|

العالم فی 60 ثانیه

از کتابخانه نجیب محفوظ تا بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمى خاورمیانه

کتابخانه اسکندریه اعلام کرد که کتابخانه شخصی نجیب محفوظ، نویسنده مصری برنده جایزه نوبل، به این کتابخانه اهدا شده است.

از کتابخانه نجیب محفوظ تا بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمى خاورمیانه
خبرنگار: ذلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های الامارات الیوم، الشرق، العربی الجدید، روسیا الیوم و الجزیره.

الامارات الیوم: تردد 87 میلیون مسافر در فرودگاه بین‌المللی دبی

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی دبی اعلام کرد که فرودگاه بین المللی دبی در سال 2023، پذیرای 87 میلیون مسافر بوده که نشان‌دهنده رشد 32 درصدی در مقایسه با سال پیش از آن است.

هند با 11.9 میلیون مسافر، عربستان با 6.7 میلیون مسافر و بریتانیا با 5.9 میلیون مسافر بیش ترین تردد را در فرودگاه بین المللی دبی داشته اند.

پیش‌بینی می‌شود که فرودگاه بین‌المللی دبی، تا پایان سال جاری، از حدود 88.8 میلیون مسافر استقبال کند و از رکورد سال 2018 با 89.1 میلیون مسافر عبور کند.

العربی الجدید: تاسیس بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی خاورمیانه در قطر

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، سنگ بنای پروژه مجتمع پتروشیمی «راس لفان» در شمال کشور به هزینه شش میلیارد دلاری را قرار خواهد داد.

انتظار می‌رود تولید در این مجمتع پتروشیمی از اواخر سال 2026 آغاز شود.

سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر گفت که این پروژه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری شرکت انرژی قطر در صنعت پتروشیمی و نخستین سرمایه گذاری مستقیم این شرکت از 12 سال گذشته است.

قطر در میان کشورهای عربی از لحاظ تولید پتروشیمی با 16.1 میلیون تن در سال در جایگاه دوم قرار دارد.

کشورهای عربی با تولید 170.63 میلیون تن پتروشیمی پس از چین، امریکای شمالی و اروپا در رتبه چهارم قرار دارند.

الشرق: هدف‌گذاری مصر برای رشد 4.2 درصدی در سال مالی آینده

هاله‌السعید، وزیر برنامه ریزی و توسعه اقتصادی مصر، گفت که کشورش نرخ رشد 4.2 درصدی را برای سال مالی 2024-2025 هدف گذاری کرده است. این در حالی است که نرخ رشد سال مالی کنونی در مصر 3 درصد است.

وزیر برنامه ریزی مصر در حاشیه نشست‌های سالانه بررسی طرح توسعه اقتصادی و اجتماعی 2024 در قاهره، پیش بینی کرد که بخش ارتباطات 16 درصد و بخش گردشگری 45 درصد در سال مالی آینده رشد کند.

او اعلام کرد که سرمایه گذاری‌های کلی هدف گذاری شده در طرح 2024-2025، به دو تریلیون جنیه می‌رسد و بر دو بخش بهداشت و آموزش به عنوان اولویت و همچنین تشویق نقش بخش خصوصی متمرکز است.

روسیا الیوم: اهدای کتابخانه شخصی «نجیب محفوظ» به کتابخانه اسکندریه

کتابخانه اسکندریه اعلام کرد که کتابخانه شخصی نجیب محفوظ، نویسنده مصری برنده جایزه نوبل، به این کتابخانه اهدا شده است.

کتابخانه اسکندریه اعلام کرد که ام کلثوم دختر نجیب محفوظ رسما کتاب‌های پدرش را که شامل 1500 کتاب در حوزه‌های گوناگون می‌شود به کتابخانه اسکندریه اهدا کرده است. نجیب محفوظ برنده نوبل ادبیات در سال 1988 بود که در سال 2006 در 94 سالگی در قاهره درگذشت.

او افزود که شمار قابل توجهی نیز از اسناد و تصاویر شخصی و فیلم به همراه این کتاب‌ها به کتابخانه اهدا شده است.

کتابخانه اسکندریه شامل ده‌ها کتابخانه شخصی چهره‌های مهم از جمله پطرس غالی دبیرکل اسبق سازمان ملل و محمد حسنین هیکل روزنامه‌نگار مطرح مصری است.

الجزیره: مشوق‌های عربستان برای جذب دفاتر منطقه‌ای شرکت‌های جهانی

عربستان سعودی با هدف جذب بیشتر شرکت‌های بین‌المللی، اجرای معافیت از مالیات بر درآمد را برای شرکت‌های منطقه‌ای به مدت 30 سال آغاز کرد و قرار است به مقر منطقه‌ای شرکت‌های خارجی مشوق هایی اعطا کند که شامل معافیت 30 ساله از مالیات بر درآمد و کسر مالیات پرداخت‌های دفتر مرکزی منطقه ای به افراد غیر مقیم است.

دفاتر منطقه‌ای که استانداردهای مورد تایید مقامات ذی‌ربط را رعایت کنند، از تاریخ اخذ دفتر مرکزی منطقه‌ای، معافیت مالیات بر درآمد برای مدت 30 سال، قابل تمدید، دریافت می کنند واز پرداخت مالیات پرداختی مربوط به افراد غیر مقیم که شامل تقسیم سود، پرداخت به اشخاص مرتبط و پرداخت به افراد غیرمرتبط در ازای خدمات لازم برای فعالیت شرکت یا دفتر است، معاف هستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها