|

سرطان سلطنتی

‌حدود دو ماه پیش بود که چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، از ابتلای خود به سرطان خبر داد. 10 روز پیش نیز کیت میدلتون، عروس او، اعلام کرد سرطان دارد و تحت شیمی‌درمانی است. او در ویدئویی که روز چهارم فروردین منتشر کرد، از این موضوع خبر داد. این ویدئو چند روز پس از آن منتشر شد که رسانه‌های انگلیس، عکس او را به دلیل اینکه دستکاری شده بود، از خروجی‌های خود حذف کردند.

سرطان سلطنتی

ز‌ینب همتی- حدود دو ماه پیش بود که چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، از ابتلای خود به سرطان خبر داد. 10 روز پیش نیز کیت میدلتون، عروس او، اعلام کرد سرطان دارد و تحت شیمی‌درمانی است. او در ویدئویی که روز چهارم فروردین منتشر کرد، از این موضوع خبر داد. این ویدئو چند روز پس از آن منتشر شد که رسانه‌های انگلیس، عکس او را به دلیل اینکه دستکاری شده بود، از خروجی‌های خود حذف کردند. انتشار ویدئوی او سبب شد تا بسیاری از مردم جهان دچار بهت و حیرت و نگرانی شوند. مدت‌ها بود که غیبت او در محافل عمومی خبرساز شده بود، حتی برخی به دنبال دست پیدا‌کردن به پرونده پزشکی او بودند. مواجه‌شدن با این حقیقت که تمام مراقبت‌های غذایی و جسمانی و ورزش و... نتوانسته شاه و عروس خاندان سلطنتی را از سرطان محافظت کند، شوک زیادی را به همراه داشت.

چند سؤال بی‌پاسخ

درباره بیماری او سؤال‌های زیادی وجود دارد که با توجه به درخواست او برای حفظ حریم شخصی و داشتن وقت برای روبه‌رو‌شدن با این واقعیت بی‌جواب خواهد ماند. از‌جمله در فضای عمومی کسی نمی‌داند کیت چه نوع جراحی‌ای داشته و اکنون دچار چه نوع سرطانی است؟ او در اواسط ژانویه جراحی داشت که بعد از انجام آن اعلام شد که در حال بهبودی است. آن موقع تأکید شد این عمل به سرطان ربطی ندارد؛ اما در ویدئویی که او منتشر کرده، بیان شد با انجام آزمایش‌های بیشتر بعد از عمل مشخص شده که او به سرطان مبتلاست. در‌این‌باره آسوشیتدپرس معتقد به پنهان‌کاری است و به سراغ یک جراح رفته و از او پرسیده است «آیا یافتن سرطان پس از عمل جراحی غیرعادی است؟». یومان فونگ، می‌گوید: «یافتن سرطان آن‌هم پس از انجام جراحی برای یک مشکل غیرسرطانی، چیزی نادر است؛ اما در حدود چهار درصد از این جراحی‌ها اتفاق می‌افتد. این چهار درصد نیز مربوط به افرادی می‌شود که برای یک بیماری خوش‌خیم مانند برداشتن کیسه صفرا یا کیست‌های تخمدان به اتاق عمل می‌روند».

جوانی و سرطان

یکی دیگر از سؤال‌های درباره این ماجرای بهت‌آور این است که «آیا یافتن سرطان در افراد جوان غیرعادی است؟»؛ هرچند در ایران سن ابتلا به سرطان کاهش یافته است؛ اما ابتلا به سرطان در بزرگسالان جوان نادر است. کیت میدلتون فقط ۴۲ سال دارد و فرزندانش زیر 12 سال هستند. به گزارش یورونیوز در کشورهای توسعه‌یافته، نرخ ابتلا به برخی از سرطان‌ها در میان بزرگسالان جوان در حال افزایش است. طبق پژوهشی که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، مشخص شده که نرخ ابتلا به سرطان در بین بریتانیایی‌های ۳۵ تا ۶۹‌ساله، در ربع قرن گذشته افزایش یافته است.به گواه اکثر پژوهش‌های علمی، مواردی مانند چاقی، مصرف الکل، سیگار کشیدن و سبک زندگی همچنین قرارگرفتن در معرض آلاینده‌ها و مواد شیمیایی مضر می‌توانند در ابتلای فرد به سرطان نقش داشته باشند؛ اما این شرایط برای عروس خاندان سلطنتی که نحوه غذا خوردنش به‌شدت تحت کنترل است، صدق نمی‌کند. به گفته یومان فونگ، نرخ بهبودی جوانان «بالاتر» است و یک متخصص دیگر گفته است: «جوانان می‌توانند دوزهای کامل و ریتم‌های کامل را تحمل کرده و روند درمان را کامل کنند؛ به‌همین‌دلیل شانس بیشتری برای بهبودی دارند».

درباره نحوه درمان نیز تاکنون جزئیاتی ارائه نشده، فقط زمان آغاز درمان اواخر ماه پیش اعلام شده است. به گزارش یورونیوز معمولا پس از انجام موفقیت‌آمیز یک جراحی، شیمی‌درمانی اغلب برای کمک به کشتن سلول‌های سرطانی سرگردان و جلوگیری از عود سرطان استفاده می‌شود. هنوز مشخص نیست که دوره درمان کیت چقدر طول خواهد کشید و در بیانیه کاخ آمده است که تعیین آن برعهده پزشکان خواهد بود. معلوم نیست چه زمانی حال «کیت میدلتون» آن‌قدر مناسب خواهد بود که دوباره وظایفش را برعهده بگیرد و غیبت او قطعا مسئولیت‌های «هری»، ولیعهد انگلیس را بیشتر و بیشتر می‌کند. البته شاه انگلیس نیز برای اولین بار پس از اعلام خبر ابتلایش به سرطان در روزهای گذشته در انظار عمومی ظاهر شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها