|

فرش دستباف روی دور پیشرفت

بحران اشتغال که با آمارهایی که از چندی پیش دست‌اندرکاران دولت سیزدهم داده‌اند گویا رفع شده و در اصل کار دولت چهاردهم را راحت کرده و به قول برخی از رسانه‌ها گویی بخشی از اسب زین‌شده دولت چهاردهم است، این مسئله آنجایی قابل حل است که بتوان از ظرفیت‌های موجود اشتغال، به نحو مناسب استفاده شود.

فرش دستباف  روی دور پیشرفت

شرق: بحران اشتغال که با آمارهایی که از چندی پیش دست‌اندرکاران دولت سیزدهم داده‌اند گویا رفع شده و در اصل کار دولت چهاردهم را راحت کرده و به قول برخی از رسانه‌ها گویی بخشی از اسب زین‌شده دولت چهاردهم است، این مسئله آنجایی قابل حل است که بتوان از ظرفیت‌های موجود اشتغال، به نحو مناسب استفاده شود.

بخشی از این ظرفیت‌ها شامل استفاده از مهارت‌هایی است که حتی به صورت سنتی نیز در مناطق مختلف کشور وجود دارد. تولید فرش دستباف یکی از این نمونه‌هاست که مسئولان مرتبط با این حوزه، اخبار خوبی از آن ارائه می‌دهند؛ طوری که سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران از افزایش شش‌درصدی تولید فرش دستباف در چهار‌ماهه نخست امسال خبر داده است.

محمدرضا زارع برزشی گفت: در چهار‌ماهه نخست ۱۴۰۳ یک میلیون‌و ۳۵۰ متر‌مربع در سراسر کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد شش‌درصدی داشته است.

او با اشاره به روند افزایش تولید صنعت فرش دستباف در سه سال گذشته ادامه داد: سال ۱۴۰۰ با تولید ۳.۳ میلیون متر‌مربع، سال ۱۴۰۱ با تولید ۳.۵ میلیون متر‌مربع و سال ۱۴۰۲ با تولید ۳.۹ میلیون متر‌مربع فرش دستباف، رشد ۱۱‌درصدی را شاهد بودیم.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران همچنین از روند صعودی صادرات فرش پس از ۲۰ سال خبر داد و گفت: بر‌اساس آمار گمرک در چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ صادرات فرش دستباف ۱۱.۵ میلیون دلار بود. چهار‌ماهه ابتدایی امسال هم این میزان ۱۳ میلیون دلار گزارش شده که نتیجه آن رشد ۱۲‌درصدی صادرات پس از سال‌ها شیب نزولی بوده است.

او افزود: این رشد صادرات در نتیجه رفع موانع پیش‌روی تولیدکنندگان از جمله رفع تعهد ارزی از یک سال به سه تا پنج سال و کاهش رقم آن از ۱۰۰ به ۲۰ درصد ماده اولیه، رفع مشکل عبور موقت فرش دستباف، کاهش حقوق ورودی ابریشم خام و شناسنامه‌دارکردن فرش دستباف این صنعت بود.

زارع برزشی که با خبرنگار صداوسیما به گفت‌وگو نشسته بود افزود: از سال ۱۴۰۱ یکی از مشکلات جدی صادرات فرش دستباف، ابلاغ ممنوعیت خروج فرش دستباف از طریق پست بود که این مرکز مکاتبات لازم را با دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به منظور رفع مشکل و فراهم‌کردن امکان صادرات فرش از طریق پست انجام داد و بر اساس مصوبه هیئت وزیران هر شخص مطابق دستورالعمل مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک بار در سال می‌تواند تا سقف ۲۴ متر‌مربع فرش دستباف ایرانی و ۴۰ متر‌مربع گلیم دستباف از کشور با رویه پستی خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش و گلیم در سقف مساحت (متراژ) مذکور وجود ندارد.

به گفته او با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه فرش دستباف، رشد تولید در کنار صادرات می‌تواند نقش مهمی در میزان اشتغال و ارزآوری در کشور ایفا کند.

برزشی هرچند گزارش خود را از سال 1400 به بعد، ارائه کرده اما پیش از او فرحناز رافع، به عنوان مسئول وقت این بخش نیز گزارشی از تولیدات سال 1399 ارائه کرده بود. رئیس مرکز ملی فرش ایران آن روز از افزایش ۳۴درصدی تولید فرش دستباف در سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با مهر خبر داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها