|

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه کاهش خدمت سربازی و حمایت از کولبرها/ اعتبارنامه رسایی رد می‌شود؟/ ویدئو

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص وضعیت بررسی لوایح کاهش مدت خدمت سربازی، حمایت از کولبرها، طرح ساماندهی استخدام کارکنان و آخرین وضعیت تایید صحت انتخابات در حوزه‌های مختلف توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه کاهش خدمت سربازی و حمایت از کولبرها/ اعتبارنامه رسایی رد می‌شود؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی شورای نگهبان گفت: صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ استان و ۵۲ حوزه انتخاباتی تایید شد.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۲، درباره تایید صحت انتخابات گفت: تا ۱۷ اسفند ماه، گزارش تخلفات را دریافت کردیم که مورد بررسی قرار دادیم. تاکنون صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است.

 لایحه حمایت از کولبرها تایید شد

او افزود: اولین لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و کولبری در مراحل قبل دارای اشکالاتی بود، اما اکنون با اصلاحات مجلس تایید شده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مراکز آموزشی غیردولتی با اصلاحات انجام شده تایید شد.

طحان‌نظیف گفت: حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده «۴» قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیرو‌های مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان‌نظیف گفت: درخصوص طرح ساماندهی کارکنان، در مراحل قبل، هم ما و هم هیات عالی نظارت به آن ایراد وارد کردیم؛ ایرادات ما در شورای نگهبان برطرف شد، اما نامه‌ای از هیات عالی نظارت دریافت کردیم مبنی براینکه ایراداتشان به این طرح پابرجاست و باید به مجلس بازگردد تا  برطرف شوند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نسبت به لایحه بودجه ایراداتی داشتیم، اما با اصلاحاتی که شد برخی از ایرادات برطرف شد. لایحه برنامه هفتم هم ایرادات متعددی داشت و مجلس اصلاحاتی را انجام داد و بسیاری از ایرادات برطرف شد، اما ایرادات دیگر همچنان باقی است.

او بیان کرد: تغییراتی براساس قانون انتخابات در تاییدصلاحیتها داشتیم، مثل مرحله پیش ثبت نام یا افزایش مدت بررسی صلاحیتها، اما نظام انتخابات به اصلاحات نیاز دارد.

طحان‌نظیف گفت: انتخابات مثل گذشته در کمال سلامت برگزار شد، اما گزارش‌هایی را دریافت کردیم که در حال بررسی هستیم، برخی گزارش‌ها مستندات کافی ندارد و نمی‌توان بررسی کرد، اما برای برخی گزارش‌ها بازرس اعزام شد یا در برخی حوزه‌ها اختلاف آراء نزدیک بود، لذا بازشماری انجام شد.

او با اشاره به اینکه در فرآیند انتخابات برد و باخت است و طبیعتا بحث‌هایی مطرح می‌شود، افزود: براساس اصلاحیه قانون رای‌دهندگان با شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت هم می‌توانستند رای دهند، اما شماره ملی برای انتخابات کفایت نمی‌کند و باید احراز هویت صورت گیرد. 

طحان‌نظیف گفت: نسبت به طرح شفافیت مهمترین ایراد این بود که استثنائاتی نسبت به شفافیت بود و سازوکار آن مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هیات عالی نظارت از لحاظ سیاستهای کلی به طرح ساماندهی کارکنان دولت ایراد دارد و باید این ایرادات برطرف شود تا فرآیند قانون‌گذاری طی شود.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به ادعای تقلب یک نماینده 

او گفت: صرف انتشار یک عکس و فیلم که مشخص نیست کی و کجا است و اینکه در سرنوشت انتخابات چه تاثیری دارد و با ادعای یک نفر نمی‌توان انتخابات را زیر سوال برد. انتشار این موارد در ذهن مردم شبهه ایجاد می‌کند و نباید در رسانه‌ها مطرح شود؛ مردم می‌توانند از سامانه‌های داوطلب و مردم ناظر گزارشات و شکایات خود را بفرستند.

طحان نظیف بیان کرد: بخشی از ایرادات هیات عالی نظارت به بودجه ۱۴۰۳ رفع و جلسات مجمع هم برگزار شده و به زودی بخش اول بودجه را می‌توانیم نهایی کنیم؛ جداول را دولت باید براساس مصوبه اخیر مجلس اعلام کند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد:آخرین مصوبه‌ای که از مجلس دریافت کردیم لایحه عفاف و حجاب است و در شورا در حال بررسی است، اما هنوز بررسی ما کامل نشده است.

احتمال الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در تهران 

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از چهار حوزه انتخابیه که به‌صورت کاملاً الکترونیک برگزار شد، چیست؟ گفت: هم روز انتخابات و هم بعد از آن نسبت‌ به چهار حوزه‌ای که انتخابات تمام الکترونیک برگزار شد ارزیابی‌هایی را داشتیم و الحمدالله باید عرض کنم که رضایت نسبی را در این خصوص شاهد بودیم و با زحمتی که در وزارت کشور کشیده شد، با مشکل خاصی مواجه نبودیم و رضایت‌بخش بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در دور دوم انتخابات هم بنا بر این است که ان‌شاءالله اگر هماهنگی‌ها انجام شود و به نتیجه برسد در حوزه‌های انتخابیه بیشتری بحث انتخابات تمام الکترونیک را داشته باشیم.

طحان نظیف بیان کرد: در رابطه با حوزه انتخابیه تهران نیز تلاش ما این است که این انتخابات نیز به شکل الکترونیکی برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این دوره تلاش کردیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری باشد. با بروزرسانی‌هایی که صورت گرفت برخی زوائد حذف شد و سامانه‌هایی به مردم معرفی شد تا گزارشات خود را بفرستند. تعرفه‌ها ادغام شد و تعداد تاییدصلاحیت‌شده‌ها حدود دو برابر قبل بود و از هر چهار نفر سه نفر تاییدصلاحیت شدند.

طحان نظیف اضافه کرد: از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و می‌گفتند انتخابات اثرگذار نیست، اما مردم آمدند و حضورشان موثر بود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاخیت روحانی اظهار کرد: اولویت با کسانی است که اعتراض کردند، اما پس از انتخابات نامه آقای روحانی پاسخ داده شد. بررسی صلاحیت خبرگان با فقهای شورای نگهبان است. 

او گفت: تاکنون طی دو نامه مستندات عدم تایید صلاحیت و نامه عدم احراز به وی اعلام شده و یک بار نماینده وی در شورا حاضر شد و در مرتبه بعد یکی از اعضای شورا با وی تماس گرفت و موارد را به وی اعلام کرد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: برای زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات هنوز جمع‌بندی نشده است. صحت انتخابات تهران زمانی که به جمع‌بندی برسیم، اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «صحبت‌هایی شده مبنی بر اینکه رای برخی نامزد‌ها به درستی شمرده نشده وگرنه آن افراد آرای بیشتری به دست می‌آوردند. آیا این جریان‌ها به شورای نگهبان اعتراض خود را اعلام کردند؟ در این خصوص شورا چه تصمیماتی خواهد گرفت؟ و آیا احتمال بازشماری برخی صندوق‌ها وجود دارد؟» گفت: چنین چیزی وجود ندارد و هر کسی اعتراضی دارد می‌تواند اعتراضات خود را با مستندات اعلام کند و اگر موردی بود به بازرس اعلام شده است، اما اینکه رای شمرده نشده باشد درست نیست.

هیچ‌کس تاکنون به‌ صِرف وضعیت خانواده‌اش ردصلاحیت نشده است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «قصد اقامت فرزند رئیس مجلس در کانادا آیا در تاییدصلاحیت قالیباف تاثیرگذار نبود؟»، گفت: هر انتخاباتی شرایط خود را دارد و تا حالا هیچ‌کس به صرف وضع خانواده ردصلاحیت نشده است.

حجم ویدیو: 1.26M | مدت زمان : 00:00:44
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها