|

حواشی انتخاب استاندار اصفهان

شبکه شرق» از انتخاب استاندار جدید اصفهان از سوی وزارت کشور گزارش می‌دهد؛

حواشی انتخاب استاندار اصفهان

۲- آرام اما پرحاشیه

فرآیند انتخاب استانداران، آرام اما پر سر و صدا است. از زمان آغاز به کار وزیر کشور تا چهارشنبه-۲۵ مهر- تنها ۸ استاندار از میان ۳۱ استان معرفی شده‌اند. ۸ استانداری که انتخابشان بدون حاشیه نبوده است. از میان آنهاانتخاب استاندار اصفهان واکنش‌برانگیز شد. او که تصویرش با کت و شلوار، سوار بر دوچرخه، درست زمانی که دور میدان نقش جهان ویدیوی تبلیغاتی پر می‌کرد و از مشکلاتی چون کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌گفت، تصویر آشنایی برای مردم اصفهان است. 

 

۳-انتقاد ؛ از فارس تا اصفهان

تا امروز استانداران گیلان، همدان، آذربایجان شرقی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان رضوی و حالا اصفهان از سوی وزیر کشور و با رای هیات دولت انتخاب شده‌اند. انتخاب حسینعلی امیری، معاون پارلمانیحسن روحانی و انتخاب مهدی جمالی‌نژاد برای استانداری اصفهان با انتقاداتی همراه شد. 

مهدی جمالی‌نژاد دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه اصفهان وشهرداری اصفهان و یزد را در کارنامه دارد. جمالی‌نژاد اصولگراست و در دولت روحانی معاون عمرانی رحمانی‌فضلی در وزارت کشور بود. در دولت رییسی باز هم ماند و با حفظ سمت از شهریور ۱۴۰۳ رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شد. 

 

۴-دست برتر حامیان جمالی‌نژاد

شنیده‌ها حاکی از آن است که جمالی‌نژاد علاوه بر این که برای ساختار وزارت کشور گزینه مقبولی بوده اما لابی ۱۹ نماینده اصولگرای مجلس را هم داشته‌است. نمایندگان جلسات متعددی با وزیر کشور داشته و او را گزینه مطلوب معرفی کرده‌اند. همچنین حمایت امام جمعه نیز در انتخاب او بی‌تاثیر نبوده‌است. 

اوایل مهر و پیش از قطعی شدن استانداری جمالی‌نژاد، امیرحسین بانکی‌پور از نمایندگان اصولگرای اصفهان گفته بود که جمع‌بندی مجمع نمایندگان استان لیستی ۳ نفره متشکل از حسین اشتری (فرمانده سابق نیروی انتظامی) ؛ مهدی جمالی‌نژاد (معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و هاشم امینی (مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور) است. به گفته بانکی‌پور قرار بود گزینه‌ها با «علما و دستگاه‌های امنیتی و شخصیت‌‌های فرهنگی» چک شوند و بعد مورد بررسی دولت قرار بگیرند. در نهایت هم گزینه دوم لیست اصولگرایان موفق شد نظر همه این گروه‌ها را جلب کند.

 

۶-موج انتقاد در اصفهان

همچنین شورای راهبری استان اصفهان متشکل از تعدادی از اعضای ستاد مسعود پزشکیان، هیات رئیسه جبهه اصلاحات استان به نمایندگی و احزاب عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان است که در نهایت ۵ گزینه مطلوب را به وزارت کشور معرفی می‌کند. عباس رضایی، حسن فائضی، ایوب درویشی، ناهید تاج‌الدین و اسفندیار تاجمیری موفق به کسب آرای لازم شده و ۵ نفر منتخب و معرفی شده‌بودند. 

 

۷-

 

راه «عجیب و غریب» انتخاب استاندار اصفهان در پایتخت!

جمعی از احزاب اصلاح طلب و مسئولان ستادی اصفهان پس از انتخاب جمالی‌نژاد خطاب به مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم نامه‌ نوشته و از این انتصاب انتقاد کردند. در این نامه به «مسیر عجیب و غریب» طی شده برای انتخاب استاندار اصفهان اشاره شده‌است. گرچه جزییاتی از این «راه» مشخص نیست اما احتمال دارد که این کنایه با وعده برخی مقامات ارشد دولت به فعالان سیاسی استان ارتباط داشته باشد. در این نامه آمده: «دولتمردان منتسب به جنابعالی در پایتخت با پیچیده ساختن فرایند انتخاب ارشدترین عضو دولت در استانِ ‌ِ پر چالشی چون اصفهان و با طی نمودن راهی عجیب و غریب در فرایند انتخاب استاندار، فضایی را فراهم آوردند تا امروزه روز مخالفان قسم خورده جریان پیروز در انتخابات، طلبکار دولت و‌ جریانهای همسو با آن شده و کار به جایی رسد که حتی در تریبون‌های رسمی و غیر رسمی علاوه بر بیان خواسته‌های سهم‌خواهانه، خط و نشان‌ها برای جریان اکثریت پیروز در انتخابات بکشند.» آنها همچنین از پزشکیان خواستند «به استاندار جدید نیز دستور‌ موکّد فرمایید تا جهت تبعیت از نظرات مشعشع برخی نمایندگان استان (از جمله آقایان بانکی پور در حوزه‌ی عفاف و حجاب و فرزندآوری، نقد‌علی در حوزه ی تخصص‌گرایی و ابوترابی در حوزه‌ی مدیریت انرژی و تنظیم ساعت اداری) تلاشیمضاعف مبذول فرمایند.»

 

8- مگر ممکن است؟

فتح‌الله معین، عضو پیشین شورای شهر اصفهان در مورد دوره شهرداری جمالی‌نژاد به «شبکه شرق» می‌گوید: «ایشان دو سال و نیم حدودا شهردار اصفهان بود که بیشتر به امور جاری پرداخت و من به عنوان عضو شورای شهر اقدام شاخصی ندیدم. حتی در سه‌شنبه‌های بدون خودرو نمی‌دیدم که کارمندان شهرداری از ایشان تبعیت کنند. البته در باغچه‌ها نورافکن گذاشت که نور روی درختان بیفتد.» 

او معتقد است حضور جمالی‌نژاد اساسا نمی‌تواند جو عمومی استان را بیش از این اصولگرایی کند چرا که «در دو سه سال گذشته آنقدر انتصاب‌ها در راستای خالص‌سازی بوده که انتظار نمی‌‌رود که اساسا بتوان استان را اصولگرا‌تر کرد.» معین با انتقاد از دوران مدیریت جمالی‌نژاد می‌گوید: «اگر بحث سیاسی را کنار بگذاریم، استان مشکلات بسیاری دارد. در یک سال گذشته شاهد بیشترین قطعی آب زاینده‌رود بودیم. در بهار و تابستان به لحاظ آلودگی هوا رکورد زدیم. وقعیت ترافیک شهری بدتر شده‌است و بسیاری مشکلات دیگر که نشان از حضور مدیران ناکارآمد دارد.»

 

9- دولت صفر-پایداری‌ها یک

۱۹ نماینده مجلس استان، ۱۳ عضو شورای شهر اصفهان، شهردار اصفهان و بسیاری از مقامات اجرایی و در یک کلام اغلب پست‌های اجرایی و اداری و ... در دست اصولگرایان این شهر است و سایر گروه‌های سیاسی سهم اندکی در اداره استان دارند و حالا با انتخاب جمالی‌نژاد به عنوان استاندار اصفهان گعده اصولگرایان تکمیل می‌شود. اگر از گرایش‌های سیاسی بگذریم، باز هم انتخاب جمالی‌نژاد  که یک دوره شهرداری اصفهان را برعهده داشته، سوال برانگیز است و این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا عملکرد او در زمان شهرداری اصفهان آنقدر درخشان ارزیابی شده که استانی با هزار و یک بحران آب و فرونشست و آلودگی و ترافیک و ... را به دستش سپردید؟

همچنین بر اساس اطلاعیه کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات اصفهان، مسعود پزشکیان با ۷۰۲ هزار و ۹۷۵ رای معادل ۳۸.۳۵ درصد آرا و سعید جلیلی با یک میلیون و ۸۰ هزار و ۹۲۳ رای معادل ۵۸.۹۸درصد آرای ماخوذه در این استان را کسب کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها