|

العالم فی 60 ثانیة

از کاهش تورم عربستان تا نمایشگاه کتاب شارجه

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،روسیا الیوم، الشرق الاوسط، الامارات الیوم، خبرگزاری رسمی عراق و الجزیره.

از کاهش تورم عربستان تا  نمایشگاه کتاب شارجه
خبرنگار: ذلفا معیل

روسیا الیوم: 

ورود نخستین کامیون حامل سوخت به غزه

خبرنگار روسیا الیوم در مصر اعلام کرد که نخستین کامیون حامل سوخت از گذرگاه مرزی رفح وارد نوار غزه شد.

این در حالی است که پیش از این مقامات اسرائیلی بارها تاکید کرده بودند که به هیچ وجه سوخت وارد غزه نخواهد شد. گفتنی است گذرگاه رفح در غزه نیز تحت کنترل اسرائیل است و بدون هماهنگی با آن چیزی وارد غزه نخواهد شد.

از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در هفت اکتبر، اسرائیل، آب، غذا، دارو، برق و سوخت را از ساکنان غزه که شمار آنها به بیش از دو میلیون می رسد، دریغ کرده است.

 

الشرق الاوسط: 

کاهش تورم در عربستان 

 مرکز آمار عربستان اعلام کرده است که نرخ تورم عربستان برای پنجمین ماه متوالی در ماه اکتبر کاهش 1.6 درصدی داشته است.

بر اساس بیانیه مرکز آمار عربستان، نرخ تورم این کشور برای پنجمین ماه متوالی به روند کاهش خود ادامه داده است و در مقایسه با اکتبر سال گذشته 1.6 درصد کاهش داشته است. این نرخ تورم، کمترین میزان تورم از فوریه سال 2022 است.

نرخ تورم عربستان سعودی در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه سپتامبر سال گذشته به 1.7 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه عربستان در ماه اوت 2 درصد و در ماه ژوئیه 2.3 درصد بود.

بر اساس داده های مرکز آمار عربستان با افزایش 14.9 درصدی نرخ اجاره بهای ساختمان های مسکونی، نرخ اجاره بهای ساختمان های تجاری و مغازه ها در ماه اکتبر نیز افزایش 9.3 درصدی داشته است. 

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

مجوز بانک مرکزی عراق برای واردات دلار 

 یک منبع دولتی در عراق گفت که بانک مرکزی این کشور طی دو روز گذشته مجوزهایی رسمی برای 3 بانک خصوصی عراق به منظور واردات دلار مورد نیاز مشتریانشان به میزان 100 میلیون دلار صادر کرده است.

این منبع افزود: محموله دلار برخی از این بانک ها در حال حاضر به عراق رسیده و درخواست هایی از سوی دیگر بانک ها وجود دارد که در انتظار تصمیم گیری توسط بانک مرکزی عراق است.

این منبع همچنین اعلام کرد: بانک تجارت عراق (TBI) در حال انجام مذاکراتی مهم با تعدادی از شرکت های بین المللی برای انتقال مبالغی به میزان 120 میلیون دلار است و این مذاکرات ظرف چند روز آینده به پایان می رسد.

 

الجزیره: 

چهلمین روز جنگ در غزه 

 چهلمین روز درگیری‌ها در نوار غزه پس از اجرای عملیات «طوفان الاقصی» در حالی آغاز شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای آن وارد بیمارستان الشفا در غزه شده‌اند، مکانی که طی روزهای اخیر گزارش‌های بسیاری پیرامون درگیری‌ها در اطراف آن، به دام افتادن بیماران و اتمام تجهیزات پزشکی آن منتشر شده است.

یکی از پزشکان حاضر در بیمارستان الشفا به سی‌ان‌ان گفت که سی دقیقه قبل از شروع عملیات اسرائیل در بامداد چهارشنبه به آنها اخطار داده شد.

صلیب سرخ فلسطین روز سه‌شنبه اعلام کرد که مابقی بیماران، پزشکان و خانواده‌هایشان بیمارستان قدس در شمال غزه را تخلیه کرده‌اند. یکی از سخنگوهای صلیب سرخ در این روز گفته بود که سیصد نفر در بیمارستان قدس هستند که بدون غذا و بدون برق گرفتار شده‌اند و امکان خروج از بیمارستان را ندارند.

 

الامارات الیوم:

 "نمایشگاه کتاب شارجه" برای سومین بار بزرگترین نمایشگاه جهان شد

نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه برای سومین سال متوالی موفق شد، به عنوان «بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان از نظر خرید و فروش حق چاپ» دست یابد. این نمایشگاه با  شعار «ما کتاب‌ها حرف می‌زنیم» آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه که در مدت 12 روز برگزار شد، شاهد میزبانی گروه نخبه ای از چهره های هنری، فرهنگی و رسانه ای بود که مهمترین آنها کاظم الساهر هنرمند، باسم یوسف روزنامه نگار، وول سویینکا نویسنده نیجریه ای برنده جایزه جایزه نوبل ادبیات و  همچنین میزبان گروه نخبه ای از نویسندگان عرب و بین المللی بود که برنده جوایز معتبر ادبی مانند احلام مستقانمی رمان نویس، احمد مراد نویسنده، شریان الدعیانی شاعر کویتی  شدند، بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها