|

دستوری که روی زمین ماند

اگر نام رئیس‌جمهور فقید ایران را با کلیدواژه وام ازدواج در گوگل جست‌وجو کنید، به چندین و چند دستور از ایشان در دوران ریاست‌جمهوری‌شان به بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن برمی‌خورید. دستوراتی که طبق گفته‌های امروزی معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هنوز اجرائی نشده است.

دستوری که روی زمین ماند

شرق: اگر نام رئیس‌جمهور فقید ایران را با کلیدواژه وام ازدواج در گوگل جست‌وجو کنید، به چندین و چند دستور از ایشان در دوران ریاست‌جمهوری‌شان به بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن برمی‌خورید. دستوراتی که طبق گفته‌های امروزی معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هنوز اجرائی نشده است. از زمانی که مطابق قانون جوانی جمعیت و برای تسهیل امر ازدواج وام ازدواج در ایران جهشی بزرگ یافت و به مبالغ سنگینی تبدیل شد، بانک‌ها عمدتا زیر بار این تعهد نرفتند و این چالشی را در راستایی اجرائی‌شدن این قانون با وجود آورد. تورم فزاینده در ایران بانک‌های ایرانی را که هم‌اکنون هم در لبه ورشکستگی هستند بر آن داشت تا با سنگ‌اندازی در مسیر پرداخت وام ازدواج آن را به تأخیر بیندازند و این مسئله اعتراضات رئیس دولت را به همراه داشت. با این حال این درگیری داخلی در دولت علی‌رغم تشرهای چندباره رئیسی و دستورات متعدد او به سرانجام نرسید. آخرین ‌باری که او در این زمینه به بانک‌ها دستور داد به اردیبهشت ۱۴۰۳ و یک ماه پیش از حادثه سقوط هلیکوپتر بازمی‌گردد. پیش از آن هم در اسفند ۱۴۰۲ رئیس دولت سیزدهم پرداختن به مسائل فرهنگی، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، اخلاق، فرهنگ کار و تلاش، خودباوری و انضباط اجتماعی در قشر نوجوان و جوان را از‌جمله محوری‌ترین وظایف دستگاه‌های مختلف اجرائی، وزارتخانه‌ها و نهادهای انقلابی دانسته بود و در ادامه گفته بود: اینکه برای موضوع نوجوانان و جوانان به صورت خاص شورای‌ عالی تعریف شده، نشان‌دهنده اهمیت جایگاه این قشر از جامعه است.

رئیس‌جمهور فقید در آن نشست با تأکید بر نقش مهم و مؤثر وزارتخانه‌های فرهنگی، آموزشی و همچنین رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی برای حفاظت از فکر و اندیشه نوجوانان و جوانان در مقابل حملات متمرکز و مستمر دشمنان، بازکردن گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان را از‌جمله مهم‌ترین وظایف این شورا و دستگاه‌های اجرائی کشور عنوان کرد و افزود: گره ذهنی در نسل نوجوان و جوان اگر باز نشود، تبدیل به مسئله و بعد از آن منجر به یأس و ناامیدی در این قشر خواهد شد و بحران‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد، لذا شورای ‌عالی نوجوانان و جوانان و همه دستگاه‌های اجرائی و وزارتخانه‌ها موظف‌هستند با حساسیت نسبت به تنویر فکر و اندیشه نوجوانان و جوانان اقدام کنند. در ادامه این صحبت‌ها بود که او بانک مرکزی را موظف کرد در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف هزاران زوج در انتظار وام ازدواج از‌جمله رفع مشکل اخذ تضامین بانکی اقدام کند.

حالا اما طبق خبری که روز گذشته ایسنا منتشر کرده، همچنان بانک‌ها مشغول سنگ‌اندازی در مسیر پرداخت وام ازدواج جوانان هستند. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با گلایه از افزایش مدت زمان پرداخت «وام ازدواج» طی دو، سه هفته اخیر گفت: متأسفانه اخیرا بانک‌ها در پرداخت وام‌ها اهمال کردند و همه دستاوردی که در دولت برای کم‌شدن پشت‌نوبتی‌های وام‌ ازدواج داشتیم، در دو، سه هفته گذشته تحت‌الشعاع قرار گرفته است. سینا کلهر در گفت‌وگو با ایسنا،‌ درخصوص آخرین وضعیت پرداختی وام ازدواج‌ اظهار کرد: متأسفانه تعداد افرادی که در صف هستند به بالاترین زمان خود رسیده و شعب بانک‌ها مراجعه‌کنندگان را سنگ‌قلاب و اذیت می‌کنند. وی افزود: ما پیگیری‌های خود را انجام داده و به نهادهای نظارتی، چه در دولت، چه در مجلس و همچنین دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، نامه ارسال کردیم. همچنین از دولت و معاون اول رئیس‌جمهوری موضوع را پیگیری کردیم اما برای برخی بانک‌ها انگار وام ازدواج در اولویت نیست. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد که مسئولان دولت منتخب نسبت به این مسئله ورود کنند، زیرا تأکید و اولویت رئیس‌جمهور منتخب نیز مسائل جوانان بوده و حتما موضوع ازدواج نیز جزء اولویت‌شان است و گفت: گویی نیاز به اعلام نظری از سوی دولت منتخب است تا بانک‌ها بتوانند به روال سابق خود بازگردند. کلهر در پاسخ به این سؤال که چند نفر پشت نوبت دریافت وام ازدواج هستند؟ این‌گونه پاسخ داد: ماهانه این موضوع را رصد می‌کنیم و اکنون ۲۷۰ هزار نفر در صف هستند، درحالی‌که به صورت منطقی باید ۷۰ هزار نفر در صف دریافت وام حضور داشته باشند؛ این رقم در مدت مشابه سال قبل نیز ۷۰ هزار نفر بوده است.

وی تصریح کرد: حتی موردهای بررسی‌شده نشان می‌دهد که مدت‌زمان پرداخت وام حداکثر یک‌ماهه بوده و اکنون تا سه ماه افزایش یافته است؛ به عبارتی افرادی از فروردین‌‌ ثبت‌نام کرده و هنوز نتوانسته‌اند وام خود را دریافت کنند. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه هم مدت‌زمان و هم ضامن‌هایی که تقاضا می‌کنند و هم حجم کلی آن به قبل از ۱۴۰۰ برگشته است، گفت: البته این موضوع نشان می‌دهد رئیس‌جمهور شهید هم در هیئت دولت و هم در برنامه‌های دیگری پیگیر این مسئله بودند و به این موضوع اعتقاد داشتند و شخصا پیگیری می‌کردند اما متأسفانه از زمان شهادت شهید رئیسی، برخی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج اهمال می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها