|

رئیس‌جمهور عازم نیویورک شد

پیام پزشکیان به غرب چه خواهد بود؟

رئیس‌جمهور امروز در رأس هیئتی برای حضور در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند. این سفر اولین تصویر سیاست خارجی دولت چهاردهم و اولویت‌های رئیس‌جمهور در تعامل با غرب را ترسیم خواهد کرد. انتظار می‌رود دیدارهای دوجانبه میان رئیس‌جمهور ایران و طرف‌های اروپایی هم انجام شود که طبق شنیده‌ها تمامی این دیدارها به درخواست طرف اروپایی تنظیم شده است.

پیام پزشکیان به غرب 
چه خواهد بود؟

شرق: رئیس‌جمهور امروز در رأس هیئتی برای حضور در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند. این سفر اولین تصویر سیاست خارجی دولت چهاردهم و اولویت‌های رئیس‌جمهور در تعامل با غرب را ترسیم خواهد کرد. انتظار می‌رود دیدارهای دوجانبه میان رئیس‌جمهور ایران و طرف‌های اروپایی هم انجام شود که طبق شنیده‌ها تمامی این دیدارها به درخواست طرف اروپایی تنظیم شده است.

این سفر می‌تواند زمینه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها را در آینده نه‌چندان دور با رفع سو‌ءتفاهم‌ها با غرب نیز فراهم کند. در این سفر مهم تعدادی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و برخی نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند؛ البته دیروز وزیر امور خارجه وارد نیویورک شد. مسعود پزشکیان بامداد سه‌شنبه به وقت تهران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی را تشریح خواهد کرد.

او همچنین در حاشیه این نشست، دیدارهایی با برخی مقامات و سران کشورها خواهد داشت و در نشست سران میثاق آینده نیز سخنرانی خواهد کرد. رئیس‌جمهور نشست‌هایی نیز با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در آمریکا خواهد داشت و ضمن تشریح مواضع کشورمان، به سؤالات آنان پاسخ خواهد داد.

با توجه به اهمیت این سفر، اصغر سلیمی در توضیح آنچه انتظار می‌رود در نیویورک رخ دهد، بیان کرد: از آنجا که رؤسای کشورهای دنیا در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارند، فرصتی استثنایی است که رئیس‌جمهور می‌تواند اهداف و آرمان‌ها و مسائلی که جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند را به گوش جهانیان برساند. باتوجه به شرایطی که امروز در دنیا وجود دارد و نگاهی که رئیس‌جمهور به تحولات بین‌المللی دارد، می‌تواند مواضع مهمی را مطرح کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از نگاه بنده رئیس‌جمهور در وهله اول باید دیدگاه‌های ایران را برای تعامل با دنیا مطرح کند. از سوی دیگر باید گامی برای رفع تحریم‌هایی برداشته شود که چندین سال است علیه ایران تمدید می‌شود. از سوی دیگر ملاقات‌ها و دیدار رئیس‌جمهور با رؤسای جمهور سایر کشورها حائز اهمیت است. این دیدارها می‌تواند در رفع و خنثی‌سازی این تحریم‌ها که چندین سال است گریبان‌گیر ملت ایران شده است، مؤثر واقع شود.

همچنین وحید جلال‌زاده، دیگر نماینده ادوار مجلس هم با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، بیان کرد: استفاده از ظرفیت مجامع بین‌المللی در حوزه سیاست خارجی یکی از اولویت‌های هر دولتی به شمار می‌رود. در دولت‌های گذشته نیز از ظرفیت حضور رؤسای جمهور و وزرای خارجه در مجامع سالانه سازمان ملل در نیویورک استفاده شده است. برخی از رؤسای جمهور از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کردند؛ به خاطر اطلاع و شناخت دقیقی که از این رویداد سالانه جهانی داشتند.

او اظهار کرد: در دوره‌های گذشته نیز رؤسای جمهور در مجامع سالانه سازمان ملل که هر سال در نیویورک برگزار می‌شود، حضور می‌یافتند. حضور رؤسای جمهور و عناصر کلیدی تصمیم‌ساز روابط بین‌الملل در این مجمع سالانه فرصت بسیار مناسبی است که رؤسای جمهور در دیدارها و ملاقات‌هایی که با هم دارند، بتوانند مباحث و مسائل فی‌مابین خود را حل کرده و باورها و اعتقادها و سیاست‌های خود را درباره مسائل جهانی با هم در میان بگذارند.‌

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها