|

جاده‌های مرگ

صفحه حوادث خبرگزاری‌ها هر روز پر است از اخبار ناگوار. در روزهای نوروز، عمده اخبار این صفحات به مرگ‌و‌میرها در جاده اختصاص داشت. جست‌وجویی در میان اخبار این صفحات نشان می‌دهد هر روز تقریبا با یک یا چند تصادف مرگ‌بار و با میزان بالای تلفات در جاده‌های کشور همراه بوده است

جاده‌های مرگ

صفحه حوادث خبرگزاری‌ها هر روز پر است از اخبار ناگوار. در روزهای نوروز، عمده اخبار این صفحات به مرگ‌و‌میرها در جاده اختصاص داشت. جست‌وجویی در میان اخبار این صفحات نشان می‌دهد هر روز تقریبا با یک یا چند تصادف مرگ‌بار و با میزان بالای تلفات در جاده‌های کشور همراه بوده است. در اینجا نگاهی داریم به ۱۳ روز تعطیلات نوروزی در سال ۱۴۰۱ و بخشی از مهم‌ترین حوادث جاده‌ای در سطح کشور.

اول فروردین؛ ۲ کشته و ۱۶ مصدوم در ساوه

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهرستان ساوه: در اولین روز نوروز ۱۴۰۱ در ساعت‌های ۱۱:۲۸ و ۱۱:۴۹ به ترتیب دو حادثه ترافیکی در محورهای ساوه-همدان و ساوه-سلفچگان رخ داد که ۱۱ مصدوم بر جا گذاشت. همچنین در نخستین روز سال و در کمتر از یک ساعت، دو حادثه در محور آزادراه ساوه-همدان روی داد که چهار تیم عملیاتی اورژانس امدادرسانی، پنج مصدوم این حوادث را انجام دادند و متأسفانه دو نفر نیز در این حوادث ترافیکی به علت شدت جراحات وارده در صحنه حادثه فوت شدند.

۲ فروردین؛ تصادف زنجیره‌ای در کاشان ۲ فوتی و ۱۱ مصدوم داشت

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تصادف زنجیره‌ای صبح روز سه‌شنبه خودروهای سواری پژو ۴۰۵ و ۲۰۶، اچ‌سی‌کراس و اتوبوس در آزادراه بین دو عوارضی قمصر و باغ فین این شهرستان، دو فوتی و ۱۱ مصدوم بر جای گذاشت. در این حادثه که بین خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، اچ‌دی‌کراس و اتوبوس رخ داد، دو نفر از سرنشینان پژو ۴۰۵ در صحنه جان باختند، ۱۰ مصدوم حادثه پس از اقدامات درمانی مناسب با شش کد اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی کاشان انتقال یافتند و یک نفر به‌صورت سرپایی درمان شد. مصدومان این حادثه هشت مرد دارای ‌۲۰ تا ۳۸ سال، یک کودک سه‌ساله و دو زن ۲۵ و ۴۸ساله بودند.

۳ فروردین؛ جان‌باختن ۱۷ مسافر نوروزی در چادر مسافرتی

در نخستین روزهای سفرهای نوروزی، آماری تکان‌دهنده از مرگ‌و‌میرها در چادرهای مسافرتی منتشر شد. در این روز، سازمان اورژانس کشور با هشدار به مسافران نوروزی در ارتباط با خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن در چادرهای مسافرتی اعلام کرد از ۲۵ اسفند تا یکم فروردین ۴۹۵ نفر در چادرهای مسافرتی دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده‌اند که از این تعداد ۱۷ نفر جان باخته‌اند. اخبار مربوط به مرگ‌و‌میر مسافران نوروزی در چادرهای مسافرتی بعد از این تاریخ دیگر به‌روز‌رسانی نشد.

۴ فروردین؛ تصادف زنجیره‌ای در آزادراه زنجان - قزوین با ۳۶ مصدوم

ظهر روز چهارشنبه چهارم فروردین، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان از وقوع تصادف زنجیره‌ای در آزاد‌راه زنجان – قزوین خبر داد. در این سانحه، ۹ خودرو با هم برخورد کردند و ۳۶ نفر از هم‌وطنان حادثه دیده و ۲۸ نفر نیز مصدوم شدند. از این تعداد، چهار مصدوم به‌صورت سرپایی درمان و ۲۴ نفر نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

۵ فروردین؛ 2 تصادف، ۳۰ مصدوم و یک کشته

ساعت ۱۲:۰۹ ظهر روز پنجم فروردین، یک خودروی تیبا و یک خودروی ام‌وی‌ام در محور ماهان به کرمان (دوراهی سیرچ) با هم تصادف کردند که این تصادف 11 مصدوم بر جای گذاشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد حال یکی از مصدومان وخیم توصیف شده است. پیش از این هم در همین روز یک دستگاه وانت در سه کیلومتری پلیس‌راه ماهان در محور بم به کرمان واژگون شد که ۱۹ مصدوم و یک کشته بر جای گذاشت. این وانت به‌صورت غیر‌مجاز ۲۰ مرد جوان افغانستانی را حمل می‌کرد و در نتیجه واژگونی، عدد عجیب ۱۹ مصدوم و یک کشته را بر جای گذاشت.

۶ فروردین؛ ۷ مصدوم در سانحه رانندگی در آزادراه «تبریز-زنجان»

صبح روز ششم فروردین‌، سانحه رانندگی در آزاد‌راه «تبریز-زنجان»، محدوده شهرستان میانه، چهار دستگاه آمبولانس اورژانس را به محل حادثه کشاند. سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی از مصدوم‌شدن هفت نفر در این سانحه خبر داد.

۷ فروردین؛ یک کشته و 7 مصدوم در هفتکل

سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: تصادف یک دستگاه مینی‌بوس و خودروی سواری پراید در جاده هرند به سمت هاشم‌آباد، موجب کشته‌شدن یک نفر و مصدومیت هفت نفر شد. سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان افزود: در این حادثه هفت نفر شامل یک خانم ۳۷‌ساله، یک شیرخوار چهار‌ماهه و پنج مرد بین ۳۵ تا ۵۲‌ساله مصدوم و پس از دریافت خدمات اولیه درمانی توسط بالگرد به بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی و الزهرا‌(س) منتقل شدند. در این سانحه رانندگی یک زن ۷۵‌ساله در دم جان باخت.

۸ فروردین؛ ۲ نفر در جاده برازجان به بوشهر جان باختند

رئیس پلیس‌راه استان بوشهر گفت: بر اثر برخورد پراید با دو تبعه افغانستانی در بزرگراه برازجان- بوشهر (محدوده منطقه ویژه اقتصادی بوشهر) هر دو نفر جان باختند. این حادثه در حین عبور این عابران پیاده از عرض بزرگراه خلیج فارس رخ داد.

۹ فروردین؛ 8 نفر در گردنه گاوکش نورآباد جان باختند

این خطرناک‌ترین تصادف نوروزی امسال بود. در گزارش رسمی که ۱۲ فروردین‌ماه از علت حادثه منتشر شد، آمده بود: «خطای انسانی و انحراف به چپ خودروی ۴۰۵، نقص و ایراد فنی خودروهای داخلی، نقص در سیستم ترمز یکی از خودروها و عرض جاده در گردنه گاوکش نورآباد و بریدن پیچ توسط رانندگان که عرض آن به ۲۸ متر می‌رسد، از دلایل اصلی بروز این حادثه اعلام شده است». با‌این‌حال، منابع محلی در گزارش‌هایی مدعی شده بودند علت حادثه باز‌بودن شانه سمت راست جاده بود؛ به خاطر اینکه برای رانندگان این خطا را ایجاد می‌کرد که جاده دو‌طرفه است.

۱۰ فروردین؛ تصادف زنجیره‌ای در شهرضا با ۱۰ مصدوم

عصر روز چهارشنبه دهم فرورین، سه دستگاه خودروی سواری پراید، پژو ۲۰۶ و سمند در کمربندی منظریه شهرضا با هم تصادف کردند که در این حادثه ۱۰ نفر شامل چهار مرد، چهار زن و دو دختربچه مصدوم شدند. گزارش‌ها خبر از وخیم‌بودن حال هیچ‌کدام از آسیب‌دیده‌ها نداشت.

۱۱ فروردین؛ تصادف شدید سمند و شاهین

یکی از تصاویر وایرال شبکه‌های اجتماعی در تعطیلات عید، تصویر تصادف دلخراش یک دستگاه سمند با یک خودروی شاهین در بزرگراه آزادگان تهران بود. تصاویر نشان می‌دهد سقف خودروی سمند کاملا جدا شده ولی ایربگ‌های آن باز نشده است!

۱۲ فروردین؛ حادثه رانندگی در پارس‌آباد مغان با 2 کشته و 5 مصدوم

یک دستگاه خودروی پراید با سمند در جاده پارس‌آباد نرسیده به پلیس‌راه سربند - فتحعلی قشلاقی در عصر روز ۱۲ فروردین با هم تصادف کردند. شدت تصادف به حدی بود که دو نفر از سرنشینان خودروها در دم جان باختند. پنج مصدوم از سرنشینان دو خودرو نیز توسط دو دستگاه آمبولانس فوریت‌های پزشکی و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به بیمارستان پارس‌آباد منتقل شدند.

۱۳ فروردین؛ ۱۷ مصدوم در پی برخورد «ون» و «سمند» در مشهد

یک خودروی ون و یک سمند در مسیر مشهد به باغچه، بین پلیس‌راه و طرق با هم تصادف کردند که طبق اعلام سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این حادثه ۱۷ نفر مصدوم شدند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها