|

دور دنیا در یک دقیقه

استعفای نماینده بریتانیایی در حمایت از آتش‌بس غزه

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

استعفای نماینده بریتانیایی در حمایت از آتش‌بس غزه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا راهی مجلس نمایندگان آمریکا می‌شویم که حکم به تنبیه رشیده طالب داده اند. سپس به سئول می‌رویم که درگیر هجوم ساس‌ها است. در آخر هم سری به پارلمان بریتانیا می‌زنیم. موضوع غزه داغ است.

آمریکا؛ رای مجلس نمایندگان به سانسور رشیده طالب

اظهارات انتقادی‌ رشیده طالب نسبت به اسرائیل در کنگره کار دستش داده است. رشیده طالب دموکرات تنها نماینده فلسطینی- آمریکایی کنگره از میشیگان است.

رشیده طالب به شعار فلسطینی‌ها از رودخانه (اردن) تا دریا (مدیترانه) وفادار است و این وفاداری برایش گران تمام شده است. 

مخالفان طالب می‌گویند او حمله ۷ اکتبر حماس را نادیده می‌گیرد. پس باید جریمه شود. سانسور یک مرحله پیش از اخراج از مجلس است. نه تنها جمهوریخواهان که دموکرات‌ها هم در تنبیه طالب موافق بوده اند.

دانشمندان اروپایی: این گرم‌ترین اکتبر جهان است

محققان و دانشمندان اتحادیه اروپا می‌گویند سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال جهان طی ۱۲۵ هزار سال گذشته بوده است!

جهان سال گذشته هم اکتبر گرمی را تجربه کرد، اما امسال با ۰.۴ درجه سانتیگراد دمای بالاتر، رکورد جدیدی به جا گذاشته است. دانشمندان معتقدند این گرم‌ترین اکتبر جهان است. 

 به‌طور کلی دمای میانگین هوای اکتبر در جهان نزدیک به دو درجه سانتیگراد بالاتر از دمای هوای مشابه در دوران ماقبل صنعتی ( ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰) است.

آلمان؛ سیاست‌های پذیرش مهاجر سخت‌‌تر می‌شود

درست پس از این که ایتالیا تصمیم گرفت مرکز پذیرش پناهجویان قایق‌سوار را در آلبانی راه‌اندازی کند، آلمان هم سیاست‌های پذیرش پناهجو را محدودتر کرد.

اولاف شولز، صدر اعظم آلمان برنامه محدود کردن تسهیلات برای مهاجران را تصمیمی تاریخی توصیف کرده است. شولز با هدف کاهش پذیرش پناهجو از سوریه، افغانستان و ترکیه این برنامه را تدارک دیده است.

مخالفان صدر اعظم می‌گوید کاهش تسهیلات اجتماعی به پناهجویان مساوی است با افزایش فقر و پیامدهای آن در جامعه مهاجران و پناهجویان. 

کره جنوبی؛ بازگشت ساس‌ها به سئول

کشوری که موفق شده بود از شر ساس‌ها خلاص شود، دوباره درگیر این موجودات خونخوار شده است. ساس‌ها به سئول پایتخت کره جنوبی بازگشته اند. 

پایان همه‌گیری کرونا و رونق گرفتن صنعت گردشگری نقش مهمی در بازگشت ساس‌ها به هتل‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی به بسیاری از کشورهای از جمله، فرانسه، بریتانیا و کره جنوبی داشته است.

کره جنوبی در دهه ۶۰ میلادی با راه اندازی کمپین « ساس‌ها را له کنید » موفق شده بود از این بحران پیروز خارج شود. به نظر می‌رسد کمپینی دیگر در راه باشد.

بریتانیا؛ استعفای یک نماینده در حمایت از آتش‌بس غزه

آقای عمران حسین نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا از نمایندگی کناره‌گیری می‌کند. پای فلسطین و غزه و آرمان‌های این نماینده در میان است.

او حامی برقراری آتش‌بس در غزه است؛ بر خلاف کر استارمر رهبر حزب که خواستار توقف کمک‌های بشردوستانه است. حسین ترجیح می‌دهد آزادانه و با قدرت مواضع خود را درباره فلسطین و جنگ غزه بیان کند.

او می‌گوید من با استارمر که موافق قطع برق و آب غزه بود،‌ هم‌نظر نیستم. وجدان من اجازه نمی‌دهد موافق باشم. پس استعفا می‌دهم تا راحت‌تر بتوانم این حرف‌ها را بزنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها