|

آنتی بیوتیک بعد از کشیدن دندان | دکتر نفیسه امامی

مصرف آنتی بیوتیک و مسکن بعد از کشیدن دندان

آنتی بیوتیک بعد از کشیدن دندان | دکتر نفیسه امامی

 

در برخی مواقع بعد از آسیب دیدن دندان، دیگر هیچ راهی برای نگه داشتن آن وجود ندارد و حتما باید اقدامات لازم برای کشیدن انجام شود. کشیدن دندان معمولا همراه با درد و خون‌ریزی بوده و نیاز به اصول مراقبتی خاصی دارد تا فرد راحت‌تر بتواند این برهه را سپری کند. دندان‌پزشکان در اغلب مواقع بعد از کشیدن دندان، آنتی بیوتیک و مسکن‌های مخصوصی را تجویز می‌کنند تا شرایط بیمار بهبود یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم.

 

علت کشیدن دندان

دندان‌ها آسیب‌پذیر بوده و در برخی از مواقع ممکن است شرایطی پیش آید که فرد مجبور شود سریعا دندان را خارج کند تا این آسیب به سایر دندان‌ها وارد نشود. در این بخش قصد داریم در ابتدا به بررسی علت‌های کشیدن دندان بپردازیم تا شما آگاهی بیشتری در این زمینه به دست آورید. از جمله این دلایل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دندان ‌شکسته شده
  • دندان نهفته
  • پوسیدگی شدید و یا حفره در دندان
  • دندان‌های شلوغ

عوارض بعد از کشیدن دندان

کشیدن دندان تا حد زیادی مشابه یک جراحی است. در برخی از مواقع که دندان وضعیت نامطلوبی داشته و دسترسی به آن با سختی همراه باشد، دندان‌پزشک باید پروسه یک جراحی را پشت سر بگذارد تا بتواند به دندان مورد نظر دسترسی داشته باشد. از این رو، بروز برخی عوارض بعد از کشیدن دندان طبیعی بوده و باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. لازم به ذکر است که احتمال بروز این حالات بسیار کم است، اما بی‌اطلاعی درباره آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. شایع‌ترین عوارض در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • عفونت بعد از جراحی دندان
  • سوراخ شدن سینوس
  • آسیب عصبی به بافت
  • حفره خشکimages_1701267861_65674995b4de9.JPG

داروهای مورد نیاز بعد از کشیدن دندان

دندان‌پزشک به منظور اینکه بیمار در روند بهبودی قرار بگیرد و با عوارض ذکرشده درگیر نشود، داروهایی تجویز می‌کند. مصرف این داروها الزامی بوده و توصیه می‌کنیم حتما برای تهیه نسخه نوشته‌شده، اقدام کنید. از مهم‌ترین داروهایی که باید بعد از کشیدن دندان مصرف کنید، می‌توانیم به مسکن و آنتی بیوتیک اشاره کنیم. کشیدن دندان، همراه با بی‌حسی موضعی برای فرد انجام می‌شود. بعد از تمام شدن اثر بی‌حسی، ممکن است بیمار احساس درد شدیدی در ناحیه مورد نظر داشته باشد. از این رو توصیه می‌کنیم قبل از زمان از بین رفتن اثر بی‌حسی، مسکن استفاده کنید تا میزان درد شما کاهش پیدا کند.

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، عفونت یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند شما را درگیر کند. معمولا دندان‌پزشکان برای اینکه احتمال بروز عفونت را به میزان چشمگیری کاهش دهند، آنتی بیوتیک‌های مناسبی را برای بیمار تجویز می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای اثرگذاری مطلوب، آنتی بیوتیک را در زمان مناسب تا اتمام دوره، به‌ صورت کاملا مرتب استفاده کنید.

موارد مصرف آنتی بیوتیک

دکتر نفیسه امامی متخصص ریشه دندان

در برخی از مواقع مصرف آنتی بیوتیک بعد از کشیدن دندان، از ضرورت بیشتری برخوردار است و به ‌هیچ ‌عنوان نباید نادیده گرفته شود. از مهم‌ترین موقعیت‌ها در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افراد دارای ناراحتی‌های قلبی

میدانیم که مصرف آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت است. از این رو یکی از ضروری‌ترین موقعیت‌هایی که باید حتما فرد از آنتی بیوتیک استفاده کند، وجود ناراحتی قلبی است. افرادی که به بیماری‌های قلبی مانند پرولاپس، نارسایی دریچه میترال، تب روماتیسمی و ... مبتلا بوده و یا به ‌صورت کلی با عارضه‌های قلبی درگیر هستند، باید حتما بعد از کشیدن دندان به سراغ آنتی بیوتیک مناسب بروند. توصیه می‌کنیم وضعیت سلامتی خود را در این زمینه به دندان‌پزشک اطلاع دهید تا داروهای مناسبی برای شما تجویز کند.

 وجود اشیاء خارجی در بدن

یکی دیگر از مواردی که حتما آنتی بیوتیک تجویز شده و باید مورد استفاده قرار بگیرد، وجود شئی خارجی در بدن است. از جمله این موارد می‌توانیم به گزینه‌هایی مانند مفاصل پروتزی در لگن و زانو، دریچه‌های قلبی مصنوعی و ... اشاره کنیم. در صورت وجود چنین مواردی هم احتمال بروز عفونت تا حدی بیشتر شده و شما باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را انجام دهید.

برخی از بیماری‌ها

در کنار شرایط و موقعیت‌های ذکرشده در این بخش، بیماری‌هایی هم وجود دارند که شما را ملزم به مصرف آنتی بیوتیک بعد از درمان می‌کنند. از جمله این بیماری‌ها می‌توانیم به دیابت کنترل نشده، نارسایی کلیوی، لوپوس، ایدز و ... اشاره کنیم.

درمان ریشه دندان لازم به ذکر است که تشخیص نهایی برای تجویز و مصرف آنتی بیوتیک، تنها توسط دندان‌پزشک متخصص انجام می‌شود. پس شما باید شرایط خود را برای دندان‌پزشک به ‌صورت کامل توضیح دهید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد. توصیه می‌کنیم در این زمینه به هیچ عنوان اقدام به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نکنید. افرادی که از وضعیت سلامتی مطلوبی برخوردار هستند و هیچ‌گونه سابقه بیماری ندارند، معمولا نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک در این دوره پیدا نخواهند کرد.

آنتی بیوتیک‌های مناسب بعد از کشیدن دندان

متخصص اندودنتیست آنتی بیوتیک‌های متعدد در دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز عفونت و یا درمان این عارضه بعد از کشیدن دندان استفاده کنید. دندان‌پزشک‌ها معمولا در چنین موقعیت‌هایی از پنی‌سیلین و آموکسی‌سیلین استفاده می‌کنند که اثرگذاری مطلوب و مناسبی دارند. در صورتی که بیمار نسبت به این داروها واکنش آلرژیک و حساسیت داشته باشد، باید به سراغ گزینه‌های دیگری رفت. از دیگر آنتی بیوتیک‌هایی که در چنین موقعیت‌هایی استفاده می‌شوند، می‌توانیم گزینه‌های زیر را معرفی کنیم:

  • اریترومایسین
  • استاتیکن
  • الیوتایسین
  • امگل
  • اری

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها