|

روایت تازه از ماجراهای جنجالی تاجگردون و انتخابات هیات‌رئیسه مجلس/ چرا «قالیباف» اعتبارنامه‌ نمایندگان را به رای نگذاشت؟

ماجرای ادامه‌دار جابه‌جایی آرای انتخابات هیات رئیسه مجلس به حمید رسایی و محمدباقر قالیباف رسید.

روایت تازه از ماجراهای جنجالی تاجگردون و انتخابات هیات‌رئیسه مجلس/ چرا «قالیباف» اعتبارنامه‌ نمایندگان را به رای نگذاشت؟

به گزارش شبکه شرق، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری انتخابات هیات رئیسه نداشتم؛ رئیس و هیات رئیسه سنی، طبق روال قانونی، کار خود را انجام دادند.

سومین جلسه علنی دوازدهمین مجلس شورای اسلامی صبح امروز «پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳»، به ریاست «محمدباقر قالیباف» رئیس قوه مقننه و با حضور ۲۷۴ نماینده آغاز شد و رسیدگی و تصویب اعتبارنامه منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستورکار منتخبان مجلس قرار گرفت.

«حمید رسایی» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکری خطاب به «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: قبل از جلسه علنی، از شما خواهش کردم که بگذارید در جلسه غیرعلنی، تعداد بیشتری از نمایندگان صحبت کنند و ابهامات برطرف شوند اما ترجیح دادید که این مباحث از پشت تریبون مطرح شود.

او خطاب به قالیباف، گفت: در جلسه روز برگزاری انتخابات هیات رئیسه، اتفاقات تلخی در مجلس رخ داد و متأسفانه در انتخابات هیئت رئیسه، من همان ابتدای بعد از اعلام شمارش آرای نواب رئیس، تناقض و تغایر موجود در عدد کارت‌ها و آرای نمایندگان را تذکر دادم و رئیس سنی مجلس لطف کردند و گفتند که موضوع بررسی شود و همان موقع با حضور نماینده حراست و تعدادی از نمایندگان موضوع بررسی شد، اما در جلسه غیر علنی شما مسأله را ساده کردید و گفتید که دوستان اتفاقی نیفتاده و یک نماینده در هیئت رئیسه جا به جا شده است اما اینگونه نیست و مانند این است که بگوییم ۳ هزار میلیارد اختلاس شده است و چیزی نیست در حالی که ۳ هزار میلیارد تومان اختلاس شده است و خیلی هم مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای قالیباف! یک نماینده جا‌به‌جا نشده است، بلکه آرای نمایندگان جا‌به‌جا شده است؛ یکی، دوتا هم جا‌به‌جا نشده است، بلکه در یک مورد، ۴۱ رای جا‌به‌جا شده است، در حالی که آن نمایندگان خودشان نیز تقصیر ندارند.

او ادامه داد: گفته می‌شود که نمایندگان خودشان آرا را شمردند که سوال ما از نمایندگانی است که شمردند و مدیرکل هیات رئیسه است که این نمایندگان را تعیین کردند که اصلاً چرا باید این فرد نمایندگان را تعیین کند؟ این اشکالی است که به بروجردی به عنوان رئیس سنی مجلس وارد است.

رسایی خطاب به قالیباف، افزود: تذکر دوم بنده درباره موضوع اعتبارنامه‌ها است که قانون اساسی در این زمینه صراحت دارد. اینکه شما می‌فرمایید شعبه باید اعتراضات به اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند، شعبه به شورای نگهبان تلفن زده است و این ادعای شعبه است، اما دیشب آقای مالک شریعتی با اعضای شورای نگهبان صحبت کرده و گفتند که هیئت رئیسه مجلس باید مانند همه موارد قبلی به شورای نگهبان نامه بزند و گفتند چون نامه نزدند ما اعلام نظری نکردیم.

او با اشاره به درگیری لفظی تعدادی از نمایندگان در جلسه امروز صحن مجلس در جایگاه هیات رئیسه مجلس، گفت: الان در جایگاه هیات رئیسه و در حضور نمایندگان، یک نفر آقای شریعتی و سلیمی را تهدید کرده و گفته است که نمی‌گذارم شب به خانه‌تان برسید؛ یعنی چه؟ اینجا کجاست؟ این موضوع باید رسیدگی شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: قانون اساسی، بر آیین‌نامه داخلی مجلس ترجیح دارد و قانون اساسی می‌گوید که اعتبارنامه باید تصویب شود و تصویب به معنای رای‌گیری است نه سکوت. باید درباره اعتبارنامه تک‌تک منتخبان اگر کسی اعتراض نداشت، رای‌گیری  شود و اگر کسی اعتراض داشت، آن مورد اعتراض خارج می‌شود و برای سایرین رای‌گیری انجام شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: در بحث مربوط به برگزاری انتخابات هیات رئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلی‌ها نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم و رئیس محترم و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند.

او ادامه داد: خود هیات رئیسه سنی این کار را انجام داد و نمایندگانی که به عنوان ناظر و شمارش کننده آرا بودند، کار بازشماری آرا را انجام دادند و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اطلاع‌رسانی کردیم که تغییراتی که در شمارش انجام شده به تغییری در اعضای هیأت رئیسه منتهی نشده و تنها یک مورد در دبیران جا به جا شده که آن هم آرا مساوی شده و با قرعه‌کشی یک تغییر داشتیم‌.

قالیباف: رای‌گیری انتخابات هیات رئیسه را باید به صورت الکترونیکی برگزار کنیم

او با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی، سه نفر به قید قرعه صحبت کردند، گفت: بنده در جلسه غیرعلنی راه اصولی کار را هم گفتم. این مشکل را در دوره‌های قبلی هم داشتیم و در دوره‌های قبلی درجا اعتراض می‌شد و در صحن بازشماری صورت می‌گرفت. مردم بدانند در اینجا به دلیل نوع کارت‌ها، این مسائل ایجاد می‌شود؛ راهش این است که آیین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم و رای‌گیری هیات رئیسه را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم؛ مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرد. ان‌شاءالله این تصمیم گرفته خواهد شد.

همچنین «مالک شریعتی» نماینده مجلس در خصوص حواشی امروز در خانه ملت گفت: تاجگردون به سلیمی گفت تکه‌تکه‌ات می‌کنم؛ به من هم گفت نمی‌گذارم شب به خانه‌ برسی!

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها