|

ساعت طلایی و زمان طلایی

انتخاب سرویس دسته بندی نشدهاخبارویدیوسیاستاقتصادیاجتماعیورزشمدرسه شرقتکنولوژیآذربایجان شرقیآذربایجان غربیاردبیلالبرزبوشهرچهار محال بختیاریخوزستانزنجانمازندرانفارسقزوینهرمزگانیزدکرمانهمدانلرستانکهگیلویه و بویر احمدخراسان رضویایلامگلستانیادداشت صوتیقمکرمانشاهخراسان‌ جنوبیخراسان شمالیاصفهانسمنانسیستان و بلوچستانکردستانگیلانمرکزیاهالیکتاب شرقیادداشتپیشنهاد ویدیوگفت‌وگو ویدیوگوشه‌و‌کنار ویدیوفرهنگ و هنرروزنامهویژه نامهسیاست داخلیراهبرددیپلماسیجهانجامعهحوادث و آسیب های اجتماعیزنانفوتبالمنهای فوتبالتاریخ و ادبیات‌فرداروایتتصویربرنامه‌هاگزارشصدای شرقهنرسرمقالهسالنامهپی دی اف روزنامهاستان هاپروندهجنگ اوکراین خبرجنگ اوکراین ویدیوجنگ اوکراین گزارشایرانپادکست‌های شرقبرداشت۱۰۰ اتفاقآنچه از من نمی‌دانیمجموعه سقوط افغانستانسبک زندگیشهر و شوراصدای زنصدای زن خبرصدای زن گزارشصدای زن ویدیوجام جهانی خبرجام جهانی گزارشجام جهانی ویدیوسبک زندگی خبرسبک زندگی گزارشسبک زندگی ویدیوراز مگوبازارتست روزنامهمستندبحران آب خبربحران آب گزارشبحران آب ویدیوبازدمفناوریمسمومیت دانش‌آموزانمسمومیت دانش‌آموزان خبرمسمومیت دانش‌آموزان گزارشمسمومیت دانش‌آموزان ویدئومیراث فرهنگی و گردشگریمحیط‌ زیستسلامتآموزشکلانبازارصدای معلولینصدای معلولین خبرصدای معلولین گزارشصدای معلولین ویدئوصدای مستند لطفا برچسب را وارد نمایید.

 مقصود از زمان طلایی، سه ساعت اولی است که می‌توان سکته مغزی را درمان کرد و ساعت طلایی، ساعت اول این درمان است که نتیجه آن با دو ساعت بعد به‌شدت متفاوت است.

از هر سه بیماری که با آخرین روش‌ها در مراکز مجهز و با‌تجربه تحت درمان سکته مغزی قرار می‌گیرند، دو نفر نجات پیدا می‌کنند. در دو ساعت بعد این نسبت لحظه‌به‌لحظه تغییر می‌کند؛ تا جایی که تا ساعت چهارم درمان غیر‌مداخله‌ای در کل ارزش خود را از دست می‌دهد.

در ساعت و لحظات اول هنوز سکته مغزی مستقر نشده و چون هنوز بخشی از مغز نمرده، عارضه مهم درمان یعنی خون‌ریزی رخ نمی‌دهد. درمان‌های نوین سکته مغزی، چه وریدی و چه مداخله‌ای، باعث باز‌شدن رگ و جریان پیدا‌کردن خون در بستری می‌شود که ممکن است توان نگهداری خون در داخل رگ را نداشته و باعث خون‌ریزی وسیع در مغز بشود. در ساعت اول هنوز جدار عروق توانایی خود را کاملا از دست نداده‌اند و مغز سالم، مغزی که هنوز سکته در آن مستقر نشده، اجازه نشت خون به داخل خود را نمی‌دهد. اکتشاف معجزه زمان، معجزه ساعت اول کار آسانی  نبوده است.

باید تعداد زیادی از بیماران سکته مغزی تحت درمان حاد قرار می‌گرفتند تا تعداد کسانی که ساعت اول درمان می‌شوند، زیاد شود. باید تجربه جهانی در درمان سکته مغزی، انتخاب بیمار برای درمان وریدی و مهارت عملی در درآوردن لخته افزایش می‌یافت (طبق آمار با هر ۱۰ ترومبکتومی توسط یک متخصص 3 درصد عوارض درمان توسط او کاهش پیدا می‌کند). باید واحد‌های سکته مغزی متحرک (آمبولانس‌ها و اخیرا هلیکوپترهایی که دارای سی‌تی‌اسکن هستند) در جهان و تا اقصی‌نقاط شهر‌های جهان‌ سوم گسترش پیدا می‌کرد و مهم‌‌تر از همه باید توان تحقیقاتی و پیگیری بیماران برای ارزیابی نتیجه افزایش می‌یافت تا بتوانند نتیجه درمان را ارزیابی و منتشر کنند. حالا بشر از جادوی ساعت اول، جادوی هماهنگی و دانش حتی بیش از تکنولوژی اطلاع پیدا کرده است و می‌داند حتی آنها هم که تکنولوژی پیشرفته‌ای ندارند می‌توانند با ابزارهای ساده‌تر اما با برنامه‌ریزی دقیق و سریع به نتایجی درخشان دست پیدا کنند.

این در حالی است که کشور ما از چنین درمانی به‌طور وسیع و برای همه کشور محروم است.

در جامعه‌ای که سن متوسط آن هر روز در‌ حال افزایش است، درمان «سکته مغزی» یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی است. نه‌تنها این، بلکه توان درمان سکته مغزی نشانه‌ای است از چابکی و کارآمدی سیستم سلامت هر کشور. توان حضور آن در جایی که به‌شدت مورد نیاز است، توان آن در انتقال مهم‌ترین محمولات انسانی و توانایی آن در درمان و پیگیری نتایج. ثبت آمار سکته مغزی و مقایسه آن با گذشته نیز خود نشانه‌ای است از توان سیستم در کاهش خطرات محیطی و در یک کلام، بهبود بهداشت در کشور.

درمان «‌سکته مغزی» در ساعت اول درخواست پزشکان نیست؛ یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم و وظایف دولت‌هاست.

هیچ‌چیز حتی هیجانات بی‌پایان سیاسی و اجتماعی که هر روز به شکلی خود را نشان می‌دهند نمی‌تواند این درخواست را در سایه قرار دهد. تاریخ گواهی می‌دهد که جنگ تا سال‌ها مسائل درمانی و به‌ویژه درمان بیماری‌هایی مانند سکته مغزی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. جامعه مدنی به این دلیل هم که شده، وظیفه دارد هیچ‌گاه پیگیری درخواست برای بیماران را به تعویق نیندازد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها