|

اوکراین اجازه پیدا کرد با تسلیحات آمریکایی به بعضی نقاط در روسیه حمله کند

مقام‌های آمریکا می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، به اوکراین اجازه داده است از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به نقاطی در داخل خاک روسیه استفاده کند، اما این اجازه فقط به نواحی اطراف خارکیف مربوط خواهد بود.

اوکراین اجازه پیدا کرد با تسلیحات آمریکایی به بعضی نقاط در روسیه حمله کند

به گزارش شبکه شرق، بی بی سی: مقام‌های آمریکا می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، به اوکراین اجازه داده است از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به نقاطی در داخل خاک روسیه استفاده کند، اما این اجازه فقط به نواحی اطراف خارکیف مربوط خواهد بود.

یک مقام دولت آمریکا گفت که رئیس جمهور به تیم خود دستور داده است اطمینان حاصل کنند که اوکراین قادر است از تسلیحات آمریکایی «به عنوان آتش متقابل» استفاده کند تا بتواند به نیروهای روسیه، که به آنها حمله می‌کنند، «ضربه متقابل بزند».

سیاست آمریکا برای ممنوعیت استفاده از این تسلیحات در هدف گرفتن نقاط دور در روسیه تغییری نکرده است، با این حال مسکو احتمالا تصمیم تازه را به معنی تشدید تنش تلقی خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر نیروهای روسیه بعد از یک تهاجم غیرمنتظره در منطقه خارکیف، نزدیک مرز روسیه، پیشروی کرده‌اند.

مقام آمریکایی که با بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد گفت: «سیاست ما در ارتباط با ممنوعیت استفاده از سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (آتاکامز) یا حملات دوربرد در داخل روسیه تغییری نکرده است.»

یک مقام هم در پاسخ به سوال شبکه سی‌بی‌اس در مورد اینکه آیا سیاست تازه شامل حمله به هواگردهای روسیه می‌شود گفت: «ما هرگز به آنها نگفته‌ایم که نمی‌توانند هواپیماهای روسیه را بر فراز خاک روسیه که برای حمله به اوکراین برخاسته‌اند ساقط کنند.»

کاخ سفید و وزارت خارجه رسما اظهار نظر نکرده‌اند.

بریتانیا پیشتر اشاره کرد که تسهیل محدودیت‌های چگونگی استفاده اوکراین از سلاح‌های تامین‌شده توسط غرب را بررسی می‌کند.

علیرغم این نگرانی که چنین تحولی ممکن است به تشدید جنگ دامن بزند، چندین رهبر اروپایی اخیرا خواستار کاهش محدودیت‌ها بر استفاده از چنین سلاح‌هایی علیه روسیه شده‌اند.

اما واشنگتن، که بخش اعظم سلاح‌های اوکراین را تامین کرده است، به خاطر نگرانی از دامن زدن به تنش بیشتر در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در بازدید از مولداوی به تغییر موضع آمریکا اشاره کرد.

او گفت: «ما در طول این مسیر گام‌های خود را با نیازها تطبیق داده‌ایم و تنظیم کرده‌ایم. در آینده هم دقیقا همین کار را خواهیم کرد.»

درحالی که کی‌یف در ماه‌های اخیر منتظر کمک تسلیحاتی بیشتر غرب بود، به نظر می‌رسد نیروهای روسیه از این فرصت برای پیشروی بیشتر در خاک اوکراین در خارکیف استفاده کرده باشند.

این هفته در حمله‌ای با دو بمب «گلاید» به سوپرمارکتی در خارکیف حداقل شانزده نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.

روسیه به طور فزاینده‌ای از بمب‌های «گلاید» یا «سُرِشی» برای پیشبرد حملات خود در اوکراین استفاده می‌کند.

این بمب‌ها ارزان و بسیار مخربند و تخمین زده می‌شود که ارتش روسیه اخیرا طی فقط یک هفته با شلیک بیش از ۲۰۰ فروند از این بمب‌ها، دو شهر ووفچانسک و مناطق اطراف شهر خارکیف را در شمال اوکراین هدف قرار داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که ۳ هزار بمب از این نوع، تنها در ماه مارس بر روی کشورش ریخته شده است.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها