|

کار خوب سراغ داری؟

همه ما به غیر از حقوق و درآمد معیارهای دیگری را نیز برای شغل انتخاب می‌کنیم. معیارهایی که می‌تواند خیال ما را برای محیط کاری یا آینده شغلی و حتی پایداری آن شغل راحت کند. این معیارها البته برای گروه‌های مختلف یا در دوره‌های مختلف اقتصادی-اجتماعی متفاوت است.

 کار خوب سراغ داری؟

امیر ناظمی_ آزیتا تقوایی

 همه ما به غیر از حقوق و درآمد معیارهای دیگری را نیز برای شغل انتخاب می‌کنیم. معیارهایی که می‌تواند خیال ما را برای محیط کاری یا آینده شغلی و حتی پایداری آن شغل راحت کند. این معیارها البته برای گروه‌های مختلف یا در دوره‌های مختلف اقتصادی-اجتماعی متفاوت است.

این معیارها البته تابع سن افراد نیز هست. معیارهایی که یک فرد مسن برای انتخاب شغل برمی‌گزیند با معیارهایی که یک جوان انتخاب می‌کند، متفاوت است. هر چه سابقه کاری کمتر باشد، افراد جویای کار با ریسک بیشتصری شرکت محل کار خود را انتخاب می‌کنند و با افزوده‌شدن سن معیارهای غیرمالی اهمیت بالاتری پیدا می‌کنند.‌بررسی داده‌های افراد جویای کار دربردارنده این تفاوت‌هاست. اما در میان این داده‌ها، این دو گزاره،عجیب اما واقعی قابل توجه است:

• «پیشروبودن سازمان در دانش و فناوری» جزء پنج معیار کلیدی افراد بالای 56 سال قرار گرفته است.

• «حسن شهرت محصولات و خدمات شرکت» برای گروه افراد با سابقه کار بیشتر از 30 سال جزء معیارهای کلیدی به شمار می‌آید.

در حقیقت افراد با افزایش سابقه کاری‌شان و به دنبال آن افزایش اعتبار حرفه‌ای‌شان، حاضر نیستند در شرکت‌های بدنام استخدام شوند. آنها در کنار سایر عوامل به صورت جدی به شهرت شرکت اهمیت می‌دهند. به این ترتیب شرکت‌های خوش‌نام‌تر در جذب نیروها شانس بالاتری نسبت به سایر رقبای خود دارند؛ هرچند این عامل برای افراد باسابقه‌تر مهم‌تر است. اما نکته قابل‌توجه و عجیب‌تر آن است که افراد مسن‌تر به «پیشروبودن سازمان» اهمیت بیشتری نسبت به تازه‌کارها می‌دهند. شاید بتوان گفت از آنجایی که نیروی انسانی باسابقه، در طول دوره فعالیت خود در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف از مشاهدات تاریخی و تجربه کاری بیشتری برخوردار هستند و لذا به یاد می‌آورند که عدم بهره‌مندی و به‌کارگیری فناوری توسط شرکت‌های موفق در گذشته، مثل شرکت ارج و آزمایش، منجر به رکود و رخداد تجربیات ناخوشایندی شده است، بنابراین بر رویکرد فناورانه شرکت‌ها تأکید بیشتری دارند.

همین مشاهدات تاریخی، باعث شده که افراد باسابقه در شرکت‌ها متوجه اهمیت عامل حسن شهرت و خوش‌نام‌بودن محصولات و خدمات شرکت و سازمان باشند؛ چراکه احتمالا در طی سال‌های فعالیت خود شاهد آن بودند که چگونه بی‌کیفیتی خروجی‌های یک شرکت منجر به بدنامی و بی‌اعتبارشدن آن در بین جامعه شده است. از این رو فاکتور «پیشروبودن در دانش و فناوری» برای افراد با سابقه کار بیشتر و سن بالاتر اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

نکته قابل تأمل دیگر در این نمودار این است که با افزایش سابقه کار نیروی انسانی و کسب تجربه بیشتر آنها و ثباتی که در محل کار پیدا می‌کنند، فاکتور «میزان حقوق دریافتی» در مقایسه با دو فاکتور «پیشروبودن سازمان در دانش و فناوری» و «حسن شهرت محصولات و خدمات شرکت» برایشان اهمیت کمتری خواهد داشت و در واقع عامل کلیدی ارزیابی کارفرما و محل کار نخواهد بود.

این نتایج آماری بر اساس گزارش تازه سایت کاربوم به دست آمده است. کاربوم یکی از شرکت‌های فعال در زمینه کاریابی و معرفی کارجویان به کارفرمایان است که تحول اساسی در ارائه خدمات منابع انسانی، بازتعریف این خدمات با بهره‌گیری از فناوری‌های روز و پیاده‌سازی کاربردی HR Tech را در دستور کار خود قرار داده است.

این تحلیل کاری است از رسانه خبری TickTech.

 

 

04-4

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها