|

العالم فی 60 ثانیة

از ویزای توریستی خلیج فارس تا خودروى بومى عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان امارات، الجزیره، العربی الجدید، الخلیج اونلاین و روسیا الیوم.

از ویزای توریستی خلیج فارس تا خودروى بومى عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان امارات : 

ویزای توریستی خلیج فارس قبل از سال 2025 لازم الاجرا خواهد شد

عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات گفت: وزرای گردشگری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در هفتمین نشست خود که اخیرا در عمان برگزار شد، ویزای توریستی خلیج فارس را تصویب کردند که نشان می‌دهد رویه‌های مربوط به اجرای این ویزا طی یک ماه آینده توسط وزرا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و وزارت کشور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آن را تصویب و سپس در اجلاس آینده خلیج فارس ارائه خواهد کرد.

وی افزود که پس از تایید ویزا، کنترل‌ها و قوانینی برای اجرای آن اعمال خواهد شد. ویزای جدید به دارنده آن اجازه می دهد تا با ویزای توریستی یکپارچه از 6 کشور دیدن کند. 

 

الخلیج اونلاین:

 تولید انبوه " اِسنام " خودروی بومی عربستان از سال آینده

 عربستان اعلام کرد که تولید خودرو در این کشور از اواسط سال آینده با ظرفیت 30 هزار دستگاه در سال آغاز خواهد شد.

فهد الدهیش، رئیس و مدیرعامل شرکت ملی خودروسازی «اِسنام» عربستان اعلام کرد که کارخانه این شرکت واقع در شهر الجبیل عربستان تولید خود را اواسط سال آینده آغاز خواهد کرد.

وی گفته که ظرفیت تولید این کارخانه که نخستین کارخانه خودروسازی عربستان است، در مرحله نخست به 30 هزار دستگاه و تا 4 سال پس از آغاز تولید، به 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

الدهیش همچنین از امضای قراردادهایی با 6 شرکت کره ای برای تجهیزات و اجزای تولید خبر داد که شامل بیش از 30 تامین کننده است.

 

الجزیره: 

راه اندازى خط تولید هیوندای در عربستان 

رئیس جمهور کره جنوبی خبر داد که گروه «هیوندای موتورز» با راه‌اندازی کارخانه تولید خودرو در عربستان موافقت کرده است.

یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، روز یکشنبه (23 اکتبر) در سفر خود به ریاض این خبر را اعلام کرد و پس از آن شرکت هیوندای و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان (دولتی) این توافق را امضا کردند.

وزارت صنایع کره جنوبی نیز اعلام کرد که ظرفیت تولید سالانه این خط 50 هزار خودروی برقی و گازی خواهد بود و افزود که این اولین کارخانه خودروسازی کره جنوبی در خاورمیانه خواهد بود. به موجب سند چشم‌انداز 2030 عربستان، این کشور تولید 300 هزار خودرو در سال را تا سال 2030 هدف‌گذاری کرده است.

 

العربی الجدید: 

امضای توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس  و چین

 جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، تاکید کرد که توافق نامه تجارت آزاد بین شورای همکاری و چین که مذاکرات درباره آن جریان دارد، موجب تقویت روابط در همه زمینه ها خصوصا در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری می شود.

البدیوی در حضور وزرای اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و وانگ ون تاو، وزیر اقتصاد چین، در گوانژو گفت که این توافق نامه تجاری برای بسیاری از کشورها در تمامی ابعاد اقتصادی، منطقه ای و بین المللی سودمند خواهد بود.

وی در ادامه گفت توافق دوجانبه درباره تجارت آزاد ماحصل توافق نامه ای است که در سال 2004 در چارچوب همکاری اقتصادی بین شورای همکاری خلیج فارس و چین امضا شده و تا به امروز ده دوره تشکیل جلسه داده است.

 

روسیا الیوم:

 صادرات یک میلیون تُن گاز از قطر به یتالیا

دو شرکت وابسته به شرکت انرژی قطر و شرکت انی ایتالیا، توافقنامه ای بلندمدت برای خرید و فروش حدود یک میلیون تن گاز طبیعی مایع امضا کردند.

به موجب این توافقنامه گاز مایع طبیعی قطر در بندر بیومبینو در منطقه توسکانا ایتالیا تحویل داده می شود. صادرات این محموله های گاز از سال 2026 آغاز می شود و به مدت 27 سال ادامه خواهد داشت. این توافقنامه از سوی سعد بن شریده الکعبی، وزیر امور انرژی قطر و مدیرعامل شرکت انرژی قطر و کلاودیو دیسکالزی، مدیرعامل شرکت انی ایتالیا امضا شد. پیش از این قطر، قراردادهای مشابهی با دو شرکت چینی و نیز با هلند و فرانسه امضا کرده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها