|

ایزی لایف حامی بیستمین کنگره بین المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران

بیستمین کنگره انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران از تاریخ 22 الی 25 خردادماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. دکتر سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران، هدف از برگزاری این کنگره را ارتقای سطح علمی و عملی متخصصان زنان و پزشکان عمومی کشور عنوان کرد.

ایزی لایف حامی بیستمین کنگره بین المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران

دکتر خدیجه ادبی: تقریبا سی تا 50 درصد از زنان ایرانی بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند

دکتر کاظمی با اشاره به نمایشگاه جانبی این کنگره، اظهار کرد: «نزدیک به دو هزار نفر از پزشکان کشور در این کنگره شرکت کردند.» وی با بیان اینکه چالش‌های سلامت بانوان در سنین مختلف، با یکدیگر فرق دارد، گفت: «یکی از مشکلاتی که خانم‌ها در دوران پساقاعدگی دارند بروز بی‌اختیاری ادرار است. با توجه به اینکه این مشکل موجب بروز معضلات فرهنگی، اجتماعی و مذهبی می‌شود، رسیدگی به آن در میان بانوان اهمیت زیادی دارد.» وی تایید کرد: «پوشینه‌های بزرگسال مانند ایزی‌لایف می‌تواند خانم‌ها را به زندگی عادی بازگرداند و معضلات آنها را کاهش دهد.»

ایزی لایف با هدف برقراری ارتباط سازنده با جامعه پزشکی کشور و همچنین حمایت از تحقیقات در حوزه سلامت زنان حامی این دوره این کنگره شد.

WhatsApp Image 2024-06-19 at 6.20.29 PM

نزدیک به 50 درصد از زنان ایرانی با عارضه بی‌اختیاری ادرار در طول زندگی خود مواجه می‌شوند. این آماریست که متخصصین زنان و زایمان در بیستمین کنگره بین‌المللی انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران اعلام کردند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر اظهار کرد که علل مختلفی منجر به بی‌اختیاری ادرار در بانوان می‌شود.

دکتر خدیجه ادبی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص اختلالات کف لگن، با اشاره به اینکه 30-50 درصد زنان ایران به بی‌اختیاری ادرار دچار می‌شوند، در مورد علل ایجاد یا تشدید بی‌اختیاری ادرار در بانوان عنوان کرد: «افزایش وزن، سن بالا، پساقاعدگی و قطع هورمون‌های استروژنی که موجب اختلالات کف لگن می‌شود از عوامل مهم در بروز بی‌اختیاری ادرار است. همچنین سبک زندگی، رژیم غذایی ناسالم، و یبوست مضمن نیز می‌تواند به بروز بی‌اختیاری ادرار کمک کند.»

دکتر ادبی افزود: «عواملی که موجب افتادگی عضلات کف لگن می‌شوند مانند بارداری، زایمان‌های سخت، به دنیا آوردن بچه‌های درشت، و زایمان‌هایی که با ابزار انجام می‌شود می‌توانند شروع کننده بی‌اختیاری ادرار در بانوان باشند.» این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد زنانی که کار آنها بلند کردن اجسان سنگین است و از تکنیک‌های صحیح بلند کردن اجسام استفاده نمی‌کنند نیز ممکن است دچار بی‌اختیاری ادرار شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد که بیماران معمولا به نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار توجه نکرده و این مسئله را با پزشک خود مطرح نمی‌کنند. دکتر ادبی اظهار کرد: «بانوانی که با عطسه، سرفه، خنده، بلند کردن اجسام، هنگام بلند شدن، خم شدن، و پریدن دچار برون ریزی کم یا زیاد ادرار می‌شوند، باید این موضوع را سریعتر با پزشک مطرح نمایند.» وی ادامه داد: «این عارضه در بسیاری از بیماران منجر به باطل شدن نماز و وضو شده و مانع از انجام فرایض دینی آنها می‌شود.»

از سوی دیگر، دکتر خدیجه ادبی بیان کرد در گونه‌ای دیگر از بیماران احساس فوریت در ادرار وجود دارد به طوریکه نمی‌توانند خود را به سرویس بهداشتی برسانند. وی گفت: «این بیماران نیز ممکن است با شنیدن صدای آب احساس فوریت در ادرار کنند و با توجه به شرایط نتوانند خود را سریع به سرویس بهداشتی برسانند و دچار بی‌اختیاری ادرار شوند. این دسته از بیماران نیز باید بلافاصله با پزشک مشورت کنند.»

WhatsApp Image 2024-06-19 at 6.19.49 PM

این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: «برخی بانوان نیز دچار اختلال دفع ادرار هستند به طوریکه در هنگام شروع باید مکث کنند، یا اینکه احساس می‌کنند که دفع کامل ادرار نداشته‌اند و یا پس از ادرار همچنان دچار دفع قطره قطره هستند. این دسته افراد نیز باید به پزشک مراجعه نمایند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد که موضوع بی‌اختیاری ادرار همراه با شرم و حیا است و پزشکان باید به کشف آن در بیماران کمک نمایند. کشف این عارضه در بیمار موجب افزایش کیفیت زندگی فرد و بازگشت به زندگی عادی می‌شود. دکتر ادبی اظهار کرد: «استفاده از پوشینه‌های بزرگسال مانند ایزی‌لایف می تواند بهداشت فردی و کیفیت زندگی بیماران دچار عارضه بی‌اختیاری ادرار را تا زمان رسیدن به بهبودی کامل، افزایش دهند.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها