|

اضطراب کودک در دنیای مدرن

کودکان در دنیای امروز مملو از اضطراب هستند، با این حال حضور کودکان در دنیای مجازی این شرایط روحی را بیشتر هم می‌کند. حال برای مراقبت از کودکان باید چه کرد؟

اضطراب کودک در دنیای مدرن

شرق: کودکان در دنیای امروز مملو از اضطراب هستند، با این حال حضور کودکان در دنیای مجازی این شرایط روحی را بیشتر هم می‌کند. حال برای مراقبت از کودکان باید چه کرد؟

فعالیت‌های آرامش‌بخش را در برنامه کودک‌تان قرار دهید

کودکان به استراحت و بازی‌کردن نیاز دارند. گاهی اوقات برخی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی‌ها مانند ورزش‌کردن می‌تواند به یک رقابت تبدیل شود تا یک بازی یا سرگرمی! با رفتارهای خود، کودک‌تان را در رقابت‌های نامناسب و غیراستاندارد قرار ندهید. در عوض، اطمینان حاصل کنید که کودک شما صرفا برای سرگرمی درگیر بازی شده است، نه رقابت‌های سخت و استرس‌زا. بازی‌کردن، ورزش، نقاشی‌کشیدن و... همگی می‌تواند فعالیت‌های آرامش‌بخشی برای فرزند شما باشند؛ به شرط آنکه رقابت یا زورگویی در این بازی‌ها وجود نداشته باشد. ایجاد یک موقعیت یا شرایط رقابتی می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب زیاد برای کودک شما شود.

الگوی رفتاری مناسبی برای کودک خود باشید

کودک‌تان همان کاری را انجام می‌دهد که شما انجام می‌دهید. پس اگر از موقعیت‌های اضطراب‌آور اجتناب کنید، فرزندتان نیز همین کار را خواهد کرد یا اگر با ترس‌های خود روبه‌رو شوید، فرزندتان نیز همین‌طور رفتار می‌کند. اگر مثبت‌اندیش باشید و در موقعیت‌های سخت و مشکلات بتوانید به‌درستی و به دور از استرس و اضطراب زیاد تصمیم بگیرید، مسلما فرزندتان نیز همین‌گونه خواهد بود. به طور کلی، شما الگوی رفتاری کودک خود هستید؛ پس به‌گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان رفتار کند. کودکان با تماشای رفتارهای والدین، یاد خواهند گرفت که چگونه باشند. اکثر پدر و مادرهای مضطرب و نگران، فرزندان نگران و استرسی دارند. پس قبل از آنکه به سلامت روانی فرزند خود فکر کنید و تصمیم داشته باشید که استرس و اضطراب او را کاهش دهید، بهتر است خودتان این کار را انجام دهید.

کودک‌تان باید خواب کافی داشته باشد

نبود خواب کافی، کودکان را کج‌خلق و حتی مضطرب می‌کند. برای فرزند خود ساعت خواب مناسب تعیین کنید. همچنین می‌توانید قبل از خواب برای آنها داستان بخوانید. این کار باعث افزایش احساس آرامش فرزندتان می‌شود. خواب کافی استرس و اضطراب را کاهش داده و فرزندتان را خوش‌اخلاق می‌کند.

تمرینات آرامش‌بخش و تمرکز اعصاب را با کودک خود تمرین کنید

گاهی اوقات تمرینات آرامش‌بخش کمک بسیار زیادی برای کاهش استرس در کودکان می‌کند. مثلا شما می‌توانید به کودک خود بگویید چند نفس عمیق بکشد (و خودتان نیز فرزندتان را همراهی کنید تا یاد بگیرد نفس عمیق کشیدن چگونه است)، به فرزندتان بگویید خودش را در مکانی پر از آرامش مانند جنگل یا در کنار دریا تصور کند، یک لیوان آب بنوشد یا شمارش معکوس را تمرین کند و... . به کودک خود یاد بدهید هنگام مواجهه با استرس و نگرانی‌ها این تمرینات را انجام دهد. این کار برای کاهش استرس و اضطراب در کودکان گاهی بسیار ضروری است.

سعی کنید مشکلات خود را با کودک‌تان در میان نگذارید

اگر شما همیشه نگرانی‌ها و مشکلات خود را با کودک‌تان در میان بگذارید، ممکن است او به‌شدت نگران و مضطرب شود. کودکان طاقت و تحمل برخی از سختی‌ها و مشکلات را ندارند و اگر شما درباره آنها صحبت کنید، فرزندتان نگران و مضطرب می‌شود. حتی اگر فرزندتان از مشکل شما مطلع شد، سعی کنید او را آرام کنید. با گفتن اینکه مشکل بسیار جزئی بوده و شما برای آن راه‌حل‌های زیادی دارید، نگرانی، استرس و اضطراب را از کودک خود دور کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها