|

العالم فی 60 ثانیه

از افزایش قیمت نان در مصر تا درخواست مصر از جامعه بین‌الملل

دولت مصر از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت هر قرص نان یارانه‌ای خبر داد.

از افزایش قیمت نان در مصر تا درخواست مصر از جامعه بین‌الملل
خبرنگار: ذلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های الیوم‌السابع، البیان، خبرگزای رسمی عراق، روسیا‌الیوم والشرق‌الاوسط.

الشرق الاوسط: افزایش قیمت نان در مصر پس از 36 سال

دولت مصر امروز از افزایش 300 درصدی قیمت هر قرص نان یارانه‌ای خبر داد. قیمت هر قرص نان یارانه‌ای از روز نخست ژوئن 2024، به 20 قرش افزایش می‌یابد.

این نخستین بار است که مصر از سال 1988 میلادی تاکنون قیمت نان یارانه ای را افزایش می دهد. مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر گفت که قیمت نان یارانه ای بیش از 30 سال است که تغییری نکرده است.

وی افزود که مبلغ یارانه نان در مصر 120 میلیارد جنیه است و میزان تولید سالانه نان به صد میلیارد قرص نان می رسد. علی المصیلحی، وزیر تامین اجتماعی مصر گفت که قیمت جدید نان، 16 درصد از هزینه نان یارانه ای به شمار می رود.

خبرگزاری رسمی عراق: بغداد میزبان نشست آتی شورای وزرای رسانه جهان عرب 

باسم العوادی، سخنگوی رسمی دولت عراق گفت که دولت عراق از تصمیم شورای وزرای رسانه عرب مبنی بر میزبانی بغداد، سرزمین صلح و برادری از پنجاه و پنجمین نشست شورای وزرای رسانه عرب و انتخاب عراق به عنوان رئیس این دوره استقبال کرد.

بغداد به این مناسبت، بر حمایت و پشتیبانی کامل از همکاری مشترک کشورهای عربی و هر اقدامی که منجر به تحکیم پیوندهای همکاری و انسجام در زمینه های مختلف برای تحکیم پیوند و مقابله با چالش ها و عبور از سختی ها شود، تاکید کرد.

العوادی گفت که هیئت عراق در پنجاه و چهارمین دوره از این نشست که در بحرین برگزار شد، بر این مساله تاکید کرد.

گفتنی است پنجاه و پنجمین نشست شورای وزرای رسانه جهان عرب در سال 2025 در بغداد برگزار خواهد شد.

روسیاالیوم: برنامه‌ریزی روسیه برای افزایش شمار گردشگران از عربستان

یولیا ماکسوتوفا، مدیر مرکز توسعه گردشگری بین المللی وابسته به مرکز پژوهش های استراتژیک گفت که روسیه برای افزایش شمار گردشگران از عربستان تا اواخر سال جاری برنامه ریزی می کند.

او افزود که در سال 2024، روسیه برای میزبانی بیش از 20 هزار گردشگر از عربستان یعنی حدود 2.6 بار بیش از سال گردشگران سال 2023 (7.8 هزار نفر) برنامه ریزی می کند.

ماکسوتوفا افزود که با رعایت توسعه پروازهای مستقیم و تسهیل اعطای روادید میان عربستان و روسیه، می توان جریان گردشگری متقابل را به میزان 60 درصد افزایش داد.

او تصریح کرد که ورود گردشگران از کشورهای عربی به روسیه، شاید دست کم دو بار افزایش یابد.

الیوم السابع: درخواست مصر از جامعه بین‌الملل برای مقابله با کوچ اجباری فلسطینیان از غزه

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، جامعه بین‌الملل را به عمل کردن به مسئولیت های اخلاقی و حقوقی خود برای توقف جنگ در غزه، وارد کردن کمک ها به این منطقه و مقابله با تلاش‌ها برای کوچاندن اجباری فلسطینیان فراخواند.

السیسی در افتتاحیه دهمین دوره مجمع کشورهای عربی و چین در پکن تاکید کرد که راهی برای رسیدن به صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی جز از طریق بررسی جامع ریشه‌های قضیه فلسطین از طریق پایبندی جدی و فوری به راه‌حل دوکشوری و به رسمیت شناختن حق مشروع فلسطینیان در دستیابی به کشور مستقل خود وجود ندارد.

البیان: ثبت بیشترین تقاضا برای وام های تجاری در امارات توسط دبی

بانک مرکزی امارات اعلام کرد که امارات دبی در خط مقدم تقاضا برای وام‌های تجاری در امارات در طول سه ماهه اول سال جاری 2024 است.

براساس گزارش بانک مرکزی امارات، شرکت‌های بزرگ و مؤسسات متوسط علاوه بر سازمان‌های دولتی در صدر تقاضای اعتبار و پس از آن شرکت‌های کوچک و پس از آن بخش منفرد و گروه غیر مقیم بیشترین تقاضای وام را دارند.

در حالی که بانک مرکزی اعلام کرد که شرکت‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی در سه ماهه نخست امسال، همچنان پیشتاز تقاضای اعتبار بوده و به دنبال آن فعالیت‌های بخش ساختمانی و سپس هم بخش توسعه املاک و هم فعالیت‌های صنعتی قرار دارند.

در مورد روند اعتباری افراد، تقاضا برای تامین مالی مسکن بیشترین روند را در گروه وام‌های شخصی دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها