|

تائید اجتهاد داوطلبان خبرگان از طریق آزمون و شورای نگهبان/ نام‌نویسی ۳۷ نفر در اولین روز

معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد: در مجموع در روز اول ۳۷ نفر نام‌نویسی کردند که نسبت به مدت مشابه دوره قبل، ۱۰ نفر اضافه شده است.

تائید اجتهاد داوطلبان خبرگان از طریق آزمون و شورای نگهبان/ نام‌نویسی ۳۷ نفر در اولین روز

به گزارش شبکه شرق، معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در مجموع در روز اول ۳۷ نفر نام‌نویسی کردند که نسبت به مدت مشابه دوره قبل، ۱۰ نفر اضافه شده است.

سیدمحمدتقی شاهچراغی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین آمار از ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان اظهار داشت: در مجموع در روز اول ۳۷ نفر نام‌نویسی کردند که نسبت به مدت مشابه دوره قبل، ۱۰ نفر اضافه شده است.

وی درباره فرآیند انتخابات مجلس خبرگان بر اساس آیین‌نامه توضیح داد: قانون تعریف کرده که آیین نامه انتخاباتی را خود مجلس خبرگان مصوب می‌کند. تنها تفاوت این دوره با دوره‌های قبل این است که در دوره‌های قبل، هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مجزا بود اما در این دوره به جهت انسجام و هماهنگی بیشتر، مشترک است.

شاهچراغی که در برنامه صف اول سخن می گفت، ادامه‌ داد: در مجلس خبرگان برابر قانون، بواسطه اینکه کسانی که می‌آیند الزاما باید اجتهاد شان تایید شده باشد یا باید مدرک ارائه بدهند و در آزمون شرکت کنند. مگر کسانی که برابر قانون اجتهادشان توسط مقام معظم رهبری تایید شده باشد و یا کسانی که در دوره قبلی مجلس خبرگان شرکت کردند و قبلا اجتهادشان تأیید شده و باید در آزمون شرکت کنند که تکلیف آزمون هم هنوز قطعی نشده است.

معاون سیاسی وزارت کشور درباره تشخیص اجتهاد داوطلبان توسط شورای نگهبان گفت: اجتهاد توسط آزمون مشخص می‌شود، اما فقهای شورای نگهبان باید تایید کنند. قانون در مواردی تنها اختیار را به فقهای شورای نگهبان داده است. اما این دو مسیر در کنار یکدیگر پیش می‌روند.

وی اضافه کرد: نحوه بررسی اعتراض در انتخابات مجلس خبرگان در مسیر خود فقهای شورای نگهبان است.

شاهچراغی همچنین درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مرحله به مرحله اطلاعات به هیات‌های اجرایی داده می‌شود. در کشور هزار و ۲۱۸ هیات اجرایی داریم که ۵ هیات اجرایی مخصوص اقلیت‌های دینی، هزار و ۲۱۳ هیات اصلی و فرعی و هیات‌های اصلی فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: فرم‌هایی که در سامانه بارگذاری شده و استعلام مراجع ۵ گانه در مرحله اول به هیات‌های اجرایی داده می‌شود. هیات‌های اجرایی تا هجدهم آبان فرصت دارند بررسی‌ها را انجام دهند. پس از آن نقطه نظرات هیات‌های اجرایی به داوطلبان اعلام می‌شود در نهایت هم نتیجه بررسی به وسیله پیامک به داوطلبان اعلام می‌شود.

شاهچراغی درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی تصریح کرد: قانون انتخابات برای انتخابات تمام الکترونیکی یک هشتم حوزه‌های انتخابیه‌ای که بیش از دو نماینده دارند، پیش‌بینی کرده است. در این حوزه‌های انتخابیه ثبت نام و احراز هویت رای دهندگان در تمامی شعب به صورت الکترونیکی است.

 
منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها