|

این خبر در حال به‌روز‌ رسانی است؛

آغاز حملات آمریکا/ بیانیه سنتکام/ بایدن: حمله با دستور من انجام شد/ واکنش عراق و سوریه به حمله آمریکا/ جان کربی: حملات ادامه دارد/ شهادت یک مستشار ایرانی

حملات ایالات متحده به مواضع گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه، در پاسخ به حمله به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن آغاز شد.

آغاز حملات آمریکا/ بیانیه سنتکام/ بایدن: حمله با دستور من انجام شد/ واکنش عراق و سوریه به حمله آمریکا/ جان کربی: حملات  ادامه دارد/ شهادت یک مستشار ایرانی

به گزارش شبکه شرق، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به کشته شدن سه نظامی این کشور در حمله به پایگاه «برج ۲۲» در مرز سوریه و اردن، حملاتی را به مواضع «گروه‌های تحت حمایت ایران» در عراق و سوریه انجام داده است.

حمله آمریکا به مواضع نیروی قدس سپاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد: «ساعت ۱۶ به وقت منطقه زمانی شرقی، به بیش از ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه حمله کرده است.»

«نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند.»

«نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند.»

«در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق به کار گرفته شد. تاسیساتی که مورد اصابت قرار گرفت شامل عملیات فرماندهی و کنترل، مقرها، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها و انبارهای وسایل نقلیه بدون سرنشین (پهپادها) و تأسیسات زنجیره تأمین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند.»

طبق این بیانیه، در این حملات از ۱۲۵ بمب دقیق استفاده شده است و مراکز فرماندهی و کنترل عملیات‌ها، مراکز اطلاعاتی، راکتی و موشکی، انبارهای ذخیره پهپادها و تاسیسات لجستیکی گروه‌های تحت حمایت ایران هدف قرار گرفته‌اند.

بایدن: حمله آمریکا با دستور من انجام شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش ایالات متحده به دستور او به مواضعی در عراق و سوریه حمله کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه توضیح داد: «پاسخ ما امروز آغاز شد و در زمان‌ها و اماکنی که انتخاب می‌کنیم، ادامه خواهد یافت.»

جو بایدن گفته است: «ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر دنیا نیست.»

همچنین بایدن در بیانیه خود اعلام کرد: «به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده به تاسیساتی در عراق و سوریه که سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن برای حمله به نیروهای آمریکا استفاده می‌کنند، حمله کردند. پاسخ ما از امروز آغاز شد. در زمان‌ها و مکان‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم، ادامه خواهد یافت.»

وزیر جنگ آمریکا: به عراق و سوریه ۸۵ بار حمله کردیم

لوید آستین وزیر جنگ آمریکا در رابطه با حملات امشب آمریکا در عرقا و سوریه گفت: «نیروهای ما امروز به هفت پایگاه در عراق و سوریه ۸۵ بار حمله کردند.»

او مدعی شد که «این حملات نیروی قدس و شبه نظامیان وابسته به آن را هدف قرار دادند.»

آستین با اشاره به دستور حملات از سوی بایدن نیز گفت: «پرزیدنت بایدن دستوراتی را برای اتخاذ تدابیر اضافی برای پاسخگویی سپاه پاسداران ایران و شبه نظامیان وابسته به آن صادر کرد.»

این حملات آمریکا آغازگر مجموعه‌ای از حملات هستند

در همین رابطه رسانه‌های سوری گزارش دادند که آمریکا، ۱۲ نقطه را در شهرهای المیادین، ابوکمال و گذرگاه قائم در شرق سوریه هدف قرار داده است.

فاکس‌نیوز نیز به‌نقل از یک مقام پنتاگون مدعی شد که حملات آمریکا در خارمیانه «از چندین پلتفرم» انجام شده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا هم به نیویورک‌تایمز گفت واشنگتن مجموعه‌ای از حملات علیه نیروهای تحت حمایت ایران را در ۶ نقطه در عراق و سوریه انجام داد.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که آمریکا با یک حملۀ هوایی مراکزی که گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه از آن‌ها استفاده می‌کردند را هدف قرار داد.

بر اساس ادعای این خبرگزاری، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این حملات آغازگر مجموعه‌ای از حملات در پاسخ به کشته‌شدن سه نظامی آمریکا در پایگاه «برج -۲۲» در مرز اردن و سوریه است.

طبق ادعای آسوشیتدپرس، این حملات توسط هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین انجام شد و مقرهای فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات و دیگر ساختمان‌های این گروه‌ها را هدف قرار داد.

سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد که حملات امشب با استفاده از بمب افکن‌های b1 انجام شده است.

واکنش رسمی عراق به حملات بامدادی آمریکا

 فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در واکنش به حملات آمریکا به خاک این کشور گفت: «شهر القائم و مناطق مرزی عراق هدف حملات جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.»

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: «این حملات در حالی صورت گرفته که عراق به طور جدی، برای تضمین ثبات منطقه تلاش می‌کند.»

واکنش رسمی سوریه به حملات بامدادی آمریکا

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای، در واکنش به حملات بامداد امروز (شنبه) آمریکا به مناطقی در شرق این کشور، این حملات را محکوم کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «سانا»، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: «حمله هوایی آمریکا به مواضع و شهرها در شرق سوریه، منجر به شهادت و مجروح شدن چندین غیرنظامی و نظامی و وارد شدن خسارات مالی قابل توجهی شد.»

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: «این تجاوز آمریکا هیچ توجیهی جز تلاش برای تضعیف توانایی ارتش سوریه و متحدانش در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد، اما ارتش به دفاع از سرزمین و مردم سوریه و ضربه زدن به همه سازمان‌ها ادامه خواهد داد و در این راه به اینکه حامیان آنها چگونه تلاش می‌کنند مانع از دستیابی به این هدف شوند، توجهی نخواهد کرد.»

حمله به چند پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه

 گروه شبه‌نظامی مقاومت اسلامی عراق صبح امروز «شنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲» اعلام کرد با پهپاد و موشک، ۲ پایگاه التنف و روستای الخضراء محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در سوریه را هدف قرار داده است.

 مقاومت عراق همچنین در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که پایگاه عین‌الاسد واقع در غرب عراق را که نیرو‌های آمریکایی در آن مستقر هستند، با شلیک‌های موشکی هدف قرار داده است.

این حملات مقاومت پس از حملات  آمریکا در عراق و سوریه انجام می‌شود که مواضع نظامی حشدشعبی را هدف قرار داد.

همچنین همزمان با حمله آمریکا به سوریه، خبرنگار المیادین در سوریه، از بمباران موشکی پایگاه آمریکایی در میدان گازی کونیکو در شرق استان دیرالزور در شمال شرق سوریه خبر داد.

توضیحات یک منبع امنیتی درباره حملات آمریکا به پایگاه‌های سپاه قدس

یک منبع امنیتی در مرکز مستشاری ایران در سوریه، در گفت‌وگو با خبرگزاری «یورونیوز» تاکید کرد که حملات به عراق و سوریه نقض آشکار حاکمیت دو کشور و تجاوز به خاک آن‌ها است.

او گفت: تجاوز آمریکا را محکوم و ادعاهایی که به آن‌ها استناد می‌کند را رد می‌کنیم. این تجاوزها پیامدهای وخیمی برای نیروهای آمریکایی در منطقه دارد و پاسخ‌ها به این رفتارهای متجاوزانه افزایش خواهد یافت. دولت‌ها و مردم  دو کشور هرگونه تجاوز و اشغالگری در خاک خود را نمی‌پذیرند.این منبع ایرانی گفت: بار دیگر تاکید می‌کنیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس هیچ‌گونه مرکز، پایگاه، پادگان یا تاسیسات در عراق و سوریه ندارند. ادعاهای آمریکا دروغین و گمراه کننده بود و این امر برای همه آشکار است.

جمهوری‌خواهان: حملات آمریکا کافی نیست

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه می‌گویند که حملات ارتش آمریکا در خاک عراق و سوریه کافی نیست و باید شدیدتر شود.

تعدادی از قانونگذاران برجسته جمهوری‌خواه در آمریکا به سرعت نسبت به حملات هوایی روز جمعه این کشور به خاک عراق و سوریه واکنش نشان داده و عنوان کرده‌اند این حملات ناکافی بوده و باید با قدرت بیشتری ادامه پیدا کنند.  

افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا: حملات دیشب سروصدای الکی بود

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا در مورد حملات هوایی دیشب آمریکا علیه اهدافی در عراق و سوریه نوشت: «به 85 هدف حمله شد. آن هم پنج روز پس وقت مناسب. اگر کسی فکر می کند که این اقدامات چیزی جز سروصدای الکی بود عقل ندارد.

به هیچ هدف مهمی حمله نشد. هیچ چیزی عوض نخواهد شد.»

کشته شدن ۳ نفر در حمله آمریکا به مقر الحشدالشعبی در استان الانبار

شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع نزدیک به الحشد الشعبی گزارش داد در حمله به مقر این نیروها در استان الانبار سه نفر کشته شده و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند.

البته یک مقام در نیروهای حشد شعبی عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: بمبارانی که منطقه القائم را هدف قرار داد، تلفات جانی در پی نداشت.

همچنین یک مقام وزارت کشور عراق نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: بر اساس اطلاعات اولیه، هدف در «حمله» آمریکایی‌ها یک انبار اسلحه بوده است.

همچنین، «اسکای‌نیوز» عربی گزارش داد: مقر گروه‌های فاطمیون و زینبیون در شرق سوریه مورد حمله قرار گرفته است. در پی حمله به هشت مقر شبه نظامیان در شرق سوریه، ۶ نفر کشته و چهار تن نیز زخمی شده‌اند. اطلاعات حاکی از آن است که حمله به شرق سوریه توسط اسرائیل انجام شده است.

«المیادین» نوشت: اسرائیل، شهر مرزی بلیدا در لبنان را هدف حمله قرار داد. 

رویترز از قول سه مقام آمریکایی،‌ آغاز حملات تلافی جویانه امریکا در پاسخ به کشته شدن سه سربازش در اردن را تایید کرد.

ای‌بی‌سی‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: حملات ایالات متحده در سوریه در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکا در اردن آغاز شده است.

رسانه سوری اعلام کرد: سه تن از اعضای گروه‌های نظامی وابسته به نیروهای مسلح سوریه، در حملات هوایی در حومه المیادین در دیرالزور کشته شدند.

یک مقام دفاعی آمریکا به فاکس‌نیوز گفت: این حملات آغاز یک کارزار طولانی برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان در منطقه طی روزهای آینده است.

آسوشیتدپرس از قول یک مقام نظامی آمریکایی نقل کرد که حملاتی علیه اهداف مربوط به حوثی‌ها در داخل یمن انجام شد.

الجزیره به نقل از رسانه‌های کردی سوریه نوشت: تعداد کشته‌شدگان حملات هوایی به شرق سوریه افزایش یافت. ۶ تن تا‌کنون جان باخته‌اند که سه نفر از آنها عراقی هستند.

مناطق «حیدریه و الشبلی» در المیادین در حومه دیرالزور مورد حمله هوایی قرار گرفته‌اند. همچنین اطراف شهر بوکمال، در شرق دیرالزور، نزدیک مرز سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفته است.

رسانه‌های سوریه آمار کشته‌شدگان را بالاتر اعلام کرده‌اند به گزارش این رسانه‌ها تاکنون ۱۰ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

همچنین گزارش داده‌اند که حملات آمریکا به دیرالزور ادامه دارد.

شرکت امنیت دریایی «امبری» بریتانیا از وقوع دو انفجار در مقابل جزیره الزبیر یمن خبر داد و نوشت: یک کشتی فله‌بر با پرچم لیبریا پس از این دو انفجار، پخش سیگنال‌های ردیابی خودکار را متوقف کرد.

گفته می‌شود حملات هوایی به مقر شبه‌نظامیان در منطقه حیدریه در شرق سوریه ازسر گرفته شده است.

نیویورک‌تایمز از قول یکی از مقامات پنتاگون نوشت که حملاتی علیه شبه‌نظامیان در ۶ نقطه در عراق و سوریه انجام شده است.

سی‌ان‌ان از قول یکی از مقامات کاخ سفید نقل کرد: «هیچ حمله‌ای به داخل خاک ایران انجام نخواهیم داد»

المیادین از قول منابع خود گزارش داد که اکثر مراکزی که توسط آمریکا هدف قرار گرفت، قبل از تجاوز به طور کامل تخلیه شده بود.

نقشه مناطق بمباران‌شده توسط آمریکا

حمله آمریکا

 

«ما به دنبال درگیری در خاورمیانه (غرب آسیا) یا هرجای دیگر نیستیم»، این‌ها بخشی از بیانیه وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا لوید آستین در پی حمله صبح امروز (شنبه) آمریکا به مواضعی در عراق و سوریه است که ایالات متحده می‌گوید در پاسخ به حمله هفته گذشته به پایگاه «البرج» این کشور در خاک اردن انجام گرفته است.

علی‌رغم آن‌که پنتاگون در بیانیه خود اعلام کرد که حملاتی را علیه بیش از ۸۵ هدف در عراق و سوریه انجام داده است، بسیاری از نمایندگان کنگره و حتی رسانه‌های این کشور، این حمله را ضعیف توصیف کردند.

 

حملات ادامه دارد

جان کربی، هماهنگ‌کننده امور راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: تاسیسات وابسته به گروه‌های مقاومت در عراق و چهار تاسیسات دیگر در سوریه هدف قرار گرفت. وی در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی‌ نیوز» گفت سه تاسیسات وابسته به گروه‌های مقاومت در عراق و چهار تاسیسات دیگر در سوریه هدف قرار گرفت. کربی همچنین گفت: احتمالا این حملات در روزهای آتی نیز ادامه یابد.

 

شهادت یک مستشار ایرانی 

سفارت ایران در سوریه، از به شهادت رسیدن یک مستشار ایرانی در حملات اسرائیل به حومه دمشق در روز جمعه «سیزدهم بهمن ماه» خبر داد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه جمعه شب، در پیامی حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «گروه تروریستی صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه، به یک محله مسکونی در حومه دمشق حمله موشکی کرد و یک مستشار نظامی ایران به شهادت رسید».

 

حجم ویدیو: 1.50M | مدت زمان : 00:00:17
منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها