|

شرط استعفا و برگزاری مراسم تنفیذ پزشکیان؛ دولت چهاردهم و کابینه «مسعود پزشکیان» چه زمانی در پاستور مستقر می‌شود؟/ ویدئو

مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت در مجلس شورای اسلامی، سه مرحله‌ای است که باید طی شود تا دولت «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند.

شرط استعفا و برگزاری مراسم تنفیذ پزشکیان؛ دولت چهاردهم و کابینه «مسعود پزشکیان» چه زمانی در پاستور مستقر می‌شود؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، با توجه به مراسم تنفیذ، تحلیف و جلسه رای اعتماد وزرا به کابینه «مسعود پزشکیان» در مجلس، به احتمال زیاد دولت چهاردهم از نیمه مرداد یا از نیمه شهریور کار خود را آغاز می‌کند.

مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت «مسعود پزشکیان» در مجلس شورای اسلامی، سه مرحله‌ای است که باید طی شود تا دولت رئیس‌جمهور منتخب به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری یکی از خاص‌ترین انتخاباتی بود که در کشور برگزار شد. خاص بودن این دوره از انتخابات، به این دلیل است که در گام دوم انقلاب کشور به‌دلیل حادثه برای بالگرد «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و همراهانش با شرایطی مواجه شد که در اوایل انقلاب به‌دلیل عزل بنی‌صدر و شهادت «محمدعلی رجایی» با آن مواجه شده بود.

دو دور انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در کمتر از پنجاه روز برگزار شد. پس از انتخاب «مسعود پزشکیان» به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور کشورمان از طرف مردم، باید بقیه مراحلی که طبق قانون اساسی برای آغازبه‌کار رئیس‌جمهور دیده شده، اجرایی شود.

مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت در مجلس شورای اسلامی، سه مرحله‌ای است که باید طی شود تا دولت رئیس‌جمهور منتخب به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند.

هنوز تاریخ مراسم تنفیذ که مستلزم برگزاری مراسم تحلیف در مجلس است، اعلام نشده است. 

شرط برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان

«هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در روز شنبه «۱۶ تیر ماه»، درباره زمان برگزاری مراسم تنفیذ گفت: «بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضا، آن اعتبارنامه را امضا می‌کنند و خدمت انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام خواهد شد.»

او افزود: «برابر قانون آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است. مرحله بعد تحلیف است که طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کند. البته مقامات داخلی و خارجی نیز می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.»

طحان‌نظیف درباره اعتبارنامه توضیح داد:«اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود.»

با توجه به اینکه هنوز اعتبارنامه ریاست جمهوری هنوز از طرف شورای نگهبان صادر نشده، زمان تنفیذ هم هنوز مشخص نیست لذا تاریخی که از طرف برخی افراد برای زمان تحلیف و رای اعتماد به وزرا مطرح می‌شود فقط یک گمانه‌زنی است.

تایید صحت انتخابات و صدور اعتبارنامه ریاست جمهوری مسعود پزشکیان

همچنین طحان‌نظیف اعلام کرد صحت مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، به تایید شورای نگهبان رسید و این موضوع به صورت رسمی به وزرات کشور به‌عنوان مجری انتخابات اعلام شد.

اعتبارنامه دکتر مسعود پزشکیان منتخب ریاست‌جمهوری نیز از سوی اعضای شورای نگهبان آماده و به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ارسال خواهد شد.

بر این اساس، احتمال اینکه در روزهای آینده شاهد برگزاری مراسم تنفیذ باشیم، زیاد است. 

آمادگی مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

«مجتبی یوسفی» عضو هیات‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد وزرای دولت گفت: «براساس بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی باید پس از رای مردم به رئیس‌جمهور منتخب در ابتدا مراسم تنفیذ انجام شود. در هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کردیم اگر در نیمه اول مرداد دفتر مقام معظم رهبری مراسم تنفیذ را برگزار کند در مجلس مراسم تحلیف را براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی برگزار می‌کنیم تا هرچه زودتر دولت برای خدمت‌رسانی به مردم تشکیل شود.»

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس اظهار کرد: «معمولا فاصله برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف نزدیک است و به صورت عرفی یک الی دو روز بین آن فاصله است و وقتی که مراسم تنفیذ برگزار می‌شود بلافاصله مراسم تحلیف هم برگزار می‌شود و بعد از آن رئیس‌جمهور دو هفته فرصت دارد تا هم برنامه‌های کلی خود را ارائه دهد و هم وزرا را معرفی کند.  اگر نیمه مرداد مراسم تنفیذ و تحلیف انجام شود دو هفته بعد از برگزاری آن می‌شود ماه شهریور که در آن موقع جلسه رای اعتماد به وزرا برگزار می‌شود.»

یوسفی بیان کرد: «هنوز زمان برگزاری مراسم تنفیذ اعلام نشده، اما براساس گمانه‌زنی‌ها این مراسم در نیمه اول مرداد برگزار می‌شود.»

عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: «یک‌سری مسائل وجود دارد که ممکن است زمان‌بر باشد وگرنه در مجلس این آمادگی وجود دارد تا در نیمه اول مرداد مراسم تحلیف برگزار شود، چون رئیس‌جمهور باید فرصت داشته باشد که همکارانش را انتخاب کند. این انتخابات پس از شهادت رئیس‌جمهور مظلوم مقتدر برگزار شد که فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در یک بازه کمتر از پنجاه روز انجام شد لذا رئیس‌جمهور منتخب باید فرصت انتخاب کابینه و همکارانش را داشته باشد بنابراین زمانی که برای مراسم تنفیذ و تحلیف مطرح می‌شود زمان منطقی است.»

مجلس استعفای پزشکیان را بررسی نخواهد کرد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: «مجلس هیچ جلسه‌ای برای بررسی استعفای پزشکیان برگزار نخواهد کرد و صرف تنفیذ رهبر انقلاب اسلامی، تایید استعفای ایشان از نمایندگی مجلس را تصدیق می‌کند.»

«علیرضا سلیمی» نماینده مردم تهران و سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: «مجلس هیچ جلسه‌ای برای بررسی استعفای آقای پزشکیان برگزار نخواهد کرد و صرف تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأیید استعفای ایشان از نمایندگی مجلس را تصدیق می‌کند. با تنفیذ ایشان توسط رهبری، نمایندگی آقای دکتر پزشکیان منتفی می‌شود و ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور تلقی خواهد شد.»

تا زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، دولت سیزدهم به رتق‌وفتق امور کشور می‌پردازد؛ البته در این بین، مثل سنوات سال‌های گذشته، وزرای دولت سیزدهم برای ارائه گزارش از وضع وزارتخانه و حوزه مدیریتی خود، با رئیس‌جمهور منتخب دیدار خواهند کرد.

کابینه مسعود پزشکیان نیز پس از کسب رای اعتماد از سوی مجلس شورای اسلامی، در پاستور مستقر می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها