|

واشنگتن پست: پزشکیان آرای محافظه کاران میانه رو ایرانی را هم جلب کرد

تحلیلگر ایرانی و رئیس دانشگاه علم و صنعت میسوری، می گوید که پیروزی پزشکیان نشان می‌دهد که او توانسته پایگاه حمایتی خود را در از هر دو صف اصلاح‌طلب و محافظه‌کار گسترش دهد.

واشنگتن پست: پزشکیان آرای محافظه کاران میانه رو ایرانی را هم جلب کرد

به گزارش شبکه شرق، « اصلاح طلب ایرانی با شکست دادن یک نامزد  تندرو  به ریاست جمهوری رسید. » این عنوانی است که رسانه امریکایی واشنگتن پست برای پوشش گزارش مربوط به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتخاب کرده و می نویسد:  مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلبان، که از سیاست های میانه رو در داخل و تعامل محدود با غرب حمایت می کند، در انتخابات ریاست جمهوری ایران با شکست دادن سعید جلیلی، چهره محافظه کار برجسته، پیروز شد. پزشکیان پس از آن که رای گیری به دور دوم برگزار شد، در رقابتی که با حضور کمرنگ مردم روبه رو شده بود، برنده شد. رسانه دولتی ایران بامداد شنبه نتایج را اعلام کرد. میزان مشارکت در روز جمعه 50 درصد بود که اندکی بیشتر از پایین ترین رقم تاریخی هفته گذشته 40 درصد بود. پزشکیان که قبل از تبلیغات ریاست جمهوری در خارج از ایران کمتر شناخته شده بود، تنها اصلاح طلبی بود که برای کاندیداتوری تایید شده بود. بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، او 16.3 میلیون رای به دست آورد که تقریباً 3 میلیون رای بیشتر از جلیلی، نزدیک ترین رقیب خود، که با حدود 13.5 میلیون رای عقب بود، است.

این رسانه امریکایی در ادامه ادعا می کند که پیروزی پزشکیان شکست قابل توجهی را برای حزب فوق محافظه کار ایران در برهه ای حساس برای این کشور به همراه دارد، زیرا این کشور با تشدید تنش های منطقه ای و بن بست با غرب بر سر برنامه هسته ای خود مواجه است.

به گفته برخی تحلیلگران، محافظه کاران در انتخابات زودهنگام دور اول در مجموع دست بالاتر را داشتند  اما به نظر می رسد که پزشکیان حمایت گسترده تری را بسیج  و محافظه کاران میانه رو را جذب و مشارکت بیشتری را در پایگاه خود ایجاد کرده است.

پزشکیان جراح قلب و جانباز جنگ ایران و عراق که در مجلس ایران و در دوره ای در دولت به عنوان وزیر بهداشت ایران خدمت کرده ، با مطالبه عمومی ایجاد تغییر روبه رو است. این در حالی  است که او سیاست های خود را تابعی از سیاست های نظام می داند.

او در زمان مبارزات انتخاباتی برای ریاست جمهوری، از اصلاحات اجتماعی و اقتصادی محدود و تعامل با ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای ایران برای لغو تحریم هایی که اقتصاد را فلج کرده، حمایت کرد. حامیان پزشکیان از تعلق داشتن او به جمعیت آذری، یکی از اقلیت های قومی ایران، به عنوان یکی از دلایلی که می گویند او می تواند به عنوان یک نیروی متحد کننده در کشور عمل کند، یاد می کنند. پزشکیان در یکی از نطق های خود  متعهد شد آنچه را که به عنوان «شکاف» در ایران بین مردم و دولت توصیف کرد، پر کند.

مهرزاد بروجردی، تحلیلگر ایرانی و رئیس دانشگاه علم و صنعت میسوری، می گوید که پیروزی پزشکیان نشان می‌دهد که او توانسته پایگاه حمایتی خود را در از هر دو صف اصلاح‌طلب و محافظه‌کار گسترش دهد. اما به محض رسیدن به قدرت، محافظه کاران ایران ممکن است برنامه هایی را که پزشکیان در طول مبارزات انتخاباتی خود در نظر گرفته بود، ناکام بگذارند. اصولگرایان از روز اول تلاش خواهند کرد تا موانع ایجاد کنند. او ماه عسل چندانی نخواهد داشت. آنها برای هر کاری که پزشکیان بخواهد انجام دهد، مانعی ایجاد خواهندکرد.

این رسانه در ادامه با  اشاره به مشارکت پایین مردم در این دور از انتخابات ریاست جمهوری می گوید که این مشارکت پایین قدرت مانور او را محدود می کند.

واشنگتن پست با اشاره به جنگ در غزه  و فعال بودن محور مقاومت در مبارزه با اسرائیل از 7 اکتبر 2023 تاکنون می نویسد:  در سراسر خاورمیانه - از غزه گرفته تا لبنان و یمن - گروه های مسلح  متعلق به محور  مقاومت به اسرائیل و حامیان آن حمله می کنند، پایگاه های نظامی آمریکا را تهدید می کنند و خطوط کشتیرانی جهانی را مختل می کنند. در ماه آوریل، پس از حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق، سوریه، تهران اولین حمله نظامی مستقیم خود را به اسرائیل انجام داد و یک جنگ سایه چند ساله را آشکار کرد.

در داخل کشور، هنوز  نارضایتی های نسبی پس از اعتراضهای سراسری 2022 ادامه دارد.  علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران در گفت و گو  واشنگتن پست از جدی بودن شکاف بین دولت و جامعه سخن می گوید.

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها