|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| ششم خرداد

انتقاد کرباسچی از خاتمی/ روایت علیرضا زاکانی از فضای انتخاباتی در دانشگاه

هاشمی رفسنجانی روز ششم خرداد روایتی از دیدار با سفیر سوئد، علیرضا زاکانی و حسین مرعشی و بحث‌های انتخاباتی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

انتقاد کرباسچی از خاتمی/ روایت علیرضا زاکانی از فضای انتخاباتی در دانشگاه

دیشب در مسیر خانه، براى عیادت آقایان [صادق] احسان‌بخش، امام‌جمعه رشت و [عبدالکریم] حق‌شناس، از علماى تهران، به بیمارستان خاتم‌الانبیا رفتم. آقاى احسان‌بخش، در حالت کما است و خطر جدى دارند. بستگانشان گفتند که در سفر [اخیر] رهبرى به گیلان، تلاش‌هاى خسته‌کننده و استرس داشتند و بایستى استراحت مى‌کردند.

[آقاى استین‌کریستن‌سن]، سفیر سوئد آمد. دربارۀ توسعه همکارى‌ها و به خصوص در ساخت سکوى حفارى (کشتى) در دریاى خزر مذاکره شد و گفت، تحسین روابط ایران و عربستان، براى دیپلمات‌ها غیرمنتظره بود. گفت، در سال‌هاى گذشته که سفیر سوئد در عربستان بود، در یک ضیافت شام دربار در ایام حج، وقتى دیده شد یکى از بستگان شما در میهمانى شرکت‌ کرده، مایه تعجب و تحلیل‌ها شد.

آقاى امیر عراقى، [فرزند شهید مهدی عراقی] آمد. از اوضاع سیاسى ابراز نگرانى‌ کرد و گفت، مسئولان خیلى جوزده شده‌اند. از وزارت علوم انتقاد داشت که مجوز دانشگاه در دست ساخت در طالقان را نداده؛ با دوره کاردانى موافقت کرده است.

عصر آقای علیرضا زاکانی، [رئیس سازمان بسیج دانشجویی]، همراه مسئولان بسیج دانشجویى آمدند و گفتند، وضع دانشگاه بهتر از چند ماه پیش است و لیبرال‌ها و چپ‌ها منفعل شده‌اند و طرفداران دوم خردادى کم شده و بى‌تفاوت‌ها زیاد شده‌اند و خیلى‌ها مى‌گویند، در انتخابات [ریاست‌جمهوری] شرکت نمى‌کنند و نظرم را در مورد نامزدهاى انتخابات خواستند؛ جواب روشنى ندادم. خواستند براى تبیین معارف اسلام با زبان روز و جواب شبهات، اقدام کنم.

آقاى حسین مرعشى، [نماینده کرمان] آمد. گفت، فضاى انتخابات در شهرستان‌ها سرد است و آقاى [غلامحسین] کرباسچى، [دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی]، در جلسه سران دوم‌ خردادى‌ها در حضور آقاى [سیدمحمد] خاتمى، انتقاد تندى از آقاى خاتمى کرده؛ به خاطر عدم توجه به سازندگى و عدم جلوگیرى از سم‌پاشى‌هاى دوستانش علیه من و نیز عدم وفای به وعده‌ها و عدم استفاده از امکانات ارزی. گفت، در یک سنجش افکار اینترنتی، آقاى خاتمى، اول بوده با 43 درصد و آقاى [احمد] توکلى، دوم با 37 درصد و آقاى [علی] فلاحیان، سوم با 11درصد، ولى این نتیجه با داده‌هاى دیگر نظرسنجى‌ها نمى‌سازد.

دیشب، دادگاهى جلوی میتینگ [ستاد انتخاباتی] آقاى [سیدمحمد] خاتمى، در ورزشگاه شیرودى را گرفته بود، ولى امروز رئیس دادگسترى [استان تهران]، حکم دادگاه را لغو کرد؛ مسئله بحث‌انگیزى شده است. چپ‌ها هیجان‌آفرینى مى‌کنند. قاضى گویا اشتباه کرده است. دکتر [عبدالله] جاسبى، [نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری] هم تلفنى گفت، از قاضى‌ای که پوسترهاى او را جمع کرده، شکایت‌ کرده است. دوم‌ خردادى‌ها از برنامه وسیع صداوسیما براى صحبت نامزدها انتقاد دارند و مى‌گویند، هدف این است که ۹ نفر علیه آقاى خاتمى حرف بزنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها