|

دور دنیا در یک دقیقه

تسویه حساب آمریکا با چین در فرودگاه

آتش اختلاف میان دولت‌های چین و ایالات متحده، دامن دانشجویان چینی حاضر در آمریکا را هم گرفته است. آنها می‌گویند بازجویی در فرودگاه و اخراج از خاک آمریکا موضوعاتی است که گریبان‌شان را گرفته است.

تسویه حساب آمریکا با چین در فرودگاه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا سری به فرودگاه‌های آمریکا می‌زنیم که این روزها به مکانی استرس‌زا برای دانشجویان و محققان چینی تبدیل شده است. سپس، به نتایج تحقیقات کارشناسان سازمان جهانی بهداشت درباره ویروس آنفلوآنزا می‌پردازیم. در آخر هم، حکم یکی از دادگاه‌های بریتانیا درباره یک مجرم جنسی را بررسی می‌کنیم.

اخراج محققان و دانشجویان چینی از آمریکا

آتش اختلاف میان دولت‌های چین و ایالات متحده، دامن دانشجویان چینی حاضر در آمریکا را هم گرفته است. آنها می‌گویند بازجویی در فرودگاه و اخراج از خاک آمریکا موضوعاتی است که گریبان‌شان را گرفته است.

برخی از این آنها می‌گویند با وجود داشتن ویزای معتبر تحصیلی و تحقیق از ورود به خاک آمریکا منع و یا با بگیر و ببندهای امنیتی مواجه شده اند. گوشی و لپ‌تاپ اغلب آنها در فرودگاه چک شده است.

سفارت چین در واشنگتن اخراج و بازجویی دانشجویان و محققان چینی را تایید کرده و گفته این رفتار از ماه ژوئیه ۲۰۲۱ تا امروز شدت و سرعت گرفته است.

فرصت ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا مهیا شد

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرده است که به موجب آن فرصت ممنوعیت کلی شبکه اجتماعی تیک‌تاک مهیا می‌شود. تیک‌تاک داده‌های شهروندان را جمع‌آوری و در اختیار دولت چین قرار می‌دهد. 

به استناد لایحه مصوب اخیر، فرصت یک ساله این شبکه اجتماعی چینی برای واگذاری به آمریکا تمدید می‌شود. این لایحه هفته آینده به سنا ارائه می‌شود. اگر واگذاری صورت نگیرد، استفاده از این برنامه به طور کل ممنوع خواهد شد.

انتظار می‌رود سنا هم به این لایحه رای دهد، همان‌طور که بایدن آن را امضا خواهد کرد. تیک‌تاک ابزار تبلیغاتی دولت چین است و امنیت شهروندان آمریکایی خاصه کودکان را به خطر می‌اندازد.

ویروس آنفلوآنزا عامل پاندمی بعدی خواهد بود

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند همچنان ویروس آنفلوآنزا مهم‌ترین و بزرگترین تهدید سلامت جهانی خواهد بود.

آنها تاکید می‌کنند در همه‌گیری بعدی رد پای ویروس آنفلوآنزا بیش از دیگر ویرو‌س‌ها دیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد تکامل، جهش‌ها و تولید سویه‌های جدید در ویروس آنفلوآنزا بیش از دیگر ویروس‌ها دیده می‌شود.

این ویروس هر زمستان خود را با قدرت نشان می‌دهد. در واقع زمستان هر سال بیانگر پاندمی‌های کوچک ویروس آنفلوآنزاست. این نوع از همه‌گیری‌ها اغلب کنترل شده است، اما معلوم نیست در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

آلبوم جدید سوئیفت اسپاتیفای را ترکاند

آلبوم «انجمن شاعران شکنجه شده» جدیدترین آلبوم موسیقی خواننده محبوب آمریکایی‌ها، تیلور سوئیفت است. این اثر موفق شده است در یک روز به محبوب‌ترین آلبوم موجود در اسپاتیفای تبدیل شود.

تجربیات عاشقانه سوئیفت از شکست‌ها، رنج‌ها و دل‌تنگی‌های او در ترانه‌های این آلبوم جمع شده است. سوئیفت در برخی از ترانه‌ها حتی به کیم کارداشیان و همسر سابقش کانیه وست هم کنایه زده است.

انتشار این آلبوم یعنی خواننده مشهور برای تور تابستانی خود در اروپا برنامه‌های متنوعی خواهد داشت. تیلور سوئیفت در حال حاضر یکی از پرمخاطب‌ترین خواننده‌های آمریکایی در سراسر جهان است.

ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی برای یک مجرم جنسی

نظام قضایی بریتانیا در یکی از پرونده‌های تاریخی خود حکمی تاریخی داده است؛ ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی برای مجرم جنسی. این حکم زمینه را برای صدور دیگر احکام مشابه در این موارد مهیا می‌کند.

این مجرم که «آنتونی دوور» نام دارد، بابت تولید و انتشار تصاویر جنسی از کودکان مجرم شناخته شده است. او به مدت پنج سال اجازه ندارد از هرگونه ابزار هوش مصنوعی استفاده کند.

دادگاه، آنتونی دوور ۴۸ ساله را به طور خاص، از استفاده از هرگونه ابزار تبدیل متن به تصویر منع کرده است. او همچنین باید ۲۰۰ پوند جریمه بپردازد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها