|

درآمد ۵۷۱ میلیون دلاری مصر از کانال سوئز در ۹ ماه

​در بررسى رسانه‌های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روسیا الیوم، العربی الجدید، الجزیره، اسپوتنیک.

درآمد ۵۷۱ میلیون دلاری مصر از کانال سوئز در ۹ ماه

در این میان اسپوتنیک در گزارشی به  درآمد ۵۷۱ میلیون دلاری مصر از کانال سوئز در ۹ ماه پرداخته است.

 

اسپوتنیک

درآمد ۵۷۱ میلیون دلاری مصر از کانال سوئز در ۹ ماه

کانال سوئز طی ماه های ژوئیه ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ بیش از ۵۷۱ میلیون دلار درآمد برای مصر به همراه داشته است.

درآمد های غیرمالیاتی در بودجه مصردر دوره مذکور با افزایش ۳۵۷ میلیون دلاری نسبت به دوره مشابه در سال پیش از آن به حدود ۶ میلیارد دلار رسید.

این درآمد ها حاصل از فروش کالا و خدمات، درآمدهای غیر مالیاتی، درآمد اداره کانال سوئز، نهادهای اقتصادی، بازگشت وجوه مقروضه و دیگر درآمدهای غیرمالیاتی بوده ست.

اولین مازاد درآمد مصر در بودجه کل سال جاری به ارزش بیش از ۱.۶ میلیارد دلار طی دوره ژوئیه تا ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ بوده که بیش از ۰.۵ درصد از تولید داخلی این کشور را شکل می دهد.

مجموع درآمد های محقق شده در بودجه کل مصر طی دوره مذکور با رشد 18.5 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال پیش از آن بیش از 30 میلیارد دلار بوده است.

 

روسیا الیوم 

اردن میزبان مذاکرات دولت یمن و انصار الله بر سر پرونده اسرا

 امان پایتخت اردن، میزبان مذاکرات هیئت های دولت مورد حمایت عربستان در یمن و جماعت انصار الله یمن درخصوص پرونده اسرا و بازداشت شدگان بود.

یک منبع دولتی در یمن گفت که مذاکرات جدید بین دو طرف از روز گذشته در امان آغاز شده است.

وی افزود که این رایزنی تحت اشراف و نظارت سازمان ملل برگزار می شود و سرنوشت همه اسرا و بازداشت شدگان از دو طرف را مشخص خواهد کرد.

منبع مذکور گفت که این هیئت ها از 5 نفر در دولت یمن و 5 نفر در جماعت انصار الله تشکیل شده است.

پیشتر یحیی محمد کزمان، رئیس هیئت دولت یمن در مذاکرات گفته بود که این مذاکرات با هماهنگی با دفتر فرستاده سازمان ملل در یمن برگزار می شود.

از طرفی دیگر عبدالقادر المرتضی، رئیس هیئت مذاکره کننده انصار الله گفته بود که دور جدید از مذاکرات بر سر پرونده اسرا در امان با نظارت سازمان ملل با هدف ایجاد راه حل برای موانع و اختلافات بر سر اجرای توافق پیشین انجام می شود.

 

الجزیره

استقبال شورای امنیت ملی امریکا از سفر امیر قطر به عراق

شورای امنیت ملی امریکا از سفر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به بغداد استقبال کرد.

این شورا در بیانیه ای بر حمایت کامل خود از حاکمیت عراق و تحکیم روابط آن در شورای همکاری و جهان عرب تاکید کرد.

شورای امنیت ملی امریکا از حمایت موثر امیر قطر و نخست وزیر عراق و سایر سران و رهبران در منطقه و ملت عراق استقبال کرد.

این شورا در بیانیه خود، همچنین مشارکت نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در مذاکرات بین بغداد و اربیل را امری مثبت خواند.

امیر قطر پنجشنبه طی سفری رسمی و یک روزه به عراق سفر کرد.

 

العربی الجدید

سخنگوی دولت عراق: بغداد بیشترین بهره را از بهبود روابط تهران و ریاض می‌برد

سخنگوی دولت عراق با تأکید بر اهمیت برقراری وضعیت امنیتی تازه در منطقه، گفت که عراق بیشترین بهره را از بهبود روابط ایران و عربستان می‌برد.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق تأکید کرد که بهبود روابط کشورهای منطقه بنیان ثبات در منطقه است و عراق بیشترین بهره را از برقراری روابط عراق و عربستان می‌برد و می‌کوشد که شریک و واسطه ایجاد معادلاتی باشد که موجب ثبات در کل منطقه شود.

وی افزود که عراق بعد از ۲۰۰۳ از تعارض منافع کشورهای منطقه آسیب شدید دید و افزود که شکوفایی اقتصادی عراق و سرمایه‌گذاری در این کشور نیازمند وضعیت امنیتی تازه‌ای است چون بی ثباتی مانع اصلی ورود سرمایه به هر کشوری است.

العوادی ادامه داد که بهبود روابط ترکیه و کشورهای شورای همکاری و عربستان و ایران موجب برقراری ثبات در سطح جهان اسلامی و آرامش در منطقه می‌شود و به عراق برای پیشرفت و ثبات کمک می‌کند.

وی افزود که وضعیت تازه‌ای در منطقه برپا شده که باعث شده همه کشورها اندیشه‌ای توسعه‌محور پیدا کنند و مسائل اقتصادی و بازرگانی و پروژه‌های راهبردی حرف اصلی را در این کشورها بزند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها