|

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در نشست خبری؛

پزشکیان در سیاست داخلی معتقد به باتوم و خشونت نیست، معتقد به گفت‌وگو است

گویید رییس‌جمهوری اختیار ندارد. دولت است که لوایح توسعه را تهیه می‌کند و با نخبگان جامعه می‌تواند کار را در مجلس هم پیش ببرد. اعتقاد دارم الان وقت این است که به تشریح عملکرد دو رقیب بپردازیم و مردم بدانند به چه کسانی رای نمی‌دهند.

پزشکیان در سیاست داخلی معتقد به باتوم و خشونت نیست، معتقد به گفت‌وگو است

به گزارش شبکه شرق، رئیس ستاد انتخاباتی کاندیدای اصلاح‌طلبان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موضع کاندیدای این جریان سیاسی در سیاست داخلی را گفت‌وگو خواند و از سیاست‌های خشونت آمیز انتقاد کرد.

علی عبدالعلی‌زاده، رییس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در اولین نشست خبری پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم که در خبرگزاری ایرنا برگزار شد، با اشاره به نتایج اعلامی از سوی وزارت کشور، اظهار کرد: «انتخابات مرحله اول با لطف خدا و توجه و دقت همه مسئولان و هر ۴ نامزد  به نحو مطلوبی برگزار شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که آقای پزشکیان وارد مرحله دوم انتخابات شد و جمعه شاهد رای‌گیری خواهیم بود.»

او ادامه داد: «در این فرصت ۲ نامزد باقی‌مانده آخرین نکات و دیدگاه‌ها را بیان خواهند کرد. هر دو نامزد هم دیدگاه خودشان را بیان می‌کنند و هم دیدگاه دیگران را نقد می‌کنند.  منتها فرق مرحله دوم و اول بر این است که دیدگاه‌ها متعدد نیست. یا پزشکیان یا جلیلی. اما بهتر است از شخص بیرون بیایم و به جهان‌بینی شخص رای می‌دهیم. »

این فعال سیاسی با بیان اینکه «رییس‌جمهور به عنوان نفر دوم کشور وظیفه دارد برنامه توسعه‌ای برای کشور داشته باشد. تا امروز شاهد ۱۲ برنامه توسعه‌ای داشتیم»، گفت: «در این برنامه‌ها هیچ نقشی برای بخش خصوصی در نظر گرفته نشده‌است و فقط از دولت گفته‌اند. در دولت اصلاحات چشم‌انداز  ۲۰ ساله برای کشور نوشتیم تا مشخص باشد که در ۱۴۰۴ کجا ایستاده‌ایم. از نظر اقتصادی چه جایگاهی در منطقه از نظر علمی در جهان و ... خواهیم داشت. »

عبدالعلی‌زاده تصریح کرد: «متاسفانه بعد از دولت اصلاحات که به توسعه فکر می‌کرد، دولتی سر کار آمد که به توسعه باور نداشت و برنامه توسعه را کنار گذاشت. مردم در انتخاب رییس‌جمهور باید آینده کشور را انتخاب کنند. مهم نیست کت می‌پوشد یا کاپشن. گفتمانی که الان هر دو نامزد دارند خیلی شفاف است و در دوره تبلیغات نشان داده شد. یکی ادامه وضع موجود است. ادامه تحریم و مخالف اف ای تی اف است. یک طرف طرفدار خشونت است. پزشکیان طرفدار گشودن ارتباط با کشورهای جهان  بر مبنای عدالت است.»

او تصریح کرد: «آقای پزشکیان در سیاست داخلی هم معتقد به باتوم و خشونت نیست بلکه معتقد به گفت‌وگو است. نگویید رییس‌جمهوری اختیار ندارد. دولت است که لوایح توسعه را تهیه می‌کند و با نخبگان جامعه می‌تواند کار را در مجلس هم پیش ببرد. اعتقاد دارم الان وقت این است که به تشریح عملکرد دو رقیب بپردازیم و مردم بدانند به چه کسانی رای نمی‌دهند.  آزمودیم روسای جمهوری که کار بلد نیستند اما نویسنده‌های خوبی هستند یا فرد اجرایی نیستند. آقای جلیلی تقریبا سابقه اجرایی نداشته اما در کارشکنی درخشان است. قطع‌نامه‌های علیه ایران یک پایش آقای جلیلی است.»

این فعال سیاسی با بیان اینکه «مردم باید بدانند که با انتخاب پزشکیان و جلیلی، چه میزان از توان اجرایی را انتخاب می‌کنند»، گفت: «یک طرف سابقه اجراییش هیچ است و فقط در شورایعالی نشسته است. یک طرف دیدگاه با جهان زیستن دارد و یک طرف دیدگاه ادامه تحریم را دارد.»

او درباره آثار تحریم‌ها نیز بیان کرد: «تا زمانی که فردی گرفتار بیماری و کوچه پس کوچه‌های ناصرخسرو نشوند، متوجه نمی‌شوند که تحریم با ما چه می‌کند. یک نفر آمده به عنوان پزشک، متخصص اجرایی و جراح ممتاز کشور و‌ می‌خواهد برای مردم رفاه ایجاد کند. یادتان هست که می‌گفتند گوشت و میوه را در خانه می‌آوریم؟ شرم آور است، چون نمی‌توانید دلال‌ها را کنترل کنید، این وعده را می‌دهید. لفظ انقلاب را با پررویی مصادره می‌کنند. انقلابی ماییم. انقلابی پزشکیان است که برادرش شهید شد و خودش به جبهه رفت. همه چیز را می‌خواهند مصادره کنند.»

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در ادامه با انتقاد از تحریف واژه‌ها، اظهار کرد: «ما واژه‌ها را از واقعیت منحرف می‌کنیم. یکی همین بحث اقوام و ایرانی بودن است. قوم ایرانی یعنی در دنیا شما را ایرانی می‌شناسند، برآیند شخصیت همه اقوام، ایرانی است. لرها، کردها، بلوچ‌ها، ترکمن‌ها و ... می‌شود قوم‌ ایرانی. می‌گویند پزشکیان ترک است و مراقب باشید! الان بروید ستاد ببینید چند نفر فارس و ترک هستند. زمان وزارت بهداشت هم همین بود. سهمیه قومی که نداریم، چون پزشکیان ترک است به  ترک‌ها سهمیه بیشتر بدهد.»

عبدالعلی زاده در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر لزوم آزادی رسانه‌ها برای مقابله با فساد، خاطرنشان کرد: «در خیلی از کشورها، وقتی رییس‌جمهور انتخاب می‌شود،  خبرنگاران با پیگیری‌ها از هزینه‌های ستادها، باعث استعفای رییس‌جمهور می‌شوند. ما در تاریخ مسائلی چون واترگیت را داشتیم. پزشکیان به آزادی مطبوعات باور دارد و از آن دفاع می‌کند. اگر جایی فساد زیاد است بدانید که آزادی مطبوعات نیست.»

در ادامه، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در پاسخ به سوال خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا مبنی بر اینکه «برنامه برای مرحله دوم چیست؟ »، گفت: «حرف زدن با مردم و آگاهی مردم را بالا بردن. انتخابات فرصتی است که با مردم حرف بزنیم. »

او در پاسخ به پرسش صدای چراغ روشن، مبنی بر اینکه «ارزیابی از سخنان قالیباف و حمایت از جلیلی چیست؟»، گفت: «باید از خودشان بپرسید. این یک اعتراف است که قالیباف می‌کند. این راه و رسم اداره کشور این نیست. شما چکاره‌اید که می‌گویید نمی‌گذاریم پزشکیان رییس‌جمهور شود؟! بعد می‌گویید قانونمدار و طرفدار آزادی است. جرم اصلاحات چیست؟ ۸ سال دولت خاتمی از  نظر همه شاخص‌ها بهترین دولت‌ بعد انقلاب بوده است. دولت روحانی هم کمک گرفت از اصلاح‌طلب‌ها. برجام امضا شد اما شاهدیم در داخل چه کردند؟ حالا همین آقای قالیباف  وعده مذاکره میدهد؟ جرم دولت خاتمی و روحانی چه بوده، برجامی که داشت راه‌ها را باز می‌کرد را انداختند ته چاه. شما با بچه‌های خودتان مذاکره نمی‌کنید و کتک‌شان می‌زنید بعد میخواهید با دنیا مذاکره کنید؟!»

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «جبهه انقلاب پزشکیان را دولت روحانی توصیف می‌کند. در این مرحله می‌خواهیم بدانیم که چه کسانی در کابینه خواهند بود»، گفت: «اگر در شرایط عادی بودیم، تیم تبلیغاتی و اجرایی و کابینه را زودتر مشخض می‌کرد اما به دلیل حادثه بالگرد رییس‌جمهوری در ۴۰-۵۰ روز باید دولت تشکیل شود. قبل از این که در فکرش نبود و از همه دوستان برای حضور در ستاد دعوت کرد. ایشان دستشان باز است و هیچ کس برای پست نیامده است. دیشب بهشان گفتم باید به فکر دولت باشید، مثلا رییس دفترتان را حداقل مشخص کنید. تا پایان این هفته یا هفته آینده برخی پست‌ها را مشخص خواهد کرد. البته ۴ دوره کامل نماینده بوده و خیلی وزرا و کارشناسان و ... را می‌شناسد.»

او در پاسخ به پرسش اسپوتنیک مبنی بر اینکه «درصد مشارکت ۴۰ درصد بود و برنامه در دور دوم باید هدف جذب این ۶۰ درصد باشد. برنامه برای جذب ۶۰ درصد چیست؟»، گفت: «یکی‌ از دلایل این که یخ آرای خاکستری باز نشد، نگران بودند که انتخابات مهندسی شود. ما می‌نویسیم حسن در می‌آید وحید! البته این شایعه است و من تایید نمی‌کنم . تصور می‌کردند آقای پزشکیان را آورده‌اند که بازار گرمی کند و سطح رای بالا برود و بعد بگویند رای نیاوردی. نشان داد که این  حرف درست نیست. امیدواریم صدای ما به گوش این گروه برسد و آنها را به صندوق بیاوریم. وظیفه ماست که این ۴۰ درصد را حفظ کنیم و ۱۰-۱۲ درصد به آن اضافه کنیم.»

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه «برنامه دولت احتمالی برای امیدآفرینی در جامعه؟»، تصریح کرد: «بافرض این که تحریم‌ها رفع نشده، قطعا در دولت پزشکیان حل مشکلات داخلی را به خاطر  تحریم به تعویق نمی‌اندازیم و اگر مردم احساس کنند چرخ اقتصاد به گردش درآمده،  امیدوار می‌شوند. تحریم را برداریم چرخ اقتصاد و سازندگی می‌چرخد. شفاف‌سازی هم یک موضوع دیگر است. رکن شفاف‌سازی حمایت از رسانه‌هاست.»

در ادامه، خبرگزاری دانشجو هم از عبدالعی زاده پرسید که «پزشکیان در تبلیغات می‌گفتند، من کارشناس نیستم اگر کارشناسان نظر بدهند که بنزین بشود ۵۰ هزار تومان، قبول می‌کنند یا مثل توییترشان بی‌خبرند؟»، عبدالعلی زاده هم در پاسخ بیان کرد: «چقدر برای آبان کشته دادیم. دولتی که نمی‌تواند با مردم تعامل کند و وزیر نفتش می‌گویند بنزین گران نمی‌شود و بعد نصفه شب گران می‌شود. باید همین کارشناسان‌ بیایند و در رسانه توضیح دهند. به جز این چگونگی اجرا هم اهمیت دارد و البته پولش را کجا می‌برند و چه فشاری برای اقشار ضعیف می‌آورد؟ باید برای این کارها با مردم تعامل کرد. پروژه بنزین پروژه دولت نیست بلکه باید ملی نگاه کرد. باید با کار کارشناسی و تعامل انجام داد.»

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «در شبکه‌ها اجتماعی گمانه‌زنی میشود برخی که به قالیباف رای داده بودند، ممکن است که به پزشکیان رای دهند، برنامه‌ شما چیست؟»، گفت: «احترام به مردم. قبول دارم که ممکن است این اتفاق رخ دهد. خیلی از رای دادن‌ها به دلیل تبلیغات روشن است. الان هم باید بیشتر به جهان‌بینی افراد حاضر در انتخابات توحه کرد. قالیباف پست‌هایی داشته و خدماتی ارائه داده که برخی مردم خاطره خوشی دارند. اردوغان از شهرداری به ریاستجمهوری رسید.  کسی که در شهرداری تهران بوده قطعا همه عولکردش اشتباه نیست.  ما سعی می‌کنیم خودمان را بهتر معرفی کنیم.»

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر ناتوانی جریان اصلاحات برای پای صندوق آوردن بدنه اجتماعی خود، گفت: «شاید ما نتوانستیم. قهر کردن در خانواده آسان است اما‌ آشتی سخت است.  البته بسیاری مردد هستند و امیدواریم در دور دوم پای کار بیایند. »

عبدالعلی‌زاده در پاسخ سوال خبرگزاری رکنا مبنی بر اینکه «در ۲ سال گذشته با محدودیت در رسانه مواجه بودیم. برنامه دولت پزشکیان چیست؟، گفت: «قرار است از آزادی شما دفاع  کنیم.»

او درباره مناظرات انتخاباتی پیش رو هم بیان کرد: «خیلی به این فضا مثبت نگاه می‌کنیم و از گفت‌و‌گو حتی اگر تند، باشد، استقبال می‌کنیم. برخوردهاست که باعث می‌شود مردم آگاه شوند.»

این فعال سیاسی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه «حقوق کارگران در مناظرات انتخاباتی هم مطرح شد. بحث هم سطح شدن حقوق و تورم، اما برنامه‌ای برای کارفرما دارید؟»، گفت: «همه اینها گفت‌و‌گو  می‌خواهد. باید با مردم صحبت کنیم که قطع برق کارخانه چه آسیبی به تولید می‌رساند. این مسائل، خطا و سو مدیریت فاحش است. ظرفیت برق نصب شده برای خانه و کارخانه کافی است ولی باید درست مدیریت کرد.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار «شبکه شرق» درباره تخلفات انتخاباتی هم گفت: «۲ سه مورد بود که من امضا کردم و به هیات نظارت فرستادم، ۶ تا ۸ صندوق کارش را دیر شروع کرد، ما این موارد را اطلاع دادیم تا بدانند که حضور داریم و دقیقا نظارت می‌کنیم. ۲ مورد هم بود که در رای دادن مردم دخالت کرده بودند و گفته بودند فلانی را بنویس. در مجموع ۲ سه مورد بود و خیلی موارد مهمی نبود ولی من گفته بودم که هر موضوعی، ولو کوچک را باید ثبت کنیم. تخلفی نبود، دو سه مورد حرکت شبهه آمیز بود که به ستاد مرکزی گزارش شده و رفع هم شده بود.»

رئیس ستاد پزشکیان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «شبکه شرق» درباره عدم حمایت چهره‌هایی چون میرحسین موسوی و مصطفی تاجزاده، بیان کرد: «ما به نظرات افراد احترام می‌گذاریم چراکه آنان به واسطه بی‌مهری‌هایی که در زندان به آنان شده یا در حصر به آنان شده، آن هم بدون اینکه رایی صادر شده باشد علیه‌شان، به هرحرکتی که موجب تقویت نظام و کشور شود با بدبینی نگاه می‌کنند، اشکالی ندارد. در مقابل آنان آقای کروبی که وضعیت همسانی دارد، دعوت کرد و صندوق به خانه‌اش بردند و رای داد. آقای خاتمی هم که مشابهتی با آنان شرایط‌اش دارد، استقبال کرد و بیانیه داد و حمایت کرد. نمی‌شود گفت که آنان چرا حمایت نکردند، به شخصیت هر ۲ بزرگوار، ارزشمند است و به آن احترام می‌گذارم.»

او تصریح کرد: «اینکه در مرحله دوم حمایت کنند، بازهم به نظر خودشان بر می‌گردد. ما به هیچ‌کس اصرار نکردیم که خواهش می‌کنیم، بیا و رای بده. ببینید در مرحله اول، چه تعداد از کسانی که تشویق کرده بودند به رای ندادن، آمدند و نوشتند و سخنرانی کردند و رای هم دادند. دو سه نفر هم که در گذشته تند بودند و در گذشته می‌گفتند رای ندید، دیشب اعلام کردند که در مرحله دوم به پزشکیان رای می‌دهیم. این آزادی است. ما احترام می‌گذاریم. ما کسی را اجبار نمی‌کنیم ولو اینکه اصلاح‌طلب باشد. این حق او است و استفاده می‌کند و عمل می‌کند، ما به همه افراد احترام می‌گذاریم. شاید اگر آقای پزشکیان روی کار بیاید و شغل ایجاد شود و درآمدها افزایش پیدا کند، مردم احساس کنند که در خال غلبه بر فقر هستند و طبقه متوسط بزرگ قدرتمند شکل بگیرد، همه این مسائل موجب خشنودی و رضایت کسانی باشد که به پزشکیان رای ندادند و ۴ سال دیگر، در انتخابات شرکت کنند.»

پایان

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها