|

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

دو مورد از رایج‌ترین و پرطرفدارترین راهکارهای پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌ها و زیباتر کردن آن‌ها، لمینت و کامپوزیت دندان هستند. روش‌هایی بسیار کاربردی که اگرچه هر دو کاربردهای زیبایی شناسی دارند، اما در برخی از کلیات و جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند.اینکه کدام یکی از این روش‌ها بهتر، ارزان‌تر و یا مقاوم‌تر است و برای افراد با چه شرایطی مناسب‌تر به حساب می‌آید، موضوعاتی است که ما در ادامه این مطلب به توضیح کامل هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. اما بهتر است تا پیش از مقایسه دقیق این دو روش، کمی کلی‌تر با هر یک از آن‌ها و ویژگی‌هایشان آشنا شویم.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، روکش‌های نازکی هم‌رنگ دندان هستند که از جنس سرامیک یا رزین ساخته می‌شوند. این روکش‌ها توسط یک دندانپزشک متخصص زیبایی به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند تا هم نواقص ظاهری دندان‌ها را اصلاح کنند و هم لبخندی زیبا و طبیعی برای فرد به وجود بیاورند.

لمینت‌ها می‌توانند برای رفع مشکلات مختلفی مانند دندان‌های تغییر رنگ داده شده، شکسته و یا نامرتب مورد استفاده قرار بگیرند. اما لازم است تا پیش از نصب آن‌ها، از سلامتی دندان‌های مورد نظر اطمینان کافی حاصل شود.

دندانپزشک پس از ترمیم و درمان پوسیدگی‌های دندان‌های شخص، آن‌ها را تراش می‌دهد و از آن‌ها قالب‌گیری می‌کند. سپس، قالب برای تولید لمینت به لابراتوار ارسال می‌شود و پس از تولید لمینت، روی دندان‌های شخص قرار می‌گیرد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان، ماده‌ای خمیری شکل و هم‌رنگ دندان است که از رزین، سرامیک و سایر مواد پرکننده تشکیل شده است. این ماده توسط دندانپزشک روی سطح دندان قرار می‌گیرد و با استفاده از نوری مخصوص در جای خود سفت می‌شود.

کامپوزیت دندان هم کاربردهای ترمیمی دارد و هم کاربردهای زیبایی. یعنی هم برای پر کردن حفره‌های دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم به عنوان یک لایه زیبایی و محافظتی روی سطح دندان‌ها.

تراش دندان در کامپوزیت و لمینت

اما برخلاف لمینت، کامپوزیت برای قرار گرفتن روی دندان‌های شما به تراش دندان و تولید در لابراتوار نیاز ندارد. بلکه دندانپزشک در همان تک جلسه‌ی اول، کامپوزیت را روی دندان‌های شما قرار می‌دهد و با پولیش کردن آن، دندان‌هایی یک دست و سفید به شما هدیه می‌کند.

حالا که با کلیات دو روش لمینت و کامپوزیت دندان آشنا شدید، بهتر است به سراغ تفاوت‌های این دو روش در جزئیات برویم.

مزایای لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت دندان؟

به طور کلی لمینت دندان مزایای بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد. زیبایی ظاهری چشم‌گیرتر و طبیعی‌تر، مقاومت بالاتر در برابر ضربه و شکستگی، ماندگاری و طول عمر بالاتر و مقاومت بیشتر در برابر تغییر رنگ از جمله مزایای لمینت دندان است. مزایایی که تا حد بسیار زیادی از کامپوزیت دندان بیشتر هستند.

شاید تصور کنید که با وجود این همه مزایای لمینت دندان، پس چرا باید دندان‌های خود را کامپوزیت کنیم؟

ما به شما می‌گوییم که کامپوزیت هم مزایای منحصر به فرد و ویژه‌ای دارد. مزایایی که لمینت دندان از آن‌ها بی نصیب است! مثلا اینکه برای استفاده از کامپوزیت دندان، نیازی به تراش دندان نیست. یا اینکه در یک جلسه قابل اجرا است و هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به لمینت دندان دارد.

در نهایت، ویژگی‌های منحصر به فرد این دو روش، هر یک از آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب‌تر برای افراد با خواسته‌های متفاوت تبدیل می‌کند.

افرادی که اولویتشان زیبایی بیشتر و طبیعی‌تر، ماندگاری طولانی مدت‌تر و استحکام بالاتر است، بهتر است به سراغ لمینت دندان بروند. در حالی که افرادی که اولویتشان هزینه کمتر و انجام سریع‌تر فرایند است، بهتر است از کامپوزیت دندان استفاده کنند.

فرق هزینه لمینت و کامپوزیت دندان

فرق هزینه لمینت و کامپوزیت دندان

هزینه لمینت و کامپوزیت دندان به فاکتورهای مختلفی مانند تعداد دندان‌هایی که قصد لمینت کردن آن‌ها دارید، برند مورد استفاده لمینت و کامپوزیت و تخصص دندانپزشک در اجرای این فرایند بستگی دارد.

اما به طور کلی، قیمت لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دندان بیشتر است هر چند که ماندگاری و دوام طولانی مدت‌ترِ این روش، ارزش پرداخت هزینه‌‌های بیشتر از این هم دارد.

مقایسه لمینت و کامپوزیت دندان

برای سهولت تصمیم گیری شما، ما تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان را در یک جدول برایتان آماده کردیم. جدولی که این دو روش زیبایی شناسی را از مناظر مختلفی مانند جنس، ظاهر، ماندگاری، مراحل، قیمت و سایر گزینه‌های کلیدی با یکدیگر مقایسه می‌کند.

ویژگی

لمینت دندان

کامپوزیت دندان

جنس

سرامیک

رزین کامپوزیت

ظاهر

طبیعی تر و شفاف تر

کمی مات تر

مقاومت

بیشتر

کمتر

ماندگاری

10 تا 15 سال

5 تا 7 سال

تراش دندان

نیاز به تراشیدن مقداری از مینای دندان

معمولا نیازی به تراشیدن دندان نیست

هزینه

بیشتر

کمتر

موارد کاربرد

ناهنجاری های شدید دندانی، تغییر رنگ عمیق، لب پر شدن

ناهنجاری های جزئی دندانی، تغییر رنگ خفیف، فواصل بین دندانی

مراحل انجام

نیاز به مراجعه به لابراتوار و قالب گیری

انجام در مطب دندانپزشکی

قابلیت ترمیم

تا حدودی

آسان تر

لمینت و کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

قطعا هیچکس به اندازه‌ی یک دندانپزشک متخصص نمی‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش زیباتر کردن دندان‌هایتان را انتخاب کنید. خصوصا با توجه به اینکه دندانپزشک به شرایط کامل دندان‌های شما اشراف دارد و می‌تواند با بررسی دقیق دندان‌هایتان، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کند.

در این بین، هر چه دندانپزشکی که قصد دارید تا برای اجرای فرایند لمینت یا کامپوزیت دندان به او مراجعه کنید ماهرتر و باتجربه‌تر باشد، هم بهتر شما را راهنمایی می‌کند و هم این کار را به شکلی بهتر و اصولی‌تر برایتان اجرا خواهد کرد.

پیشنهاد ما به شما برای انجام فرایندهای زیبایی مانند لمینت و کامپوزیت دندان، دریافت خدمات زیر نظر متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان است. متخصصانی بسیار حاذق و باتجربه که پس از بررسی دقیق وضعیت دندان‌های شما و با توجه به نیازها و بودجه‌تان، بهترین روش برای اصلاح طرح لبخندتان را به شما پیشنهاد می‌کنند.

در آخر

هر دو روش لمینت و کامپوزیت دندان یک هدف دارند. آن‌هم زیباتر کردن دندان‌های شماست. اما آشنایی با مزایا و معایب این دو روش به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری روش مناسب برای دندان‌های خود را انتخاب کنید. روشی که هم ارزش پرداخت هزینه را داشته باشد و اثربخشی طولانی مدت‌تری برایتان به یادگار بگذارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها