|

«سعید جلیلی» در اولین مناظره دونفره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«سعید جلیلی» در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اگر به جای مباحث اصلی، بحث‌های دروغ بگویید، غلط است. در ۴۸ ساعت گذشته، درباره من، مطالب دروغی منتشر شد. این فضا به مردم کمک نمی‌کند. هنوز نتایج انتخابات مشخص نشده است، به ۹ میلیون و ۱۰ میلیون نفر بگوییم طالبان! به جای ارائه برنامه و راه‌حل برای مشکلات، دیگران را طالبان خطاب می کنند.»

«سعید جلیلی» در اولین مناظره دونفره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، «سعید جلیلی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «یکی از افتخارات امام راحل و نظام جمهوری اسلامی ایران، این بود که همه دنیا اعتراف می‌کنند که این مردم هستند که با آرای خودشان، تعیین‌کننده هستند.»

شامگاه دوشنبه «۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳»، اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» دو کاندیدای راه‌یافته به این مرحله برگزار شد.

بر اساس قرعه‌کشی، کاندیدای شماره یک «سعید جلیلی» و کاندیدای شماره دو «مسعود پزشکیان» بود. شامگاه دوشنبه «۱۱ تیر ماه» بعد از ۱۵ سال، مناظره‌های ۲ نفره برگزار شد و این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد، تفاوت‌های جدی داشت.

«مهدی خسروی» اجرای این مناظره‌ها را بر عهده دارد و از هر کاندیدا، مطابق با سخنانی که این چند وقت مطرح کرده است، سوالاتی اختصاصی پرسید. 

سوال اول «مهدی خسروی» مجری این مناظره خطاب به «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» دو کاندیدای راه‌یافته این بود: «در انتخابات این دوره شاهد مشارکت چهل درصدی بودیم. مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند به توان رئیس‌جمهور آینده کمک کند؛ شما اگر رئیس‌جمهور شوید، برنامه‌تان برای افزایش مشارکت در انتخابات آینده چیست؟»

سعید جلیلی

جلیلی: این مسئولیت‌پذیری است که آزادی را تضمین می‌کند

«سعید جلیلی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه، در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به برنامه دولت متبوع خود برای افزایش مشارکت مردم در دوره بعدی ریاست جمهوری، اظهار داشت: «یکی از افتخارات امام راحل و نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم هستند که با آرای خودشان تعیین کننده هستند. اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم، حاصل مشارکت مردم است. دولت باید نقش‌آفرینی را برای مردم ایجاد کند، لذا یکی از برنامه‌های دولت منریال این است که مشارکت مردم را در اداره کشور و در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و… را فراهم کند.»

جلیلی گفت: «روز جمعه که مردم پای صندوق رای حضور یافتند همه منتظر نتایج بودند لذا این مردم بودند که با آرای خود تعیین کننده بودند و چیزی از قبل تعیین نشده بود.»

جلیلی: همین مردم کشور را از مشکلات عبور دادند

او افزود: «وقتی مردم در اداره کشور مشارکت داده می‌شوند نتیجه خوبی را شاهد بودیم؛ همانند دوران دفاع مقدس که وقتی به کشور حمله شد، همین مردم کشور را از مشکلات عبور دادند.»

جلیلی تصریح کرد: «باید نقش مشارکت مردم را پاس بداریم. اینکه در شعار خود میگوییم هر ایرانی نقش پرشکوه و میگوییم یک جهان فرصت باید نتیجه اش یک ایران جهش باشد، راهی جز مشارکت مردم ندارد لذا وظیفه دولت این است که این بستر را فراهم کند. هرکسی باید به اندازه وسع خودش باید تلاش کند روند کشور بهتر شود.»

جلیلی: معتقدیم برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد

جلیلی افزود: «در بحث‌های دولت سایه تاکید می‌کنیم که به وضعیت موجود نباید تکیه کرد و باید به سمت مطلوب رفت. معتقدیم برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد. اگر وضع موجود با مطلوب مشارکت مکردم فاصله دارد باید با برنامه‌ای مردم را با انگیزه بیشتر به سمت مشارکت مطلوب‌ سوق دهیم.»

جلیلیم، در پاسخ به این پرسش که «برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات که برنامه‌ای دارید»، گفت: «اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم که آنها به این عرصه‌ها بیایند و احساس کنند که با مشارکت خودشان می‌توانند یک حرکت جمعی را کبا کمک دولت شکل دهند اما چرا این مسئله اتفاق نمی‌افتد چرا که بسیاری از آنها دیده نمی‌شوند.»

او خطاب به پزشکیان، ادامه داد: «بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می‌گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی‌کنید همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این‌ها باید در برنامه شما دیده شود. یکی از مواردی که مشارکت مردم را تقویت می‌کند این است که آنها ببینند که مسئله آنها دیده شده است و برای آن راه حل اندیشیده شده است.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با نشان دادن جزوه پره حجمی گفت: «من در ۴۸ ساعت گذشته این میزان از مطالب مردم را بررسی کردم و آنها انتظار دارند که مسائل آنها دیده شود. هنوز انتخابات تمام نشده بود شما به جمعیت ۹ میلیونی اعلام کنیم که شما طالبان هستید.»

جلیلی افزود: «اگر در حرف‌هایی که مردم از ما می‌شنوند متوجه شوند که مسئله آنها دیده شده و راه حل آن را در نظر داریم، مسئله‌ای نظیر امنیت شغلی و شغل که من در هر شهری که می‌روم در مورد آن صحبت می‌کنم و معتقدم باید در این مسائل فراتر پیش برویم و بگوییم نه تنها مشکل تو حل می‌شود بلکه از تمام استعداد تو استفاده می‌کنیم تا تو احساس رضایت کنی.»

جلیلی ادامه داد: «برخی اوقات ممکن است برخی از افراد رفتارهای غلطی را انجام دهند اگر خود ما و یا ستادهایمان و کسانی که مسئولیت رسمی دارند بیایند و در این عرصه‌ها بد اخلاقی‌هایی را انجام دهند حتماً باید جلوی آن گرفته شود و حالا یک فرصتی است که میلیون‌ها نفر در حال تماشای مناظره هستند و می‌خواهند ببینند مشکل چیست.»

کاندیدای  چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «آقای پزشکیان اشاره کرد که برنامه ششم اجرا نشده در صورتی که این در زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم بوده است و باید پرسید که چرا این برنامه اجرا نشد. اگر این برنامه به قول آقای دکتر برنامه خوبی هم بوده و می‌توانسته به کشور کمک کند چرا اجرا نشده و شما که در جایگاه نظارتی مجلس بودید و باید اجرای برنامه را دنبال می‌کردید، مانند کارنامه دانش آموز باید مرتب برای موفقیت پیگیری می‌کردید مثل یک پدر دلسوز نه آنکه آخر سال بپرسید چه شد. صحبت من این است که شما نایب رئیس مجلس بودید آقای پزشکیان و باید پرس‌و‌جو می‌کردید چرا برنامه اجرا نشده است.»

جلیلی افزود: «من می‌گویم اگر به مردم نقش بدهید این‌طور نیست که کارها متوقف شود و اگر دولت و مجلس هم کاری انجام نداد کار متوقف شود و باید مردم هم در پی این ماجرا هشدار بدهند و مطالبه بکنند که چرا کارها پیش نمی‌رود و من از هر دانشگاهی خواستم که قدم به قدم مباحث را دنبال کنند و سایه به سایه دنبال کنند و موثر باشند.»

او گفت: «در رابطه با اهل سنت هم من گفته‌ام که وظیفه دولت است که تکالیف خود را طبق شایسته سالاری و حقوق آنها انجام دهد چه آنها به من رای بدهند چه ندهند. اما در ایام انتخابات حقوق مردم تبدیل به معامله می‌شود و باید تعامل ایجاد شود و بارها بر آن تاکید داشته‌ام که همه مردم باید بتوانند ایفای نقش کنند و همه ایران سرای من است. شعار من باور و رویکرد من است و می‌گویم هر ایرانی یک نقش پرشکوه برای همه ایرانیان و زن و مرد و اقوام مختلف یکسان است.»

جلیلی: رفتار بدی است که ایام انتخابات حق اقوام تبدیل به معامله می‌شود

جلیلی با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: «من توصیه‌ای که از ابتدای شروع انتخابات داشتم این بود که بخاطر دنیای من آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید چرا که حدود فعالیت سیاسی تقوای الهی است. برخی اوقات ممکن است افرادی رفتار غلط انجام دهند. اشکال کار این است که اگر بداخلاقی‌ها از سمت افرادی در ستاد انجام شود باید جلوی این کار را گرفت.»

جلیلی با بیان اینکه گاهی اوقات مشکل خود ما هستیم نه آمریکا، افزود: «خیلی از موضوعات را ما انجام نداده‌ایم. برنامه ششم در مجلس ششم و دولت دوازدهم بود. چرا این برنامه انجام نشد؟ کار مجلس که نقش نظارتی دارد این است که مسائلی که انجام نشده را بررسی کنند.»

او با اشاره به حقوق اهل سنت گفت: «هرکدام از اهل سنت حقی دارند حتی اگر رای ندهند. این وظیفه دولت است که حق آنها را انجام دهد. رفتار بدی است که ایام انتخابات حق اقوام تبدیل به معامله می‌شود.»

جلیلی: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل به آنها صحبت کنیم

جلیلی ادامه داد: «نکات خوبی را آقای پزشکان مطرح کردند من امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال شرکت داشتند و موضوع تعارض منافع را شما مطرح کردید و زمینه‌های پزشکی و دیگر مسائل هم این مسائل وجود دارد حرف من این است که اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد مانند اتفاق‌های ۱۴۰۱ و هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلساتی داشتم که حداقل ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامید و تا ۶ و یا ۷ ساعت هم ادامه داشت.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل به آنها صحبت کنیم وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و چالش صحبت می‌کردم به این نتیجه می‌رسیدیم که حرف‌های هم را متوجه می‌شویم حتی هرچند که نسبت به برخی از حرف‌های ما قانع نشوند. نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم و من در همان ایام نه فقط دانشجوها که در میان کارگران رفتم و به هپکو و یا آذراب رفتم کارگران می‌گفتند که چندین ماه از حقوق نگرفته‌اند.»

جلیلی افزود: «در آن دوره‌ای که من به هپکو آذراب می‌رفتم دولت حاضر رقیب ما بود و همان زمان کارگر هپکو من را به آغوش گرفت و گفت خوشحالم که اینجا به مشکلات ما رسیدگی می‌کنید. وقتی در ۸ سال شما رشد منفی داشته باشید و یا رشد صفر داشته باشید و متوسط رشد ۷ دهم درصد دانشجویان و دانش آموختگان می‌گویند که آینده شغلی ما چه می‌شود و اساتید دانشگاه‌ها نسبت به نقش خود باید احساس خوبی داشته باشند.»

او با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: «راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند (شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده است و حتماً اگر آقای پزشکان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید.»

جلیلی افزود: «ممکن است در همین عرصه‌ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتماً محکوم شود.»

جلیلی در ادامه این مناظره با اشاره به فراهم کردن سازوکاری در دولت متبوع خود برای شنیدن اعتراض مردم به مسائل مختلف بویژه اعتراض کارگری، گفت: «از افتخارات نظام و اندیشه دینی است که وقتی یک کارویژه و یک وظیفه‌ای را برای دولت تعیین می‌کند، صرفاً نمی‌گوید فقط دولت انجام دهد بلکه تمام‌مردم این امکان را داشته باشند که برای انجام کارها قیام کنند.»

جلیلی: باید به میان مردم رفت

او ادامه داد: «اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست، بلکه باید گفت فلان جای کار خطاست و به جایی نمی‌رسد. باید به میان مردم رفت. در زمان ۱۴۰۱ در میان دانشجویان می‌رفتم. زمان آقای روحانی هم در دانشگاه‌ها حضور داشتم و سوالات آنها را پاسخ می‌دادم. کارگر وقتی حرفش شنیده نشود میاید کف خیابان اما اگر درب دفتر را بازکنیم و کارگران بیایند حرف‌هایشان را بزنند مشکلات حل می‌شود.»

جلیلی تصریح کرد: «صدای کارگر باید شنیده شود.»

جلیلی ادامه داد: «در برنامه هفتم رشد هشت درصدی آمده است، اینکه خود به خود اتفاق نمی‌افتد باید ریز شد در حوزه‌های مختلف آن را پیگیری کرد و باید ماموریت تعریف کرد حتی برای دانشگاه‌ها، به دانشگاه‌ها اعلام کنیم که در کنار تعیین استاد و درس و … در موضوع خاص کشور مثلاً ارزآوری نیز نقش ایفا کنند.»

جلیلی: به صورت کلی مردم می‌گویند سرعت اینترنت کم است

جلیلی در ادامه مباحث مطرح‌شده در مناظره رودررو در رابطه با صحبت‌های پزشکیان در رابطه با اعتراض‌ها ادامه داد: «اتفاقاً موضوع خوبی را بیان کردند و مردم می‌خواهند روز جمعه انتخاب کنند و سوال اصلی این است که پس رئیس جمهور در این رابطه چه نقشی باید ایفا کند و چه کاره است اگر به قول آقای دکتر وزیر و مدیر کل و غیر قانون را اشراف ندارند و به تبع آن اجرا نمی‌کنند حالا مردم می‌خواهند رئیس جمهوری انتخاب کنند که دیگر وزیری را بر روی کار بیاورد که برنامه را بخواند و به آن منتظم باشد و قدرت اجرای آن را هم داشته باشد همچنین رئیس جمهوری باشد که بتواند ماهانه و در بازه‌های زمانی ۶ ماهه به مردم پاسخ بگوید که برنامه‌ها تا چه حد پیش رفته است.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «حرف من، این است که اگر در برنامه کشور مثل برنامه هفتم که رشد ۸ درصدی را قانون کرده است این موضوع به خودی خود انجام نمی‌شود بلکه وزرای مختلف نظیر کشاورزی علوم و صنعت باید به آن اشراف داشته باشند. تفکیک هر کسی بداند که برای تحقق این رشد چه فعالیتی را باید انجام دهد.»

جلیلی در رابطه با فضای مجازی و این موضوع که پیش از این گفته بودید به دنبال مسئولیت در فضای مجازی هستید تفاوت آن را با محدودیت بیان کنید، افزود: «از مسائلی که ما در مورد رفاه مردم صحبت می‌کنیم با فضای مجازی شکل می‌گیرد و مهمترین نکاتی که باید دولت برای آن برنامه داشته باشد همین فضای مجازی است.»

او گفت: «به صورت کلی، مردم می‌گویند سرعت اینترنت کم است و گاهی هم مسئله این است که استفاده شایسته از اینترنت هم نیازمند داشتن سرعت مناسب است و سرعت اینترنت موبایل را باید حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را تا ۵۰ برابر افزایش سرعت دهیم و این بر اساس محاسبات مطرح می‌کنم و معتقدم برای آنکه از هر چیزی که بخواهیم استفاده حداکثری داشته باشیم نظیر آزادی باید برای آن موارد تعیین کنیم مانند آنکه در جاده هم برای میزان سرعت قاعده وضع می‌کنند.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: «در عرصه‌های مختلف اگر ما مسئولیت پذیری را البته طبق قانون و نه به شکل سلیقه‌ای اجرا کنیم و قانون مان هم مرتب تغییر نکند. حتماً کمک می‌کند و همین فضای مجازی یکی از افتخارات ما خواهد بود.»

جلیلی، گفت: «من امروز در جمع فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال بودم می‌گفتم که بسیاری از کارها را خودمان انجام می‌دهیم کافیست که دولت مانع ایجاد نکند و دولت باید در بحث تنظیم گری ورود کند. کافیست دسر رو برای مردم فراهم کنید و در واقع ادارات و وزارتخانه‌های ما باید پناهگاه مردم باشند این‌طور نباشد که مردم بگویند که حالا این هفت خان را چگونه رد بکنیم و یا خدا نکند که کار ما به اداره‌ها بیفتد.»

او در رابطه با موضوع فضای مجازی گفت: «باید در این رابطه برنامه مشخص داشته باشیم و به مردم بگوییم که می‌خواهیم چه کار انجام دهیم و نگاه ما این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولید کننده باشیم یا مصرف کننده نگاهمان به سکوهای خارجی باشد یا داخلی و منظور من این نیست که اصلاً از سکوی خارجی استفاده نکنیم.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: «بحث من این است که چرا پول اینترنت که از مردم گرفته می‌شود و محتوا تولید کرده‌اند این پول به مردم پرداخت نمی‌شود و صحبت من این است که باید ۱۰ درصد از این پول به مردم پرداخت شود و این خودش فرصت زیادی ایجاد می‌کند و منبع درآمد و اشتغال برای مردم می‌شود که به تولید محتوا پرداخته باشند.»

جلیلی در پاسخ به پزشکیان که به موضوع تولید داخلی به خودرو ساخت داخل اشاره کرد در رابطه با فضای مجازی و سکوهای داخلی، گفت: «باید این چرخه باز بشود و همه باشد اما باید برای تولید کننده داخلی جایگاه درست و آن را جانمایی کنیم.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «کار مجلس و نهادها اتفاقاً نظارت است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است. مخصوصاً در عرصه‌ای که تخصص خودشان بودند و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می‌کردند که چرا فقط ۳۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقاً همین جا جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند این‌طور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید ۳۰ درصد کار انجام نشد.»

جلیلی: باید برای آن برنامه داشته باشیم

جلیلی افزود: بعد نیز مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی‌رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و موثر باشد و بر آن کار کند.

او در ادامه در مورد فضای مجازی گفت: «اگر گفته می‌شود فضای مجازی یک فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم و به مردم بگوییم که چه برنامه‌ای داریم.»

جلیلی افزود: «یک‌نگاه این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولید کننده؟ نگاهمان به سکوهای خارجی باشد نه اینکه از سکوی خارجی استفاده نکنیم.»

سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در رابطه با اینکه پایگاه حزبی ندارد و به محفل‌های جناحی علاقه ندارید آیا این به این معناست که شما با کار تشکیلاتی مخالفید و فرایند تصمیم‌سازی و دولت آینده شما چه خواهد بود گفت: «برای اداره کشور این‌طور نیست که کسی علامه دهر باشد راهش این است که جلسات کارشناسی و بحث‌های مختلف برگزار شود و در آنها به تصمیم برسیم.»

او ادامه داد: «دانشگاه فرق می‌کند ما از مقام رئیس جمهور صحبت می‌کنیم و این با رئیس دانشگاه تفاوت دارد که بگوید این نظر را قبول داشته باشد یا نه و رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد و در موضوعات مختلف باید کارهای کارشناسی را پیش از ورود به عرصه ریاست جمهوری انجام داده باشد از نظام سلامت گرفته تا سیاست خارجی لازم است نگاه‌های مختلف را شنیده باشیم و به جمع‌بندی رسیده باشیم.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: «می‌گویند که شما به گرده‌های سیاسی علاقه ندارید در این رابطه در تمام دنیا افرادی وجود دارند که مسائل را پیگیری می‌کنند و در مورد آن تصمیم گیری می‌کنند و حرف من این است که در این گرده‌ها آنچه که به مصلحت کشور است خروجی نخواهد داد به حرف من این است که محدود به یک گعده و محفل نباشند و همه مردم باید مشارکت کنند.»

جلیلی افزود: «می‌شود که بر اساس چند لابی و دوست و رفیق صحبت کرد و باید رئیس جمهور بتواند در مقام اجرا تصمیم بگیرد و برای اینکه موفق باشد باید بتواند به موضوع اشراف داشته باشد و بتواند تصمیم صحیح و به موقع را در لحظه اتخاذ کند اما اگر دچار تزلزل و تردید شود و بگوید که حالا باید بگوییم که بررسی شود حتماً زمان را از دست خواهیم داد و خیلی از فرصت‌ها و زمان ۸۰ میلیون نفر از دست می‌رود.»

جلیلی: سیاست خارجی عرصه استفاده از فرصت‌ها است

او ادامه داد: «سیاست خارجی عرصه استفاده از فرصت‌ها است باید در لحظه از این فرصت‌ها استفاده کرد این مهم است که نسبت به آن اشراف داشته باشیم و این نسبت به همه مسائل نظیر نظام سلامت دیگر مسائل کشور وقتی که رئیس جمهور به موضوع اشراف داشته باشد دیگر کارشکنی‌ها نمی‌تواند اخلال ایجاد کند.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «رئیس جمهور علاوه بر اینکه به موضوع اشراف دارد باید به سنگ‌اندازی‌ها و مقاومت‌ها نیز اشراف داشته باشد. من دیروز در بازار با ۲۲ سنت که در سال‌های گذشته جلسه داشته‌ام به ۱۷ موضوع رسیدم که مانع تولید است و بسیاری از آنها به تصمیم‌های غلط دولت و وظایف دولت مربوط می‌شود.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: «باید ۱۰ درصد درآمد سکوها به تولید کننده محتوا داده شود که خواهید دید چه میزان شغل و منبع درآمد برای مردم ایجاد خواهد شد. اینکه شما امکان اشتغال را فراهم کنید و صنعت فضایی را پر رونق‌تر کنیم و ان‌شاءالله ما برنامه داریم تا ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به خارج فضا وارد می‌کنیم.»

جلیلی: سیاست خارجی دو سه تا کشور نیست

در ادامه این مناظره جلیلی با اشاره به برنامه دولت مطبوع خود در حوزه سیاست خارجی و خنثی سازی تحریم‌ها، گفت: «بحث سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است. سیاست خارجی دو سه تا کشور نیست. این اشتباه بود که روابط کشور با چند کشور و قدرتی منحصر شد که بیشترین اختلاف وجود دارد.»

جلیلی با بیان اینکه فرصت‌ها از نقاط اشتراک به دست می‌آید، گفت: «می‌گفتند اگر به ما اجازه بدهید برجام را انجام دهیم هم چرخ سانترفویوژ می چرخد و هم چرخ اقتصاد، مگر این کار را نکردند؟»

او گفت: «آژانس بین‌المللی ۱۵ بار در گزارش نوشت که ایران همه تعهدات را انجام داده است. اما طرف مقابل کلاً از برجام خارج شد. سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌ها ست. ملت خودمان را زود متهم نکنیم و طرف مقابل را تبرعه.»

جلیلی در ادامه در پاسخ پزشکیان در رابطه با «مسائل بین‌المللی و ارتباط با دنیا و fatf همچنین برجام»، گفت: «اینکه شما می‌گوید یک چیزی بگویید و یک چیزی بگیرید این‌طور نبود بلکه ما امروز در برجام طلبکاریم و ما چیزهای بسیاری دادیم و چیزی نگرفته‌ایم و راه حل آن این است که ما نباید معطل آنها شویم. کاری باید انجام دهیم این است که با طلبکاری به آنها بگوییم که ما ده‌ها کار را انجام دادیم و شما از برجام هم خارج شدید و این دیپلماسی و سیاست نیست که همه چیزمان را بدهیم و طرف مقابل که خارج شود چیزی نگوییم.»

جلیلی: وقتی که ترامپ از برجام خارج شد، من گفتم

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «بعد از حدود ۹ سال این موضوع روشن می‌شود که ابزار فشار او تحریم‌ها است و خود غرب اذعان داشت که تحریم‌ها نقطه آخر بود و این عین صحبت‌های اوباما است. وقتی که ترامپ از برجام خارج شد من گفتم که حماقت او بود و این در شرایطی بود که مردم ما فهمیده است که چگونه با این حربه تحریم مقابله کند.»

جلیلی در پاسخ به پزشکیان که اشاره به وجود مشکل در قشر کارگر جامعه و وجود تحریم‌ها داشت افزود: «من بر روی تشخیص شما اشکال می‌گیرم برای همین تجویزتان غلط است چرا که ما در موضوع تحریم‌ها قدرتمند وارد شده‌ایم. من همان زمان هم در کمیسیون برجام به شما گفتم که اینجا ننوشته است که تحریم‌ها لغو می‌شود بلکه نوشته است ۸ سال دیگر و بعد از ۸ سال هم اتفاقی که رخ داد این بود که سه کشور اروپایی اطلاعیه دادند که تعهداتمان را انجام نمی‌دهیم.»

او گفت: «امروز اهرم تحریم را که غرب می‌خواست علیه ما به کار بگیرد حتماً از آن خارج می‌شویم و یک راه این است که از طرف مقابل بخواهیم تعهدات خود را انجام دهد همانطور که شهید رئیسی تحریم‌ها را خنثی کرد و آنها گفته بودند ۲۰۰ هزار بشکه هم نمی‌توانیم بفروشیم اما امروز ۲ میلیون بشکه می‌فروشیم باید معطل آنها نمانیم.»

جلیلی: بحث خنثی کردن تحریم، یک بحث است 

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: «بحث خنثی کردن تحریم یک بحث است و ما باید او را از تحریم کردنش پشیمان کنیم با اهرم‌های اقتصادی و با رویکردهایی که داریم امروز در بسیاری از عرصه‌ها این موضوع شکل می‌گیرد و چرا آنها در برخی از عرصه‌ها کوتاه می‌آیند چرا که می‌بینند که ما در حال پیشرفت هستیم و این را به سخره نگیریم که سلیمانی تهدیدها را از دل تهدیدها به وجود می‌آورد و می‌توانیم به سراغ قابلیت‌های دیگرمان برویم راه انداختن اقتصاد تعامل گسترده با جهان است.»

جلیلی، گفت: «در سریلانکا ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی را راه اندازی کردیم. این کاری بود که رئیسی انجام داد.»

جلیلی گفت: «ایران فراتر از تعهداتش اقداماتی را انجام داد اما نتیجه‌اش چه بود؟ طرف مقابل خارج شد و بر تحریم‌ها افزوده شد و ۸۰۰ تحریم به ۱۵۰۰ تحریم افزایش یافت.»

جلیلی: اینکه دنیا را در چند کشور منحصر کنیم، اشتباه است

او گفت: «اینکه دنیا را در چند کشور منحصر کنیم اشتباه است. هنر سیاست خارجی این است که به ۲۰۰ کشور توجه کند و از نقاط و اشتراکات فرصت کسب کنیم. از اختلافات کشورهای دیگر با یکدیگر هم فرصت ایجاد کنیم. مثلاً روسیه با اروپا دچار اختلاف شده لذا امروز با کنار رفتن اروپا باید بازار برای روسیه ایجاد کرد.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: «اگر در سیاست خارجی آن ابعاد قضیه را نبینید و از قدرت مردم استفاده نکنید روابط خارجی محکم نمی‌شود. روابط خارجی ما با ترکمنستان از هفت میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید این نتیجه همان سیاست‌های غلط بود.

جلیلی اظهار داشت: «در FATF همین آقای طیب نیا که الان در ستاد شما (پزشکیان) است رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشورهای اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند اما آنها در قابل ما می‌گویند باید همه بندها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم کرده و واکسن نمی‌خریم. در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر FATF امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق اسفند ۹۷ را بدهیم.»

او ادامه داد: «اگر اشراف به مسائل نداشته باشیم و تشخیص غلط بدهیم نمی‌توانیم راه حل درست را ارائه کنیم. در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. آنها اول باید تعهداتشان را انجام دهند اگر نداند ما نباید معطل آنها باشیم و باید دنبال فرصت‌های دیگر باشیم. آنها خودشان به شکست معترف هستند اما ما شکست آنها را قبول نداریم.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ما الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، شما در مجلس هستید بگویید نفت را چند می‌فروشیم؟ قیمت نفت در دنیا متغیر است و ما هم مطابق دنیا می‌فروشیم. اینجا باید مسئله را درست شناخت. ما در دولت قبل ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما برای اینکه معطل نماندیم امروز ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. اما اگر شما در داخل مشکل داشته باشید حتی اگر نفت هم بفروشید مشکلی حل نمی‌شود. الان در فروش نفت ۲ تا ۴ درصد پرتی نفت داریم و این عدد بسیار بزرگی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در ۴ سال است و باید این مشکل را حل کرد.»

جلیلی: اقتصاد ایران باید در دنیا جانمایی پیدا کند

جلیلی در بخش جمع‌بندی عنوان کرد: «آقای پزشکیان من و شما امروز مدعی رئیس جمهور بودن هستیم و باید برنامه‌هایمان را از قبل آماده می‌کردیم و زمان نداریم. برنامه من در حوزه نقدینگی کشاورزی و بانک با مطالعات قبلی آماده است. شما هم باید همه این برنامه‌هایتان را از قبل نوشته باشید و نه اینکه بخواهید معطل بمانید. شما در برخی از موضوعات حتی درست هم تشخیص نمی‌دهید همانطور که ۸ سال دولت قبلی هم می‌گفت حالا باید بررسی شود.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ‌ «برنامه ما fatf این است که این موضوع را دنبال کنیم و باید راه‌های دیگر را به موازات آن ادامه دهیم و اگر طرف مقابل تعهدی را انجام نداد ما نباید رو به قبله بایستیم. باید راه‌ها را پیدا کنیم اما باید جهش را پیدا کنیم و فقط معطوف به فروش نفت نباشیم و این جمع‌بندی نظر کارشناسان متعدد است و نتیجه حضور در نقاط مختلف کشور است.»

جلیلی افزود: «من با اصناف مختلف جلسه داشته‌ام و جمع‌بندی و راه‌حل‌هایی که بیان می‌کنم نتیجه نظر کارشناسان بسیاری است که برنامه‌هایی که ارائه می‌دهم کارشناسی شده است. اقتصاد ایران باید در دنیا جانمایی پیدا کند و باید تلاش کنیم و روز به روز فرصت‌های جدید را کشف کنیم و آنها را اجرایی کنیم برنامه من این است که باید اولویت‌ها را بشناسم به هر سفارت ما یک سکوی صادراتی شود.»

او گفت: «رئیسی را خدا رحمت کند که به پاکستان رفت و آنجا ۷۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. ما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی‌بندیم و منافع و حقوق ملت را با قوت دنبال می‌کنیم و باید برای آن فکر داشته باشیم و این‌ها را از قبل اندیشیده باشیم و برنامه‌هایمان را از قبل نوشته باشیم نه مثل شما که می‌گویید این برنامه‌ها را رها کنید. شما چون برنامه‌ای برای عمل ندارید حتماً از دیگران عقب می‌مانید در کشاورزی و سیاست خارجی هم اگر مطالعه نداشته باشید و بررسی نداشته باشید حتماً کشور ۴ سال عقب می‌ماند.»

کاندیدای  چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: «بر موضوعی که می‌خواهم تاکید کنم این است که ۶ قطعنامه سازمان ملل که صادر شد سه مورد آن در زمان آقای لاریجانی و زمانی که آقای ظریف در سازمان ملل نماینده بوده‌اند صادر شده است باید ببینید که عمده قطعنامه‌ها در زمان کدام دولت صادر شده است و بررسی کنید این دولت مسیری را که دنبال کرده است با چه رفتار غلطی طرف مقابل را به طمع قطعنامه صادر کردند انداخته است.»

جلیلی، گفت: «مهمتر از خطای صورت‌گرفته، این است که یک خطا مجدد تکرار شود و مجدد ملت به همان خطا گرفتار شوند.»

جلیلی پاسخ به پزشکیان که گفت شما برنامه ندارید و روش برنامه نوشتن این نیست، برنامه شما علمی نیست و اگر برنامه دارید بگویید که خرید راهبردی در بهداشت و درمان چیست گفت: شما آیا برنامه دارید. همانطور که شما گفتید می‌خواهید سیاست‌های کلی نظام را دنبال کنید و رشد ۸ درصدی در آن پیش بینی شده است. و اینکه شما می‌گویید قیمت خانه و گوشت و خودرو چند است به این دلیل است که ۸ سال رشد نداشتیم و رشد اقتصادی ما صفر شد.

او در پاسخ به این سوال پزشکیان که پرسید شما کدام کار اجرایی را عمل کرده‌اید و درست از آب درآمده است و چرا در دولت شهید رئیسی در سایه بودید و به آفتاب نیامدید، شما یک بنگاه را اداره نکردید و حالا می‌خواهید مملکت را اداره کنید افزود: تدابیر درست و تصمیم‌های صحیح و به موقع در زمانی که آمریکا در شرق و غرب ما کشورها را اشغال کرده بود. تدابیر به فرصت تبدیل شد. ویژگی من این بوده است که از پایین‌ترین سطح از کارشناسی تا معاونت و رئیس اداره و مدیر کل در مراحل مختلف در مدت ۱۸ سال در اداره آمریکا در وزارت امور خارجه بودم و همان زمان میلیاردها دلار قرارداد با آمریکای لاتین منعقد می‌شد.

جلیلی در واکنش به این صحبت پزشکیان که گفت من همین امروز از انتخابات کناره‌گیری می‌کنم اگر شما بگویید که ۸ درصد رشد را موفق اجرا می‌کنید اما اگر نکردید اعدام شوید، گفت: »مردم می‌توانند انتخاب کنند که چه کسی وعده الکی می‌دهد و چه کسی می‌خواهد ۸ درصد برنامه را محقق کند و من مطالعه نکردم اما اگر دولتی معتقد باشد که این ۸ درصد بر روی محاسبه و کتاب ایجاد می‌شود یک جهان فرصت دارد و می‌تواند یک ایران جهش داشته باشد. ضعف را با ضعف نمی‌توان برطرف کرد و باید دولت نقاط قوت را بشناسد.«

او در رابطه با این موضع پزشکیان که به او می‌گفت شما به صورت تئوری صحبت می‌کنید و در عمل تجربه ندارید منابع ما را دارند از بین می‌برند و عرض ما را می‌خورند شما در مورد صحبت‌ها سخن می‌گویید، افزود: »همان‌هایی که به ما اجازه نمی‌دادند یک سانتریفوژ داشته باشیم ۱۵ هزار سانتریفوژ رسید بسته درصد را به ۲۰ درصد رساندیم.«

جلیلی همچنین در رابطه با اینکه پزشکیان می‌گفت همان افرادی که شما می‌گویید الان در تعداد شما هستند و با شما در صدا و سیما هستند، گفت: »دولت وقت کارها را انجام نداد و شما پزشک هستید و می‌گویید که یک زمانی بیماران ما به سوخت ۲۰ درصد هسته‌ای نیاز داشتند و قدرت ما این بود که این سوخت را انجام دادیم و این دارو را تولید کردیم نه تنها برای داخل بلکه صادرات هم داشتیم. شما به جای آنکه دشمن را متهم کنید ملت را متهم می‌کنید. دشمن باید تعهدات خود را عمل می‌کرد حالا ما متهم شدیم.«

جلیلی: گفته می‌شود گفت‌وگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم

جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: «گفته می‌شود گفت‌وگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم؛ رفتند و ده‌ها چیز دادند و او از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم چون تعهدات‌مان را اجرا کرده‌ایم. باید در این زمینه طلب‌کاری کنیم و بگوییم ما تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف مقابل انجام نداده است. این هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم تحریم را برندارد. آقای روحانی روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر خارج هم شوید ما خارج نمی‌شویم؛ این دیپلماسی است؟ این یعنی من همه چیز می‌دهم و اگر خارج شوید، من در توافق می‌مانم.»

او بیان کرد: «من در زمان برجام توضیح دادم و بعد از حدود ۹ سال بهتر گواهی روشن شد ابزاری که او برای فشار بر ما دارد، تحریم‌هاست و طرف مقابل اذعان کرد که تحریم‌ها به آخر راهش رسیده و این سخنان اوباماست. ترامپ هم وقتی از برجام خارج شد، بنده گفتم حماقت او بود و وقتی این کار را کرد که ملت ما فهمیده باید چگونه با او مقابله کند. ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم و قدرت هم این است که توان خود را بشناسیم.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: «اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و ۸ سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.»

جلیلی گفت: «ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما به کار بگیرد را از او بگیریم؛ یک راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.»

او عنوان کرد: «نکته‌ی مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم. اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.»

جلیلی: باید با جهان تعامل گسترده داشت و رئیسی این کار را انجام داد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «روابط خارجی گسترش پیدا می‌کند در همین روابط با همسایگان، من امروز گرگان بودم ترکمنستان همسایه ماست؛ در همان زمانی که بحث مطرح شد ما هفت میلیارد دلار روابطمان با کشور همسایه که نه مشکل تحریم داشت به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و این حاصل کدام سیاست خارجی است؟ این ضعف است دیگر کار پیش نمی‌رود ما در همین منطقه در ۱۵ کشور همسایه اطراف بازار صنایع پایین دست پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار وجود دارد و ما چه سهمی از این بازار داریم؟ اگر شما متهم کنید همه اینها به خاطر این است که یکی آمد که درباره برجام حرف زد؛ ۱۵ بار اجرا کردید و خودش (طرف مقابل) خارج شد.»

جلیلی در دو دقیقه پایانی مناظره، گفت: «این وقت تصمیم است که بگوییم رشد ۸ داشته باشیم و برنامه داشته باشیم که یا بگوید ندارم یا بگوید غلط است یا بگوید ممکن نیست یا بگوید بعداً می‌گوییم این کشور را عقب می‌اندازد احترامی که برای برادر عزیزمان جناب آقای دکتر پزشکان قائل هستم می‌گویم که یک نگاه این است که ما باید رشد ۸ محقق کنیم و اعتقادمان این است که با هزاران ساعت جلسه و با ده‌ها گروه از طیف‌های مختلف کارشناسی علمی و مدیران با تجربه به جمع‌بندی رسیده‌ایم که یک جهان فرصت داریم می‌توانیم نه تنها با استفاده از آنها کشور را اداره کنیم بلکه جهش دهیم.  لازمه کار ما این است که مردم را مشارکت دهیم نه آنکه بگوییم چون fatf امضا نشد در کرونا هم ۷۰۰ نفر مردند در روز مشکلی نیست و ما به دنبال پیشرفت کشور هستیم.»

جلیلی بیان کرد: «من زمانی در شورای‌عالی امنیت ملی دبیر بودم که آمریکا در شرق و غرب کشور وجود داشت؛ تصمیمات درست، آن مشکلات را حل کرد.»

او در واکنش به سخنان پزشکیان مبنی بر اینکه «مگر می‌شود کسی که یک سازمان را اداره نکرده، بخواهد کشور را اداره کند؟»، ادامه داد: «بنده کارمند، معاون اداره، رئیس اداره و معاون وزارتخانه بودم و از پایین‌ترین به بالا رسیدم.»

کاندیدای انتخابات تاکید کرد: «مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی فقط وعده می‌دهد و چه کسی برای امور کشور برنامه دارد.»

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: «شما به‌جای اینکه دشمن را متهم کنید، مردم را متهم می‌کنید.»

جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «خدمت همه مردم عزیز سلام عرض می‌کنم و امیدوارم مناظره‌ای که با آقای پزشکیان داشتیم مورد رضایت مردم باشد به هر حال ۴ سال آینده و سرنوشت کشور بسیار مهم است که چه رویکردی سکان کشور در دست بگیرد.»

او ادامه داد: «این مهم است که برای انجام اداره کشور کسی که سکان امور را در دست می‌گیرد چقدر آمادگی دارد و مردم از این مناظره‌ها می‌توانند استفاده کنند تا تصمیم بگیرند و همه ایرانی‌ها باید نقش پرشکوه خودشان را در مسیر آینده کشور ایفا کنند.»

جلیلی: متاسفانه برخی از اقشار ما مورد توجه واقع نمی‌شوند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: «اگر ما از جهش کشور سخن می‌گوییم این جز با ایفای نقش همه مردم از زن و مرد و اقوام مختلف ممکن نخواهد شد. صحبت من خطاب به کسانی است که در جمعه قبل در انتخابات شرکت نکردند این است که شما باید دیده شوید و حرفتان شنیده شود و کشور از آن شماست.»

جلیلی افزود: «متاسفانه برخی از اقشار ما مورد توجه واقع نمی‌شوند مانند برخی از روستاییان و کارگران و یا زنان سرپرست خانوار و موضوع من این است که همه شما عزیزان باید دیده شوید و حرف‌های شما شنیده شود. فردا شب هم مابقی برنامه‌هایم را را ارائه می‌کنم و امیدوارم که ارائه این برنامه‌ها برای مشارکت بیشتر در انتخابات و آن بهترین تصمیمی که آینده کشور را به شکل شایسته‌ای تضمین می‌کند، کمک کند.»

سعید جلیلی در مناظره اول مرحله دوم انتخابات چه ریاست جمهوری گفت؟

«سعید جلیلی» در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اگر به جای مباحث اصلی، بحث‌های دروغ بگویید، غلط است. در ۴۸ ساعت گذشته، درباره من، مطالب دروغی منتشر شد. این فضا به مردم کمک نمی‌کند. هنوز نتایج انتخابات مشخص نشده است، به ۹ میلیون و ۱۰ میلیون نفر بگوییم طالبان! به جای ارائه برنامه و راه‌حل برای مشکلات، دیگران را طالبان خطاب می کنند.»

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها