|

العالم فی 60 ثانیة

از تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه تا مسابقات رالی دبی

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،خبرگزاری رسمی عراق، العربی الجدید، الامارات الیوم، الجزیره و شفق نیوز.

از تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه تا  مسابقات رالی دبی
خبرنگار: ذلفا معیل

 

الجزیره: 

تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه

سی و ششمین روز جنگ در نوار غزه در حالی آغاز شد که اسرائیل بمباران مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را تشدید کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که عملیات در مجتمع بیمارستانی الشفاء، بزرگترین بیمارستان فلسطین به علت «اتمام سوخت» آن به حالت «تعلیق» درآمده است.

هفتمین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل و غزه روز جمعه با حضور تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی برگزار شد.

تدروس ادهانوم در این نشست گزارشی از وضعیت وخیم درمانی و بهداشتی در غزه ارائه کرد. او گفت که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در حملات اسرائیل علیه غزه کشته می‌شود.

سازمان یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد که زندگی یک میلیون کودک در نوار غزه در خطر است و همه خدمات درمانی به کودکان در سراسر نوار غزه در حال توقف است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

توافقات مالی جدید عراق با امریکا برای تأمین ارز

یک مقام دولتی عراقی گفت که در چند روز گذشته نشست های فشرده ای در ابوظبی بین هیئتی از بانک مرکزی عراق و طرف امریکایی مسئول عملیات نقل و انتقال ارز برای پوشش واردات عراق انجام شد.

این منبع دولتی گفت: این مذاکرات منجر به تصمیم گیری ها و سازوکارهایی شد که به تسهیل روند نقل و انتقالات خارجی مربوط به واردات از طریق پنجره فروش ارز کمک می کند.

در این مذاکرات توافق شد که موجودی پنج بانک عراقی در حساب هایشان به دلار نزد بانک های اردن و حواله ها از طریق «جی پی مورگان» افزایش یابد.

 

العربی الجدید:

 چرا نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض ادغام شد

وزارت خارجه عربستان شب گذشته اعلام کرد که دو نشست سران کشورهای اسلامی و عربی که قرار است امروز به صورت اضطراری برگزار شود، ادغام می شوند.

پیش از این قرار بود نشست فوق العاده سران کشورهای عربی و نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی به صورت مجزا برگزار شود.

منابع آگاه علت ادغام نشست های سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض را عدم انسجام و هماهنگی طرف ها بر سر تصمیمات مهم علیه اسرائیل دانستند.

برخی منابع گفتند که نیمی از وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواستار ادغام این دو نشست شدند و عربستان با آن موافقت کرد.

 

شفق نیوز: 

رکوردشکنی اوپک پلاس با افزایش تولید نفت ایران و عراق

عراق در این ماه بالاترین میزان تولید نفت در 9 ماه اخیر و ایران نیز بالاترین میزان در 5 سال اخیر را تجربه کرد.

بررسی های اوپک پلاس حاکی از افزایش تولید از سوی کشورهای سازمان اوپک پلاس و شرکایش در خارج است که کسری سهم این سازمان را به 827 بشکه در روز کاهش داده است.

گفتنی است 13 عضو اوپک در این ماه با افزایش 130 هزار بشکه ای، روزانه 27.89 میلیون بشکه نفت وارد بازار کرده اند. همچنین 10 شریک اوپک نیز با افزایش 50 هزار بشکه ای میزان تولید روزانه خود را به 14.82 میلیون بشکه رساندند.

 

 الامارات الیوم: حضور ستارگان رالی جهان در دبی 

 مسابقات رالی بین المللی دبی در هفتمین دوره خود از دیروز در دبی  آغاز شد و تا فردا یکشنبه در یک رویداد بین المللی که نشان دهنده دور نهایی مسابقات جهانی رالی بیابانی (BAHA) برای اتومبیل ها و موتورسیکلت ها است، ادامه دارد.

مراسم  افتتاح در اسکله فستیوال سیتی در دبی برگزار شد، قبل از شروع مراسم یک مرحله نمایشی به مسافت دو کیلومتر برگزار شد. این رالی در مجموع 673 کیلومتر برگزار می شود.

گرچه عنوان قهرمانی جهان در رده "T4" به نفع راننده برزیلی کریستیانو دی سوزا با 192 امتیاز قطعی شد، اما رقابت در دبی عنوان "T3" را به مشاری الظفیری کویتی خواهد داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها