|

ماجرای عجیب ۱۶۰ نماینده‌‌ای که پشت قالیباف را خالی کردند!

کسانی‌که به قالیباف وعده دادند و دنبال پست بودند، دل به کار ندادند. بسیاری از این افراد در تهران تجمع کردند و به شهرستان‌ها نرفتند. از سوی دیگر ۱۶۰ نماینده که به قالیباف قول حمایت داده بودند، هم در تهران ماندند و حتی به حوزه‌های انتخابیه هم نرفتند.

ماجرای عجیب ۱۶۰ نماینده‌‌ای که پشت قالیباف را خالی کردند!

به گزارش شبکه شرق، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: «یک نکته‌ای که موجب ناکامی «محمدباقر قالیباف» شد، این بود که او سعی کرد در مناظرات وسط بایستد. به هر حال مردم می‌خواهند رئیس‌جمهوری انتخاب کنند که در حوزه سیاسی شفاف باشد.»

یک نماینده مجلس در خصوص علت ناکامی «محمدباقر قالیباف» در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، تاکید کرد: «کسانی‌که به قالیباف وعده دادند و دنبال پست بودند، دل به کار ندادند. بسیاری از این افراد در تهران تجمع کردند و به شهرستان‌ها نرفتند.»

مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ۱۵تیرماه برگزار می‌شود و در حالی‌که شاهد مشارکت ۴۰ درصدی در مرحله اول بودیم، اما میزان مشارکت در مرحله دوم قابل پیش‌بینی نیست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد هر دو نامزد برای پیروزی در این انتخابات راه سختی را در پیش دارند.

حاجی‌دلیگانی علت کاهش مشارکت را بی‌اعتمادی مردم دانست. اما کوچکی‌نژاد، نماینده اصولگرای مجلس به منابع قدرت دو نامزد ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم اشاره کرد. او معتقد است که پزشکیان آرای قومیت‌ها را دارد و از سوی دیگر جناح اصولگرایان تیپ مردمی دارند که صحنه انتخابات را مدیریت می‌کنند و مردم را پای صندوق‌ها می‌کشانند. برای مثال مساجد، پایگاه‌ها و هیات‌های مذهبی از گروه‌هایی هستند که می‌توانند مردم را به نفع کاندیدای اصولگرایی پای صندوق‌ها بیاورند. بنابراین دو نامزد ریاست‌جمهوری هر یک از منابع قدرتی برخوردارند و اینکه این منابع قدرت در روزهای آینده چگونه خود را نشان می‌دهد قابل پیش‌بینی نیست. او همچنین آنجا که صحبت از ناکامی قالیباف در انتخابات می‌شود، علت را عدم اقدام برخی از افراد که در تیم او دنبال پست بودند، می‌داند. از سوی دیگر می‌گوید ۱۶۰ نماینده‌ای که به قالیباف قول حمایت دادند، در تهران ماندند و حتی به حوزه‌های انتخابیه‌شان هم نرفتند!

چرا قالیباف باخت؟

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص علت کاهش مشارکت در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، گفت: «مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به مناظره‌ها بستگی داشت و همه جای دنیا هم به همین شکل است. مناظرات خسته‌کننده بود و همین موضوع نیز در میزان مشارکت تاثیرگذار بود.»

از سوی دیگر مردم عادی پاسخ برخی از سوالاتشان را به خصوص در مورد اقتصاد نگرفتند. او با اشاره به تخمین اشتباه مشارکت از سوی مرکز پژوهش‌ها و برخی موسسات نظرسنجی، افزود: درصد خطا و نوسان میان پیش‌بینی‌ها و مشارکت وجود دارد. اما مشارکت در فضای کنونی کمی سخت است و الان هم مشخص نیست برای انتخابات مرحله دوم مشارکت به چه شکل خواهد بود و آیا مردم عادی هم ورود می‌کنند یا خیر.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص علت ناکامی قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم تاکید کرد: کسانی‌که به قالیباف وعده دادند و دنبال پست بودند، دل به کار ندادند. بسیاری از این افراد در تهران تجمع کردند و به شهرستان‌ها نرفتند. از سوی دیگر ۱۶۰ نماینده که به قالیباف قول حمایت داده بودند، هم در تهران ماندند و حتی به حوزه‌های انتخابیه هم نرفتند.

در حالی‌که حضور آن‌ها در حوزه‌های انتخابیه بسیار تاثیرگذار بود. کوچکی‌نژاد تصریح کرد: نکته دیگری که موجب ناکامی قالیباف شد، این بود که او سعی کرد در مناظرات وسط بایستد. به هر حال مردم می‌خواهند رئیس‌جمهوری انتخاب کنند که در حوزه سیاسی شفاف باشد.

اصل ۱۱۵ قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی انتخاب شود و نامزدهای ریاست‌جمهوری باید اقتدار این را داشته باشند که موضع خود را در خصوص احزاب و گروه‌های سیاسی اعلام کنند و عملکرد دولت‌های قبل را به صورت دقیق مورد نقد قرار دهند. اما قالیباف سعی می‌کرد که از این موارد عبور کند. بنابراین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی کمتر ورود کرد.

او در پاسخ به سوالی که به حمایت قالیباف از جلیلی اشاره کرد، اظهار کرد: قالیباف برای اینکه در عرصه سیاسی کشور باقی بماند باید خودی نشان می‌داد. او می‌خواهد در صحنه سیاسی ایران باقی بماند و این اقدامش برای آینده بود. این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در خصوص تاثیر مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس خاطرنشان کرد: نتیجه مرحله اول انتخابات مجلس هیچ تاثیری در مجلس نخواهد داشت.

کوچکی‌نژاد با اشاره به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: نمی‌توان مرحله دوم انتخابات را پیش‌بینی کرد. چون انتخابات وارد فاز پر پیچ‌وخمی شده است. اگر دو جناح با هم رقابت می‌کردند شاید می‌شد حدس‌هایی زد. اما در این انتخابات علاوه بر رقابت دو جناح بحث قومیت‌ها، زبان‌ها و مذهب‌ها مطرح است؛ بنابراین قابل پیش‌بینی نیست.

او تاکید کرد: پزشکیان آرای قومیت‌ها را دارد. از سوی دیگر جناح اصولگرایان یک تیپ مردمی دارند و تلاش می‌کنند صحنه انتخابات را مدیریت کنند و مردم را پای صندوق‌ها بکشانند. برای مثال مساجد، پایگاه‌ها و هیات‌های مذهبی از گروه‌هایی هستند که می‌توانند مردم را به نفع کاندیدای اصولگرا پای صندوق‌ها بیاورند. بنابراین دو نامزد ریاست‌جمهوری منابع قدرتی دارند و اینکه این منابع قدرت خود را در روزهای آینده چگونه نشان می‌دهد، قابل پیش‌بینی نیست.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس نیز با اشاره به کاهش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم نسبت به دوره سیزدهم، گفت: عدم توجه به خواسته‌های واقعی مردم توسط نامزدها موجب کاهش مشارکت شد. یکی از خواسته‌های مردم در مورد اتباع بیگانه است، اتباع بیگانه به این حالت افراطی برای کشور مضر و سم مهلک است و ایرانیان احساس می‌کنند در کشور خود جا ندارند. اما برخی از مسوولان نمی‌خواهند به این موضوع توجه کنند.

او ادامه داد: همچنین مشکلات اقتصادی یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات است. از سوی دیگر شاهد ناعدالتی‌هایی هستیم که این موضوع نیز تاثیر خود را در کاهش میزان مشارکت گذاشته است.

برای مثال می‌گوییم سهام عدالت اما ۸ میلیونی که در زمان ارائه این سهام واجد شرایط بودند هنوز سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند. مشخص است که بازتاب این موضوع بی‌اعتمادی است. این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: علاوه بر این شاهد پرداخت حقوق‌های نجومی هستیم؛ این در حالی است که به یک پزشک عمومی که در درمانگاه‌های دولتی مشغول است ماهی ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌دهند! مردم این موارد را می‌بینند و نسبت به برخی از حرف‌هایی که نامزدها می‌زنند، بی‌اعتماد می‌شوند.

منبع: دنیای اقتصاد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها