|

خبر تازه از بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳؛ نقش شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟/ ویدئو

جزئیات جدید درباره نحوه تشکیل جلسات برای تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و نحوه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان اعلام شد.

خبر تازه از بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳؛ نقش شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، جزئیات تازه در خصوص فرآیند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، در یک برنامه تلویزیونی صداوسیما اعلام شد و مورد بحث قرار گرفت.

«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی در یک برنامه تلویزیونی صداوسیما، جزئیات جدیدی در خصوص نحوه تشکیل جلسات برای تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، ارائه کرد.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در پایان پنجمین روز از مهلت نخست ۵ روزه این شورا (شنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳) برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی رفت و در برنامه تلویزیونی «زمانه» شبکه دو سیما با موضوع انتخابات حضور یافت.

او که در گفتگو با خبر ۱۴ سیما این روز اعلام کرده بود که بررسی صلاحیت‌ها به پایان نرسیده و از بخشی از مهلت دوم ۵ روزه نیز استفاده خواهد شد، عنوان کرد: تمام تلاش‌مان این است به محض اینکه بررسی پرونده‌ها به اتمام رسید، در اسرع وقت نتایج را به وزارت کشور اعلام کنیم؛ اگر فردا شد فردا و اگر پس فردا شد، پس فردا.

طحان‌نظیف تاکید کرد: زمان دقیقی برای اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نمی‌توان اعلام کرد، اما تاکید داریم هر وقت بررسی‌ها به نتیجه رسید و نهایی شد، اطلاع‌رسانی شود تا فرآیندهای بعدی یعنی تبلیغات و… انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: «اعضای شورا هنگام رای‌دهی برای اعلام صلاحیت کاندیداها، از رای یکدیگر خبر ندارند.»

نقش شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟

شورای نگهبان به عنوان یکی از بازوهای اصلی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وظایف قانونی را برعهده دارد؛ به طوری که طبق اصل (۹۹) قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه شورای نگهبان، نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری به علت سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور که موجب به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی و همراهان او شد، قرار است، یک سال زودتر از موعد قانونی و در تاریخ «هشتم تیر ماه» سال جاری برگزار شود.

بر همین اساس، شورای نگهبان به عنوان یکی از بازوهای اصلی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وظایف قانونی را برعهده دارد، به طوری که  طبق اصل (۹۹) قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه شورای نگهبان، نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.

طبق قانون انتخابات، شورای نگهبان قبل از شروع انتخابات دو نفر از اعضای خود و پنج نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورداعتماد دارای حسن سابقه را با اکثریت مطلق آرای اعضای شورای نگهبان به‌عنوان هیات‌مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری و سه نفر به‌عنوان عضو علی‌البدل، انتخاب و به وزارت‌کشور معرفی می‌کند.

همچنین شورای نگهبان می‌تواند محل کار هیات‌مرکزی نظارت بر انتخابات را در وزارت‌کشور قرار دهد.

علاوه بر این، شورای نگهبان در کلیه مراحل در صورت اثبات تخلف با ذکر دلیل نسبت‌به ابطال یا توقف انتخابات در سراسر کشور و یا بعضی از مناطق، اتخاذ تصمیم کرده و نظر خود را از طریق رسانه‌های همگانی اعلام می‌کند؛ نظر شورای نگهبان در این مورد، قطعی و لازم‌الاجرا است و هیچ مرجع دیگری حق ابطال یا متوقف‌کردن انتخابات را ندارد.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها