرصه‌هاست و افزود که این روابط علیه هیچ طرف سومی نیست.

 

 

عربی الجدید:

 پاسخ مثبت ترکیه به درخواست رسمی عراق برای افزایش آب‌های دجله و فرات

 

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق خبر داد که این کشور در هفته گذشته به صورت رسمی از ترکیه خواسته که حجم آب ورودی به رودخانه‌های دجله و فرات را افزایش دهد.

 «خالد شمال» سخنگوی وزارت منابع آبی عراق گفت که هیئت عراقی به ریاست وزیر دفاع که روز شنبه گذشته به ترکیه سفر کرد درخواست رسمی بغداد از آنکارا برای افزایش حجم آب ورودی به دجله و فرات به 900 متر مکعب در ثانیه را با مقامات ترکیه در میان گذاشته است.

او گفت که مقامات ترکیه با این درخواست موافقت کرده‌اند و قرار بوده که از پنجم ماه جاری افزایش حجم آب از جانب ترکیه صورت گیرد که آشکار شدن نشانه آن در رودخانه‌های عراق چند روز طول خواهد کشید.

وی افزود که درخواست عراق افزایش ورودی آب دجله به میزان 400 متر مکعب در ثانیه و ورود فرات به میزان 500 متر مکعب در ثانیه است.

هفته گذشته دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای کوتاه تأکید کرد که «محمد شیاع السودانی» دستور فعال شدن پرونده مذاکرات با ترکیه و ایران و سوریه درباره آب‌های مشترک را صادر کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها