|

چرا کار ترامپ به بازداشت کشید؟

دونالد پای میز محاکمه

ترامپ در مسیر دادگاه در شبکه اجتماعی خود ساخته‌اش نوشت: خیلی سورئال به نظر می‌رسد. نمی‌توان باور کرد که این اتفاق در آمریکا رخ می‌دهد.

دونالد پای میز محاکمه

مهسا مژدهی- روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین، ترامپ برای مدت‌زمانی کوتاه در پشت درهای بسته، بازداشت شد. این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده با اتهامات جدی روبه‌رو شده و دستگیر می‌شود.

ترامپ در مسیر دادگاه در شبکه اجتماعی خود ساخته‌اش نوشت: خیلی سورئال به نظر می‌رسد. نمی‌توان باور کرد که این اتفاق در آمریکا رخ می‌دهد.

 

چرا ترامپ متهم شد و به دادگاه رفت؟

اتهام بر سر پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، مدل و بازیگر فیلم‌های غیرمعمول، از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ بر سر زبان‌ها بود. اما هیئت منصفه دادگاهی در منهتن، بالاخره در سال ۲۰۲۳ موفق شد تا او را با وارد کردن ۳۴ اتهام به نیویورک بکشاند تا در پشت درهای بسته به سوالات پاسخ داده و انگشت‌نگاری و برای دقایقی بازداشت شود.

دونالد ترامپ متهم به پرداخت حق‌السکوت و تلاش برای پنهان کردن خبرهای منفی درباره کارزار انتخاباتی‌اش متهم شده است. او نه‌تنها حق‌السکوت پرداخته تا بر روی ارتباطش با دنیلز در زمانی که با ملانیا ترامپ در یک ازدواج بوده، سرپوش بگذارد بلکه برای اینکار اسناد تجاری را جعل کرده است. این اتهام می‌تواند بسیار جدی باشد و منجر به زندانی شدن ترامپ شود.

بخشی از پرونده هم به یک دربان مربوط می‌شود که ادعا می‌کند اطلاعاتی درباره یک کودک دارد که می‌گوید ترامپ خارج از رابطه زناشویی، از یک زن دیگر داشته است و پول گرفته تا این ادعاها را در زمان انتخابات ۲۰۱۶ تکرار نکند. دیود پِکِر، دوست ترامپ و ناشر «نشنال انکوایرر»، متهم است که به آن دربان ۳۰ هزار دلار پرداخت کرد تا از قید روایت کردن آن ماجرا بگذرد.

 

آماده‌باش پلیس برای مقابله با طرفداران ترامپ

تجربه سال ۲۰۲۰ به پلیس ایالات متحده نشان داد که طرفداران ترامپ می‌توانند برای امنیت کشور مشکلاتی را فراهم کنند. همین موضوع باعث شد تا پلیس در نیویورک از زمان اعلام اتهامات علیه ترامپ به حالت آماده باش در بیاید.

 

در دادگاه ترامپ چه گذشت؟

ترامپ از فلوریدا به نیویورک آمد تا در دادگاه منهتن مقابل قاضی خوان مِرچَن قرار بگیرد و در مورد اتهاماتش توضیح دهد. دادگاه در پشت درهای بسته برگزار شد و تنها چهار عکاس در آن حضور داشتند. قرار بر این بود که فیلمی از این دادگاه منتشر نشود و اوضاع همانطور که پیش‌بینی می‌شد پیش رفت.

بر اساس عکس‌ها، دونالد ترامپ با چهره‌ای مصمم و عبوس در دادگاه حاضر شده و همه اتهامات از جمله ارتباط با دو زن را به کل رد کرده است. هنگام بازداشت به او دستبند نزده‌اند و تنها انگشت‌نگاری از ترامپ انجام گرفته.

ترامپ پس از طی کردن این مراحل از در دادگاه بیرون آمد و دوربین‌های فیلمبرداری چهره خشمگین او را ثبت کردند. شبکه‌های تلویزیونی‌ آمریکایی در تحلیل زبان رئیس‌جمهور سابق گفتند که او در طول دادگاه و بعد از آن از وقایع پیش آمده به شدت عصبانی بوده است.

 

روند پرونده طولانی خواهد بود

پیشبینی می‌شود که روند پرونده قضایی ترامپ تا مدت‌ها طول بکشد. محاکمه کردن او کار یک ماه و دو ماه نیست و احتمالا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، ایالات متحده درگیر این پرونده باشد.

دونالد ترامپ خود را مهم‌ترین نامزد انتخابات ۲۰۲۴ از سوی جمهوری‌خواهان می‌داند. نظرسنجی‌ها می‌گویند که میزان محبوبیت ترامپ اصلا کم نیست. حضور ترامپ در دادگاه و مسائل پیش آمده برای او می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده موثر باشد. اما این مانع از حضور ترامپ در انتخابات نخواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها